השיטה שפיתח הקמ"ן מברדלס נגד ההברחות בגבול

כשסגן מ׳, קצין המודיעין של גדוד ברדלס, הגיע לגזרה שתפסו לוחמיו בקציעות, הוא מיד הבין שמשהו צריך להשתנות באופן בו מתמודדים הכוחות עם אחת ממשימותיהם: סיכול סוגים שונים של הברחות ממצרים לישראל. זהו סיפור על קמ״ן שאפתן אחד, שבאמצעות הרבה מחקר, תקשורת עם השטח וטבלה צבעונית אחת, הצליח לקחת את המאבק נגד התופעה צעד אחד קדימה

05.06.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

שעת לילה, גבול מצרים בגזרת "ניצנה". קצין המודיעין של גדוד "ברדלס", סגן מ', יושב ברכב ה׳דוד׳ עם המג"ד, סא״ל שחר נחמני, והם צופים יחד בלוחמים ובלוחמות, שעלו אל הקו לפני כחודש, עוברים מקצה אחד שלו למשנהו על מנת לתפוס מבריחי סחורות אסורות. 

‎גזרת הגבול המערבי של מצרים וישראל הייתה אז חדשה לאותו גדוד חי"ר גבולות. אחרי תקופה ארוכה כגדוד שהתמקד בתעסוקה מבצעית שגרתית, נכנסו לוחמי ולוחמות ברדלס לאזור שמתאפיין, כאמור, בהברחות חומרים אסורים. ״המטרה היא בעצם לסכל גם את העסקאות האלו, וגם כל חדירת גבול באופן כללי״, מסביר סגן מ׳, ״זה שיתוף פעולה בשטח - העשייה המודיעינית, הלוחמים שמפטרלים ונוכחים באותן נקודות, וכמובן כוחות הביטחון״.

״אפשר לשכלל את שיטת הבט"ש על הגבול״, אומרים זה לזה הקמ"ן והמג"ד ברכב, ״למצוא דרכים חדשות ומתקדמות יותר לשמור על הגדר שקטה יותר ולסכל ניסיונות הברחה וחדירה״.

״המג״ד שאל אותי אם יש לי רעיונות לשיפור - אז התחלתי לחקור״, מספר סגן מ', ״בחנתי את ׳ההתנהגות׳ של המבריחים בכל מיני קריטריונים על מנת להבין איפה יותר הגיוני שנוכל לתפוס את מה שאנחנו מחפשים - וכך נוצרה הטבלה״.

הטבלה המדוברת של סגן מ׳ מורכבת ממספר משתנים, ומחלקת את קו הגבול לגזרות קטנות יותר על פי אותם פרמטרים. ״אם נניח יש לי גזרה שנמצאת בין קו דיווח א׳ לקו דיווח ב׳, ואני יודע שהלילה צפויים סטטיסטית להתממש בה מספר מסוים מתוך כמות המאפיינים שקבעתי - אני צובע אותה באדום או צהוב״, הוא מסביר, ״המ״פ מקבל את הטבלה ומבין שבאזור ירוק - אזור שיש בו מעט משתנים - הוא צריך למקד פחות את הכוחות שלו, ולאזור אדום כדאי שישלח יותר לוחמים ולוחמות״.

אילוסטרציה

״היתרון כאן הוא ברור - אני מכווין את הכוח לנקודות ספציפיות על פי רמת איום וסבירות לתפיסת הברחה", אני מכווין אותו לנקודות ספציפיות על פי רמת איום וסבירות לסיכול הברחה״, מדגיש קמ״ן הגדוד, ״אני מנסה להבטיח שברגע האמת - הם יהיו שם. הברחות קורות תוך שתי דק׳, אם הם יימצאו במרחק של כמה מאות מטרים משם, המבריחים יחלפו על פניהם וזה פשוט לא יכול לקרות״.

הוא ישב שעות על גבי שעות בחמ״ל התצפיות הגזרתי כדי לחקור ולוודא עד כמה שאפשר את כל אחד מהמאפיינים. אומנם לא על כולם אפשר לדבר - אך על אלו שאפשר, מספר הקמ"ן בפירוט ובהתלהבות. ״הייתי מאפיין את הגזרות על פי צבעים כל יום, ובכל חודש הייתי מסתכל ובודק״, הוא מציין ומפרט, ״אם באותו חודש גיליתי נקודה אדומה, אני יודע לעקוב אחריה ולשנות את הצבע שלה בהתאם לירידה או עלייה בכמות התזוזה סביבה״.

