הצצה ל'ויקיפדיה' הסודית של יחידת המודיעין האנושי 504

קחו את אחת היחידות המבצעיות והחשאיות ביותר בצה"ל, חשבו את מספר המשימות המיוחדות שהייתה מעורבת בהן במשך שנה, והכפילו ב-70 שנים של מורשת. שימו על הכל סיווג "סודי ביותר" - ותקבלו את הארכיון של יחידה 504' בשיתוף ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון. מי חשב עליו? את מי הוא משמש? ומה הסיכויים להציץ פנימה? 

25.12.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

כמות הסיפורים, החוויות והסודות שתא"ל (מיל') גדי זהר היה צריך לשמור בבטן לאורך השנים כמפקד עוצבת המודיעין האנושי של אמ"ן, היא גדולה ממה שניתן לספור. רק חבריו ופקודיו ליחידה, הלוא היא יחידה 504 המפורסמת, היו חשופים באותה תקופה למידע הרגיש. היום, לעומת זאת, הוא כבר יודע לומר - מדובר בכ- 40,000 תיקים מלאים של תיעודים ותמונות שהפכו למחקרים בעלי השפעה מבצעית אמיתית על היחידה עד עצם היום הזה. אז מה בעצם השתנה? כאן סיפורנו מתחיל. 

"היום, אני ראש עמותת מודיעין 10, עמותת המורשת של יחידה 504", מספר גדי, "המטרה בהקמת העמותה ובפרויקט המרכזי שלה עליו מיד ארחיב, הוא ליצור הווה יחידתי ששואב מהעבר שלו - למען העתיד".

אנשי 'מודיעין 10', בראשותו של גדי, עובדים בשיתוף ארכיון צה"ל על מה שאפשר לקרוא לו 'מפעל חייהם', תרתי משמע, כבר כמעט 5 שנים. הם לקחו כמויות עצומות של תיעוד ממעשיות היחידה, שהיה לא נגיש בכלל ולעבודה בפרט, והתחילו לקטלג אותו ולהעביר אותו לארכיון צה"ל. חלק מוותיקי היחידה יושבים יום יום מול מחשבי הארכיון ומזינים את החומרים, בעוד שמתנדבים נוספים הופכים את אותו החומר לעבודות מורשת, שעוברות אל היחידה ומוטמעות בשגרה של כל קצין וחייל בה. "מהארגז - ועד החייל", הוא צוחק.

"יש לפרויקט שלנו כמה מטרות - בראש ובראשונה, המשמעות המבצעית של הפקת לקחים מהעבר, ובנוסף לכך חיזוק גאוות היחידה והמורשת", מוסיף מפקד היחידה לשעבר, "היחידות עסוקות בעשייה היומיומית שכל מהותה היא ריצה קדימה, לכן אנחנו, כוותיקי היחידה, יכולנו לתרום להם ולפתח את המפעל הזה".

סא"ל ב', מפקד הכשרות קציני התפקידים המיוחדים ב-504, הוא גם הממונה על תחום המורשת בה. "הדבר המיוחד בכל הסיפור הזה הוא כמות החומרים האדירה שנעשתה פתאום נגישה לנו, והפכה את היחידה לכזו שעסוקה במורשת שלה", הוא מעיד, "עכשיו אין יום עיון ביחידה שלא נכנסת אליו מורשת כדי ללמוד ממנה לעתיד. זה אירוע שהוא מעבר לזיכרון".

ישנה שאלה מתבקשת אחת והיא, איך יוצרים ארכיון שמורכב כולו מחומרים מסווגים לחלוטין, ואיך שומרים בו על ממד המסתורין? "חשוב לציין שמה שאנחנו עושים הוא בראייה פנים יחידתית ואמ"נית, ולמעשה הוא נעשה לראשונה באגף", מדגיש גדי ואז אומר בחיוך, "אנחנו יחידה מבצעית והחומרים בארכיון הם ברובם מבצעים ו'סיפורי מלחמה' למיניהם. אנחנו חוקרים אירוע, פרשייה, מבצע או תקופה ואז מעבירים ללוחמים את מה שעשוי להיות אפקטיבי עבורם - אינני יודע מתי וכמה מזה ייצא החוצה, אבל מדובר בכמה מהסיפורים המסווגים ביותר בצה"ל, אני מתקשה לחשוב שיהפכו לספר קריאה".

