כשאיש המטה רואה לראשונה את האויב בעיניים, ואיש השטח הופך לחוקר מודיעין

חלקם החליף את הטנקים בשעות ארוכות של קבלה וניתוח של ידיעות, ואחרים החליפו את השעות השוחקות במשרד במבצעים אופרטיביים בקווי הביטחון השוטף. זהו סיפורם של קציני המודיעין שהחליטו לעשות שינוי של 180 מעלות בשירותם בשיאה של תקופת הקבע, וכעת יוצרים מדי יום עולם מודיעיני משוכלל שמושפע מהכוחות בשטח ומכלי המחקר כאחד

04.02.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

אגף המודיעין כבר הצליח זה מכבר, בתהליך של שנים, לגעת בזרועותיו הארוכות כמעט בכל מקום בצה"ל הגדול. מקווי הביטחון השוטף, דרך פעילויות אופרטיביות מורכבות, ועד להחלטותיו של הדרג המדיני והצבאי הבכיר ביותר בקצה.

את המכונה המשוכללת ורבת המימדים הזו מפעילים בין היתר חיילים וקצינים, שבעזרת הרבה ניסיון וקצת אומץ, מצליחים להשלים עוד ועוד חלקים מהפאזל הכמעט בלתי אפשרי שנקרא תמונת המצב המודיעינית-מבצעית. איך הם עשו זאת? בעזרת יצירת מהפך מדהים בשירותם הצבאי, שאפשר להם להכיר ולהתמקצע בסוגים שונים של מודיעין, החל מזה שבשטח אל מול האויב, וכלה במחקרו המורכב מנגד שמגיע לבסוף לשולחנם של מקבלי ההחלטות.

יומו של רס"ן א' למשל, היום קמ"ן חטיבת השריון 188, שונה כעת אלף אלפי הבדלות מהאופן בו נראו ימיו כקצין מודיעין צעיר, בתפקיד ראש חוליה בחטיבת המחקר. "השגרה שלי בשטח מתאפיינת בזה שאין שגרה", הוא פותח, "יום אחד אנחנו בתרגיל שמדמה זירת אויב, וביום שלאחר מכן מבקרים את הגדודים שלנו בקווים, ובתרחישים קיצוניים יותר אנחנו יכולים אפילו להיות מוכוונים לפעילות אופרטיבית לביטחון שוטף".

רס"ן א'

א' התגייס לתכנית "חבצלות", שהקנתה לו לימודי תואר של שלוש שנים, ולאחר מכן הגיע לחטיבת המחקר ושירת כאמור כראש חוליה, תפקיד המטה המחקרי העיקרי שנוגע בפיקוד. אחרי תקופה ניכרת בחטיבה, הוא הרגיש שמשהו חסר. "אהבתי מאוד את התפקיד שעשיתי בחטיבת המחקר, התעסקתי עם מידע מאוד מעניין ומורכב, בעל משמעויות והשלכות מאוד גדולות, אבל הדבר העיקרי שהיה לי חסר שם זה המגע הישיר עם המהלכים שקורים בשטח בעקבות העבודה שלי", הוא נזכר. "רציתי להגדיל את החיבור שלי עם הקצה המבצעי ועם המפקדים מובילי הכוח, כדי להבין את השפה בה הם מדברים ולהוכיח לעצמי שהשפעת המודיעין ניכרת גם ב'מציאות המבצעית'".

בתחילה עבר לאוגדה 36 הצפונית, והתעסק במודיעין אופרטיבי לגזרות השונות. לאחר שנתיים התמנה לקמ"ן חטיבה 188, אחת מחטיבות השריון הסדירות של האוגדה. "ברור שיש הסתגלות שצריך לעבור, התרבות הארגונית היא שונה ופתאום אתה מתמודד עם העבודה המודיעינית בבוץ, בגשם ובקור", הוא מדגיש.

