המעטפת המבצעית החדשה לחוד המודיעיני בשטח

קציני המודיעין בשטח הם אחד המשתנים המשפיעים ביותר על פעילות הכוחות המתמרנים - הם נמצאים לצד מפקד הגדוד, החטיבה או האוגדה 7\24, ודואגים למידע המודיעיני המדויק והקריטי ביותר לכול פעילות מבצעית. בעיצומו של תהליך מתמשך במערך מודיעין השדה, נחשפים כעת החידושים שנועדו לייעל את עבודתם של אותם קצינים, ולהעצים את מעמדם כחוד החנית המודיעינית בשטח, בשגרה ובחירום

11.02.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

שעת בוקר במכללה לפו"ם. את מדשאות הבסיס הולכים וממלאים עשרות ומאות קצינים בדרגות סג"ם עד אל"ם, עם כומתות בשלל הגוונים והצבעים, ובעלי מכנה משותף בולט אחד. חלקם כבר מכירים זה את זה במשך מספר שנים, אחרים יכירו היום ויחברו לשיתוף פעולה מתמשך בעתיד, וישנם גם את אלו שרואים זה את זה לראשונה אחרי חודשים ארוכים של קשר מקצועי טלפוני בלבד.

מתוך רצון להפגיש פנים מול פנים את כל נציגי המודיעין בדרג הנפרס - קמ"ן מגל"ן מול קמ"ן אוגדה 91, קמ"ן קרקל מול קמ"ן גדוד 890 של הצנחנים - ולהציג בפניהם חידושים ותהליכים שרלוונטיים לכל אחד ואחד מהם, יזמו במערך מודיעין השדה כנס משותף, בו הולכים לראשונה להיחשף אותם קצינים למשימות ולתהליכים בהם יהיו שותפים בשנת הפעילות הקרובה.

"אנשי המטה עובדים קשה מאוד על הפיתוחים האחרונים", מעיד רס"ן צ', רמ"ד הפעלה במחלקת מודיעין השדה, "הרגשנו שזוהי חובתו של מי שנמצא כאן כרגע להנגיש לקמ"נים השונים את מה שנעשה בשבילם, ולכן זה קורה עכשיו כשהתהליך בעיצומו".

קודם כל, צריך להתייחס לקהל היעד. "כינסנו יחד תחת קורת גג אחת כ-450 קציני מודיעין בסדיר ובמילואים, שנמצאים בכלל היחידות הקרביות בצה"ל - גדוד, חטיבה ואוגדה", מדגיש רס"ן צ'. "הם 'עם' ייחודי - מצד אחד הם אנשי מודיעין לכל דבר ועניין, שעוסקים בניתוח, הפעלה ומסירת מידע קריטי על האויב או על תוואי השטח, ומאידך הם בעלי הכשרת לוחם וכפופים למפקד קרבי. זה תפקיד שאין שני לו בצה"ל כקצין, ומתוך כך הוא יכול להיות מאוד עצמאי, יחידני ומנותק מקמ"ני השטח האחרים בשל המרחק ואופי העבודה".

אפילו הכנס עצמו היווה חידוש בתפיסת מודיעין השדה את תפקיד הקמ"ן. "הכנס כלל שיח עם מפקדים מהדרגים הבכירים ביותר - על הנושאים הרלוונטיים ביותר", אומר הרמ"ד ומפרט, "שיח על אתגרי המודיעין העתידיים עם ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, על לוחמה טקטית בשטח בנוי עם מפקד המכללות והגיס הצפוני, אלוף אמיר ברעם, על תפקידו של הקמ"ן לצד המפקד עם מאו"ג 98, תא"ל ירון פינקלמן - ולבסוף, שיחה על דמות המפקד המודיעיני עם קצין המודיעין הראשי, תא"ל יובל שמעוני".  