מעורבות היחידה בשלל אירועים בהיסטוריה הביטחונית-ישראלית שבולטת בארכיון, יצרה גם שיתוף פעולה ביוזמת היחידה עם יחידות נוספות בצה"ל. "כשלמדנו על המעורבות של היחידה בכל מיני נקודות במלחמה יום כיפור, החלטנו להביא לחיילים וקצינים מאוגדה 210 את אל"ם (מיל') אלי זיו, כדי שיבינו את האירועים בגבול סוריה מפי מי שחווה אותם בהיבט המודיעיני", מספר סא"ל ב', " אני מרגיש שזה תרם רבות גם שם להבנת ההיסטוריה ולמסר אסטרטגי לעתיד".

"בארכיון צה"ל נמצא מאגר הידע הגדול בעולם בנושא המזה"ת", מוסיף תא"ל (מיל') זהר, "אנחנו, בתוך זה, יצרנו מאגר בלעדי של היומינט (מודיעין אנושי) הצבאי בישראל, מימיו הראשונים בתוך שירות הידיעות של ההגנה, ועד היום בראייה ההיסטורית של כל תולדותיו. והוא יהיה לרשות החיילים לעולמי עד - זה ממש רגע חד פעמי עבורנו".

בתור מפקד הכשרות היומינט של היחידה, האחראי על הכשרת הקת"מים, סא"ל ב' יכול להעיד ממקור ראשון שאולי הטכנולוגיה משתנה - אבל לא האנשים. "הקת"ם אמון על גיוס והפעלת המקורות להבאת מודיעין אנושי ומבצעים. חשוב להביא לתפקיד אנשים עם התכונות המתאימות לכך, ולשייף אותן, כדי שיהיו חדים למטרות המשימה", הוא מפרט, "כשהאירועים מהעבר מגיעים לקדמת הבמה, זה מראה לקצינים שלנו שחלק מהשיטות לפיהן גדי פעל בזמנו נמצאות בשורותינו עד היום, באפקטיביות מבצעית אדירה". 

המשפט 'אנשים לא משתנים' מסקרן בהקשר העבודה של יחידה 504, שמקיימת מבצעים מיוחדים כבר עשרות שנים. "העולם כמובן מתפתח ומשנה גם את ההתנהלות והמנטליות שלנו, אבל מודיעין אנושי נשאר מודיעין אנושי", מדגיש סא"ל ב', "בזכות אנשי העמותה, אנחנו נותנים דגש למורשת לא רק באלמנט הסיפורת אלא גם בתוך תהליך מדידה. בקורס הקת"מים אנחנו מייעדים יומיים שלמים לסיור עם העמותה דרך העבר של היחידה, נוגעים בקייסים שמנהלים עליהם דיון. השיח שנוצר פתאום בין מפעיל סוכנים לשעבר בן 80, וקצינים בני 30, הוא שיח מקצועי וחשוב". 

"היום, הדיון המקצועי יכול להתנהל בכל בסיס יומינטי באמצעות הארכיון והטמעת המורשת בתוך היחידה, ממש לא מזמן אחד מבוגרי היחידה בן ה-90 סיפר לקת"מים שלנו על יומינט באזור ירושלים טרום ששת הימים, לפני שהיא שוחררה", מספר סא"ל ב' בחיוך, "דמיינו סרט מתח שפשוט אי אפשר להבין, תכפילו אותו ותוסיפו לו - זה הארכיון".

תו הסיום של הסיפור הזה מרגש במיוחד. הוא מתנגן בטקס פרסי ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת ע"ש אל"ם (מיל') עוזי יאירי, בו זוכה הפרויקט של 'מודיעין 10',יחידה 504, ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון בתעודת הערכה. תא"ל (מיל') זהר מסכם את הרגע, ואולי את הפרויקט כולו, בכמה מילים: "באמ"ן מתקיימים כבר עכשיו תהליכים בעקבות הפרויקט שלנו, ואנחנו יותר מגאים בכך", הוא חותם, "לקבל את ברכת ראש אמ"ן הרשמית על כך, רק מוכיח לנו שיצרנו משהו פורץ דרך שישפיע על העשייה שלנו עוד שנים רבות קדימה".