מעבר לגדר, בקו הגבול, או בצומת ליד הבית - כך נראה המודיעין הישראלי בכל הגזרות

כנראה שהם מכירים את הגזרה שלהם טוב יותר מכל אחד אחר. הם חווים את האויב כל דקה ביום – לפעמים הכי מקרוב שאפשר, ובמשך 24/7 עוסקים בלתווך אותו לכוחות בשטח. כעת, קציני מודיעין השדה שתופסים את הגזרות המרתקות ביותר של צה"ל מספרים על איך מייצרים את החיבור בין המידע ללוחמים שיוביל לניצחון - בצפון, בדרום ובמרכז 

29.10.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

סגן ע', קצין המודיעין של גדוד דוכיפת בחטיבת כפיר, גזרת איו"ש

את כל המסלול שלי מרגע סיום השלמת הקצונה עברתי בחטיבת כפיר, אז אפשר לומר שאני מכיר את איו"ש מכל צדדיה, אבל כדי להבין את משמעות התפקיד שלי צריך להתחיל מההתחלה.

גזרת איו"ש מכילה בתוכה חקר מבצעי רב אל מול גורמי השטח. מיד לאחר מכן, נדרש להטמיע את הממצאים לגדוד בתוכנית המודיעין המבצעי שאתה בונה. מול אותו הצד, של הזירה, נדרשתי גם להתעסק בחטיבת כפיר עצמה – ביתרון היחסי שיש לה למול חטיבות אחרות בגזרה הספציפית הזו, ומה רלוונטי מתוך היתרון הזה בכל פעילות מבצעית.. לכן, הכנסנו לימודי ערבית כדי לתקשר עם הפלסטינים בפעילויות סיכול, התמחות בשטחים צפופים, ניתוח שטח בנוי ועוד. 

כקמ"ן גדוד נכנסתי ישר לזירת חטמ"ר שומרון, אותה אני תופס גם היום. אם אפרוש מולכם מפה, לא יהיה אף אזור שלא אוכל לסמן באדום, כי בכל מקום כאן יש אויב ואתה כמעט ולא יודע מאיפה הוא יכול לבוא. יש מודיעין, ואתה יכול לשים את האצבע על מוקדים ואנשים ספציפיים, אבל בגזרה הזו אין משהו הרמטי. מחר בכיכר החטיבה או בצומת תפוח יכול לבוא מישהו עם סכין או רכב ולפגוע באזרחים. 

אני מכין לכל מ"פ מידע על המוקדים המרכזיים בגזרתו לטובת התמקדות. התפקיד שלי הוא לייצר את השכבות האלו – לקחת את ה'קרקע' – הגזרה שלי, ולסייע למפקד בשטח להלביש עליה את האויב ואז את הלוחמים בהתאם בהגנה. כמו משחק מחשב. בסוף, כשהמ"פים צריכים אותי בקצה, אני שם. אני מבין דרכם מה הפידבק שעולה מהשטח, כמה החיילים יודעים איך להתנהל עם המידע שהם מקבלים ממני.

בסוף, קמ"ן באיו"ש, כמו קמ"נים בגזרות אחרות, לא ישן כמעט בלילה

האחריות שלי בתכנית הסיכולית היא לקחת את המודיעין מהחטיבה המרחבית, להלביש עליו את 'השורות התחתונות' שלי על פי מה שאני רואה לנכון, להיות בכל אישורי התכניות ולראות אם התכנון נכון או שיש מה לדייק כדי להביא הישג. 

אנחנו מתעסקים באיו"ש גם בפעילות יזומה. במסגרת הפעילות אנו מבינים אילו מוקדים מתעוררים בזמן שכוחותינו פועלים. התפקיד שלנו הוא להיות הקצה בשטח שמציף את המודיעין מהכפרים עצמם. 

בסוף, קמ"ן באיו"ש, כמו קמ"נים בגזרות אחרות, לא ישן כמעט בלילה. אני מחויב גם לחטיבה האורגנית וגם למרחבית שלי ולכן איפה שאני יכול לתת את ה'אקסטרה' אני חייב לתת - אם זה להוציא עזרים משופרים למ"פ כדי שיוכל להבין את היעד ואת הקישור שלו למקום אחר בגזרה, או אפילו לאפשר לכוח לראות את הדרך הנכונה ביותר לבצע פעילות התקפית ע"פ המודיעין.