את ההתאמות לאופי המיוחד של תפקידם, הנחיל מערך מודיעין השדה (מוד"ש) בעבודת הקמ"נים כבר בעזרים הטכנולוגיים המשלבים מודיעין - ושטח. "מעכשיו ואילך, כל קמ"ן בדרג הנפרס יקבל את ה'עמו"ד' - עזר מודיעני שנראה ממש כמו טאבלט, בו הוטענו כל המפות של המזרח התיכון", פותח רס"ן צ'.

"האמצעי הזה פותח לקמ"נים גישה לכל יעד שירצו ולא תלוי חיבור לרשת, כמו GPS, אלא מאפשר כניסה לכל אזור בכל זמן", מסביר רס"ן צ'. "בנוסף, העמו"ד עמיד בפני שבירה, ומצורף לו מטען בעל סוללה גדולה מהרגיל שיכול להתחבר גם למכשיר קשר או רק"ם, על מנת להתאים לפעילות ממושכת בתנאי השטח".

"במקום להוציא מפה בתנאי שטח קשים, בגשם או בבוץ, אפשר לפתוח טאבלט ולחבר אותו גם למקרן", מפשט רס"ן צ'. "העמו"ד מאפשר העברת קפ"ק (קבלת פקודות) בשטח וסימון מתווה הפעילות על המסך, באופן שבו כולם יוכלו לראות אותו. כרגע רכשנו אמצעי כזה לכל קמ"ני הגדוד ולכל קמ"ני החטיבות, ואנחנו בתהליך לרכוש אותו גם לאנשי המילואים שלנו".

מעבר לטכנולוגיה, שמתקשרת באופן ישיר לצד האמ"ני של עבודתם, במערך מודיעין השדה הבינו כבר מזמן, שאסור להזניח את חובתו השנייה של הקמ"ן, שמאפשרת לו לתפקד כחוד המודיעני לצד הכוחות בשטח - תפקידו כלוחם.

"קציני המודיעין בגדוד הולכים לאפסנאות ומקבלים ציוד לחימה שכל קצין מקבל, ובתוך כך נכנס גם אפוד הלחימה שיש בו מקום לאמל"ח - אך לא מותאם למקצוע שלהם", מסביר רמ"ד ההפעלה, "התאמנו עבורם ווסטים ייחודיים ללחימה כקמ"ן - בעלי כיס שקוף וחסין למים בו יהיה תמיד העמו"ד, כיס לכלי כתיבה לשרטוט על מפות או לכתיבת תחקיר מודיעיני, וירכית מוקשחת בה הם יוכלו לשים עזרים מודיעיניים ותמונות שצריך לקחת לפעילות בשטח".

קצין המודיעין חווה הרבה פעמים את אותן פעולות מבצעיות שהכוח חווה, בהסתערות ובנסיגה. בנוסף לכך, לאחר הפעילות עליו לבצע תחקיר מודיעיני של הנעשה בשטח לטובת הסקת מסקנות לקראת הפעילות הבאה. "ישנה סוגיה מורכבת סביב המצלמות בצבא, וישנו חשש מאירועים כאלו ואחרים שיצולמו בציוד אזרחי", מספר צ' על התהליך שקדם לחידוש שנכנס כעת.

"לכן", הוא מסביר, "המרנו "גו פרו" למצלמות צבאיות, סימנו אותן כציוד צבאי והחתמנו עליהן את כל הקמ"נים שלנו, כך שהאחריות היא גדולה. היום, כשהם הולכים למעצר או לפעילות מבצעית בלילות, הם יכולים לצלם ולהשתמש בחומר לטובת תחקור המקרה מזווית הראייה שלהם וממיקומם בכוח, וכבר אין צורך שהם יבקשו מהלוחם או מהמ"פ את החומר שתועד".

מערך מודיעין השדה בנוי על כוח אנושי, שגם בכמותו וגם באיכותו מהווה את מהות העבודה המודיעינית הנעשית בו - כזו שצריכה להגיע לקצה המבצעי של כל יחידה בצה"ל, ללא הבדלי גודל או ייעוד טקטי. "המשאב האנושי כאן הוא בלתי נתפס - אנשים שהם לא רק אינטיליגנטים וסקרנים, אלא יודעים גם לעבוד בתנאי שדה מאוד קשים ובעלי כושר גבוה. אנחנו רוצים ללוות אותם כמה שיותר בדרך לאפקטיביות מבצעית", מדגיש הרמ"ד.