אילוסטרציה

וכך התחילה לה שגרה. סגן מ׳ היה מגיע להערכת המצב השבועית כשטבלאותיו הצבעוניות בידיו, ומחלק אותן למפקדי הפלוגות. ״לכל מ״פ כתוב באופן מפורט היכן קווי הדיווח שלו, איפה יש סבירות גבוהה שיתבצעו חדירות והברחות ואיפה פחות״, הוא מעיד, ״הם מגיעים לאישורי תוכניות לפני פעילויות לילה ומארבים ואומרים ׳יש לי שני אזורים אדומים, כנראה אצטרך פה תגבור׳ - וזו נהייתה השפה השגורה שלנו. כל מה שנשאר לי לבדוק היה את התוצאות בשטח״.

ואכן, תוצאות המודל של מ׳ לא אכזבו אותו ואת מפקדי הפלוגות, הן אפילו הדהימו את כל מי שהייתה לו נגיעה בדבר. ״כשהגענו לגזרה היו לפחות מספר ניסיונות הברחה בשבוע - מאז שהתחלנו להפעיל את השיטה החדשה, זה ירד למספר פעמים בחודש״, הוא מספר בגאווה, ״הבנו שכשהמבריחים ראו כוחות בשטח ממנו הם תכננו לבצע את פעולתם הם חששו יותר להסתכן. הברחות הן בסופו של דבר עיסוק פלילי מניעים כלכליים, תפיסת עשויה להתבטא בהפסד כספי בצד המבריח״.

אילוסטרציה

השיטה של סגן מ' זכתה להצלחה ולעליית מדרגה נוספת, כשאחד מהמ"פים בגדוד השתמש בה לתכנון נקודות המארב בצד הישראלי: ״אותו מפקד התאים את חלוקת הגזרות על פי סיכון לנקודות המארב בשטח שלנו, וכך הצליח הכוח שלו לתפוס רכב עמוס בסמים תוך הסגרת בעליו. זה תרם לתחושת המסוגלות של הלוחמים והלוחמות - כשהם מבצעים תפיסה גדולה והחשוד נעצר, הם מקבלים עוד הוכחה למשמעות העבודה הקשה שלהם״.


אילוסטרציה

בשלב הבא, מח״ט פארן קיבל את המודל לידיו - החליט לערב עוד גורמי מודיעין ואגף המבצעים, ויצר יחד איתנו מילון קטן של אמ״ן באותה גזרה לדרג השטח. "זה משהו שמשפיע על החטיבה כולה״, הוא מוסיף ומיד מצטנע, ״זה לא משהו מהפכני ואפילו די פשוט - לקחת את השפה ואת הכלים של אגף המודיעין ולהוריד אותם לרמת המ״פ בשטח באופן שיוכל לשמש אותו ואת הצורך המבצעי״.

על היוזמה והחשיבה קדימה הוענקה לסגן מ׳ גם אות הצטיינות מראש אמ״ן. ״הופתעתי ממש לקבל את ההצטיינות, אבל אני יודע שהעבודה שעשיתי סביב הנושא היא חלק מזה״, הוא מחייך, ״היינו בטיול מצטייני ראש אמ״ן, והבנתי שכל מי שסביבי קיבל את ההצטיינות כי הוא ידע לפרוץ את תחומי האחריות המוגדרים שלו, לי זה רק נותן יותר מוטיבציה להמשיך ולחשוב על עוד פרויקטים כאלה״.

אילוסטרציה

״חשוב לי לומר שזה ממש לא קרה רק בזכותי", מבקש סגן מ' להדגיש. "לי ניתנה המשימה לחשוב על הפתרון לבעיה, אבל המפקדים הבכירים בגדוד, המ״פים, מ״מית התצפיות שהשתרשתי לה בחמ״ל, קצין האג״ם וקמ״ני החטיבה הרכיבו קבוצות חשיבה מגוונות, שבלי ההערות שלהן לא היינו מגיעים לאיפה שאנחנו היום. בסוף - אם מה שעשיתי עזר למ"פים להפחית בצורה כל כך משמעותית את כמות ההברחות, אני את שלי עשיתי״.