""בחטיבת המחקר אתה מקבל אינפורמציה, מנתח וחוקר אותה ואז מעביר מסקנות - המודיעין עצמו מגדיר לך את הלו"ז. בשטח המשימה מגדירה את הדד ליין, אני עובד על פי הזמנים בהם הגדודים צריכים להגיע ליעד המבצעי שלהם ומממש את העבודה המודיעינית שתאפשר להם את הדרך הבטוחה והיעילה ביותר אליו".

את המסקנה הזו חולק עם רס"ן א' גם סגן א', שעשה את המסלול ההפוך ממנו - התחיל כקצין איסוף של חטיבת הצנחנים וקמ"ן גדוד 890 של החטיבה, והיום חוקר מודיעין בחטיבת המחקר. "כקצין איסוף המשימה המבצעית הפעילה אותי - הייתי צריך לתכלל את כל תמונת המודיעין של החטיבה לאופרציה מול ביטחון שוטף - התעסקתי גם בחירום וגם בהטמעת המידע בשגרה, ולכן בקפיצה לגזרת האויב הזרמתי את הנתונים לכולם", הוא מפרט, "כקמ"ן גדוד, המודיעין שהבאת ישפיע על המשימה בתעסוקה המבצעית, ומה שלא הבאת ישפיע עליה עוד יותר".

סגן א'

"חטיבת המחקר הייתה החלום שלי", הוא מספר, "המפקד הישיר שלי בחטיבה שירת שם, ולמדתי ממנו להבין את הצבא הגדול ואת האויב דרך מידע אסטרטגי. הוא הראה לי איך להבין דברים דרך משתנים גדולים יותר מהחטיבה עצמה, הסביר לי איך באמת המודיעין זורם ומאיפה הוא מגיע, אסטרטגיה מול טקטיקה - מה שאני עושה היום בחטיבת המחקר היה בסיס העבודה שלי בשטח, והיום אני יוצר את הבסיס הזה".

"כחוקר למדתי איך לחשוב ואיך להסיק מסקנות בצורה שהיא נכונה מבחינה לוגית, ואת זה אני מביא איתי לשטח כדי ליצור תמונת מודיעין משוכללת יותר", מוסיף רס"ן א' לדבריו , "העבודה שלי בחטיבת המחקר אפשרה לי לייצר מודל שיוכל לנבא מראש איך האויב יפעל במקומות מסוימים, אלו כלים מחשבתיים שאני מביא לשטח בכל פעילות שאני משתתף בה, ואני חושב שזה עוזר ליצור עבודת שטח משודרגת ונכונה יותר".

"השטח לימד אותי איך אני הופך מידע למשמעות מבצעית"ממשיך סגן א',"אני יודע לקחת את המידע שמגיע אליי, תוך שאני יודע מאיפה הוא מגיע ומה עברו במטה על מנת להשיג ולנתח אותו, ומפעיל את הידע המודיעיני שלי מול הטנק או המפקד בשטח. אני יודע לתת המלצות למפקדים שלי שהם אנשי שטח ולא אנשי אמ"ן, וכך לחבר את הידע שלי על האויב לתכניות של כוחותינו".

רס"ן ה'

במקום קצת אחר, אך לאחר תהליך מאוד דומה, פגשנו גם את רס"ן ה', שכיום מכהן כעוזרו המודיעיני של ראש חטיבת המחקר. אחרי תכנית "חבצלות", התחיל אף הוא את שירותו בשטח, במודיעין פיקוד הדרום, עבר דרך מודיעין אוגדה 36, ולבסוף בתפקיד השטח האחרון שלו הגיע להיות קמ"ן חטיבה 188.

"רק לפני שלוש שנים הרציתי למפקדי מחלקת שריונרים על האויב בצפון. עמדו מולי לוחמים צעירים שהאתגרים מולם הם עומדים הם טקטיים מאוד – איך לעקוף זירת מטענים, איך להתחמק מירי נ"ט, איך להשמיד חוליית ירי", הוא משחזר. "היום, אני מסייע לרח"ט מחקר בגיבוש הערכת המודיעין לדרג המדיני והצבאי הבכיר, וזה שינוי של 180 מעלות.