"אותם אנשים שהתנסו ועמדו בגבורה בפעולות השונות, הם אלו שאנחנו רוצים שיישארו איתנו, ועל כן אנו דואגים לספק להם תמריצים - החל ממענק חתימה, דרך לימודים אקדמיים לחלקם, וכלה ברכב ובתקן נוסף שיתגבר כל קמ"ן גדוד, ע' קמ"ן", מבהיר רס"ן צ'. "כל זה נעשה על מנת להקל על עבודת המודיעין ולשפר אותה".

באמ"ן כמו באמ"ן, יש חידושים נוספים שיתגלו לאותם קצינים אבל נסתרים מעינינו. למרות זאת, הצלחנו לקבל טעימה קטנה מהשלב הבא, שמטרתו להכווין את הקמ"נים לעבודה מודיעינית משוכללת ועדכנית יותר.

"אני מרגיש שפתאום הקמ"נים מבינים שיש להם גישה להרים של תוכן - הם יושבים על ים של מידע, כל מה שהם צריכים לדעת זה איך 'לכרות' אותו מבריכת הידע המודיעיני", ממשיך הרמ"ד, "לכן, אנחנו נותנים להם את האפשרות לצאת לשבוע השתלמויות במערך ההדרכה שלנו, לטובת למידת הכלים והאפליקציות המודיעיניות המתקדמות. בנוסף, אנחנו שולחים צוות שיוצא אליהם לאימונים ותרגילים כדי להראות להם איך לשלב בהם את אותן מערכות, צוות שעובד לילות כימים במטרה להטמיע את הכלים הללו גם באקטים הכי שגרתיים".

במהלך הכנס פגשנו בקמ"ן חטיבת כפיר, סרן א', שסיפר לנו על ההתפתחויות בשטח. "האמל"ח שמספקים לנו הוא גם מקצועי וגם לוגיסטי, והיכולות המודיעיניות שלנו הולכות ומתעצמות עד לרמת האוגדה בעיניי", הוא אומר בסיפוק, "השינוי מורגש גם בשגרה וגם בתרגילים. אני כבר כמה שנים במערך מוד"ש ואף פעם לא ראיתי שת"פ כמו שקורה היום בין קמ"ני החטיבות - המחויבות שלנו זה לזה, ביתרונות ובפערים, בשגרה ובחירום, בחטיבות המרחביות והסדירות - הולכת ומתחזקת".

"כשמביאים את האמצעים הטכנולוגיים לקמ"ן, נותנים לו את היכולת להתחבר לאמ"ן ולהעניק לכוח משהו שהמפקדים המתמרנים בשטח לא יכולים לתת", ממשיך סרן א', "גם קמ"ן הגדוד צריך להיות עמוד תווך ביחידה שלו, להמליץ המלצות רלוונטיות למפקד ולהשפיע על הקרב הגדודי - וכשניתנות לו כל היכולות לכך, טווח הנפילה שלו הולך וקטן".

"ההתייצבות של הרוב המוחלט של הדרג הנפרס, מהר דב והחרמון, דרך איו"ש ועד לעזה וגבול מצרים, מראה שהקצינים באו והצביעו ברגליים", מתגאה רס"ן צ', "מעתה ואילך חשוב לנו שידעו שיש גוף גדול שקורא לכל תפקידי מודיעין השטח להיכנס תחת חסותו. אנחנו מכוונים לכך שמערך מודיעין השדה יהווה בית וחממה לכל אלו הסקרנים והסקרניות, החזקים והחזקות, שרוצים ויכולים לתת התראה מודיעינית שתכריע אויב ותציל את חיי הלוחמים שלנו - ואנחנו נספק את כל מה שצריך להשלמת המשימה הזו".