"הגיוון הזה בין מודיעין לאחרון הלוחמים ועד למודיעין לדרג המדיני מחייב התאמות לא מבוטלות, והוא אתגר לא רגיל – וזו הסיבה שכל קצין צריך לשקול את המעבר הזה בין השטח למטה ולהפך", מוסיף.

"יותר מכך, הייתה לי זכות להיות קמ"ן של כוח שריון שהוא כוח קטלני בצורה בלתי רגילה", הוא מספר על תפקידו כקמ"ן חטיבה 188, "בלילה אחד בו עשיתי סקירה ללוחמי הגדוד לפני תרגיל גדול, אמרתי להם – האויב שנדמה אותו כאן הוא מורכב ומאתגר, ממש כמו במלחמה, אבל דעו לכם שעם הכישורים שלכם ומכונות המלחמה המדהימות האלה – יש לכם את כל האמצעים להכריע אותו במערכה הבאה"

"כשאתה במערך מודיעין השדה (קמ"נים ביחידות מבצעיות), אתה פוגש את עצמך בסביבה מסוכנת יותר, אתה איש מודיעין שמסתובב עם אפוד קרמי ונשק, באימונים ובחירום", מסביר סגן א', "הגעתי לסביבת עבודה משרדית אחרי שנים בהן יזמתי סיורי גזרה ודיברתי ברמה הגיאוגרפית של השטח. הסמג"ד שלי אפילו היה קורא לי "קמנ"ר", כי מבחינתו הייתי עורק המודיעין היחיד לגדוד. פה השפה היא אמ"נית נטו, כולם רוצים להיות יותר מעודכנים ויותר מחוברים לתמונה, אתה כבר לא מופע של איש אחד"

"הסיבה שבגללה בחרתי להתחיל דווקא בשטח היא בדיוק טבילת האש שמתאר סגן א''", מחזק את דבריו רס"ן ה', "ההתחככות הישירה עם הדרג המתמרן מעמידה אותך באתגר יומיומי, המחייב אותך בכישורי ניהול ופיקוד מעולים, לצד יכולת קבלת החלטות בתנאי לחץ, ותוך זרימה בלתי פוסקת של נתונים.

"יש הבדל בין האויב האסטרטגי שפוגשים בחטיבת המחקר, לאויב הטקטי שאתה פוגש בקווים", ממשיך "אבל בסוף הכל מתכנס לתכונות הנדרשות לכל מפקד – מקצועיות, יוזמה, יצירתיות, עמידה בתנאי לחץ ויכולת להניע אנשים".

"כל אחד מהתפקידים האלו אינטנסיבי בדרכו. להיות קמ"ן חטיבה מחייב אותך בעמידה מול מפקד חטיבה, בהכוונה ופיקוד על קמ"ני הגדודים, ובחשיבות עליונה - בבניית ההיערכות של החטיבה למלחמה", ממשיך העוזר המודיעיני וקמ"ן 188 לשעבר, " זו ממש מערכת שלמה שזכיתי להוביל כקצין צעיר בן 25. כעת, אני נמצא במקום אחר. ההבדל הוא בנקודת המבט, אבל בשני התפקידים האלה עומדות למבחן יכולותיו של קצין המודיעין".

נשאלת השאלה, מה ההבדל בין מודיעין למודיעין? האם רק סביבת העבודה משפיעה על הקמ"נים ששינו את שירותם ואת הייעוד שלהם בתוך המכונה האמ"נית המורכבת?

"הרבה אנשים טוענים שבמטה עושים מודיעין ובשטח רק מנגישים אותו לכוח, אני ממש לא מסכים עם זה", ממשיך רס"ן א' ואומר, "אני אוהב להקביל את זה לעולם הרפואה - בחטיבת המחקר הייתי חוקר, ידעתי לומר איזה אנזים משפיע על איזו מחלה וידעתי לומר את התסמינים שלה, להסתכל על האויב דרך בעיות, פתרונות וצרכים. מי שרואה את האדם החולה זה הרופא בשטח, קמ"ן הגדוד, הוא צריך להפעיל את היכולות השכליות שלו כדי להבין מה בדיוק עומד לו מול העיניים, הוא עושה את עבודת הניתוח, והיא חורצת גורלות".

עוד מכשול שעמד בפני הקמ"נים בהגיעם לשטח או למטה, היא שפת העבודה בה משתמשים בסביבה החדשה שפגשו - מכשול שהפך זה מכבר למדרגה עבורם בעבודה היום יומית. "בשטח אתה צריך להעביר מודיעין לשפת החי"ר כדי להביא משמעויות לקצה המבצעי, התפקיד שלי היה להיות המתורגמן",מסביר סגן א', "היום אני כבר לא הצרכן, אני מספק המידע, והלמידה של השפה הטקטית בשטח עוזרת לי ליצור מידע שנגיש יותר לפעולות אופרטיביות בשטח ממנו באתי".

 

החוקר הטרי מספר שהכרת המציאות בשטח מאפשרת לו לספק תמונת מודיעין יום יומית מדויקת ומהודקת יותר. "בתפקידיי הקודמים ראיתי את האויב בעיניים, אני יודע איך הוא זז ואיך הוא מתנהל וזה עוזר, גם כשהמרחק הגיאוגרפי ביני לבין הגופים עליהם אני אוסף מודיעין גדול", הוא מעיד, "ראיתי איך פועלים לצד כוחות מתמרנים ולמדתי טוב מאוד ש"אויב הוא אויב הוא אויב", אני לא יכול להתעלם מזה בעבודת המודיעין שלי, בעיקר כשאני יודע שבסוף הניתוח האסטרטגי שאעשה תגיע לכוחות שעבדתי איתם בעבר".

האם הקמ"נים ה"משודרגים" ממליצים לקמ"נים הצעירים יותר לעשות את המעבר בדומה להם? התשובה כבר די ברורה מאליו, אך באה עם שיקולים כבדים. "זה מעבר משמעותי, קצין שמתלבט לקראת מעבר מהמטה לשטח צריך להוכיח לעצמו שהוא לא מפחד משינויים. כשאתה גדל בתוך מקום אחד לאורך כל הדרך, יש גבול לכמה אתה יכול להתפתח ולהעצים את הכוח שבידיים שלך", אומר רס"ן א'.

סגן א' מוסיף: "ההחלטות שמתקבלות במטה, ובחטיבת המחקר ספציפית, מאפשרות טווח השפעה רחב והסתכלות בראייה כוללת על עולם המודיעין כולו. למדתי להוביל תהליך חשיבה ולא לקחת דברים כמובנים מאליהם. גם עבור אלו שרוצים לעשות תפקידים נוספים כקמ"נים ביחידות קרביות, עצירת ביניים בחטיבת המחקר יכולה לעזור מאוד".

"בסוף האתגר הגדול שלנו הוא לא לקפוא על השמרים, להתחדש, להשתנות, ללמוד כל הזמן חלקים חדשים במקצוע המודיעין", מסכם רס"ן ה', "בעיניי, השילוב של הניסיון בשטח לצד הניסיון במטכ"ל מאפשר לי נקודת מוצא שלמה יותר לעבודה המודיעינית שלי. בסוף, ניתוח אסטרטגי יהיה שלם יותר מתוך הבנה אופרטיבית וטקטית - מי שהתחכך עם הלוחמים והמפקדים בשטח ידע "לדבר" אסטרטגיה טוב יותר, ולהפך, מי שיודע לדבר אסטרטגיה ידע לשרת את המפקדים בשטח בצורה השלמה והחיונית ביותר. המגוון מנצח".