כאשר אני רואה אדם שנעצר אני יודע שיש לי חלק בזה - במיוחד בחטיבה ובגזרה הזו, אני מחויב לעזור לשים את היד על אנשים שרוצים לפגוע באחרים, זו המטרה שלי כאן. 

סרן מ', קצין המודיעין של החטיבה הצפונית באוגדה עזה

הגעתי להיות קמ"ן חטמ"ר צפונית לאחר שביצעתי תפקיד מחקר בזירת עזה ושני תפקידי קמ"ן גדוד. אם אני צריך לעמוד על מה מייחד את עבודת המודיעין בעזה – אגיד שזו ללא ספק גזרה עם אויב מאוד ייחודי ושונה מבגזרות אחרות.

אנחנו, בעזה, מתמודדים עם אויב שבנוי באופן סדור, מתנהל בתוך מצב מאוד רגיש ומשתנה מיום ליום. בגזרה שלנו – כמה ימים הם תקופה, ומה שקורה בצד השני – עד לרמת ימי האזכור: יום האדמה, יום הנכבה וכו', גורם לנו להתנהל אחרת ולשנות את סדרי היום שלנו כאנשי מודיעין. 

במודיעין החטיבה יש סד"כ גדול מאוד שכל תפקידו הוא למנוע פיגוע שיגיע מרצועת עזה לעורף בשגרה, ובחירום למנוע הגעה של כוחות חמאס לפגיעה בכוחות צבאיים שלנו ובאוכלוסייה. 

אין כאן שגרה, נקודה

לכל גדוד שתופס בגזרה יש קמ"ן גדוד ומודיעין גדוד – אותם אנחנו מכשירים בתור מוקד הידע על כל מה שקורה מעבר לגדר, החל מהאוכלוסייה העזתית ועד ארגון הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי פלסטיני. כך אנחנו עוזרים להם להיערך יותר טוב לכל צרה שלא תבוא בדמות כל אירוע מבצעי שצפוי או לא צפוי כאן. 

אין כאן שגרה, נקודה. היא משתנה למול מה שקורה בתוך הרצועה. כל אירוע 'קטן' כביכול משפיע על הכוחות בגדר ובטח שמשפיע עליי בתור קמ"ן. הכוחות פה מחויבים להיות דרוכים, כי כל חייל יחווה כאן משהו מבצעי, סביר להניח. 

סדר היום שלי מתחלק בין ניהול כוח האדם – לחנוך את החיילים והקצינים תחתיי מקצועית ואישית – לבין היותי חלק מחטיבה: הכנות אופרטיביות למלחמה, אימונים, תקשורת עם חמ"לי התצפיות וכו'. מעל כל הדברים האלו – אני מתעסק באותו אויב. מהרגע שאני קם בבוקר אני משתדל לחיות את מה שקורה בצד השני כדי שאוכל להעביר את ההיערכות והיכולות של הצד השני עד אחרון הלוחמים, ומול זה להיערך בעצמנו.

הקמ"נים רואים את האויב בעיניים, לפעמים גם חמוש במרחק כמה מאות מטרים מהגדר

את האוכלוסייה הפלסטינית אנחנו חווים בסמוך לגדר, אי אפשר להתעלם ממנה. חקלאים, צפרים, רואי צאן, אנחנו מבינים שארגוני הטרור גם עושים בהם שימוש ציני, ולכן אנחנו לוקחים אותם בחשבון. עם זאת, אני עדיין ממקד את המאמצים שלי בחמאס, בגא"פ, ובארגונים הקטנים יותר המנוהלים על ידם.

מודיעין חטיבה בעזה חי את השטח שלו. הקמ"נים רואים את האויב בעיניים, לפעמים גם חמוש במרחק כמה מאות מטרים מהגדר. לכן, אני צריך לגבש בכל רגע נתון את תמונת המצב של האויב למול תמונת המצב שלי – איך הוא נראה עכשיו, מה הוא עושה ומה יכולות להיות הכוונות שלו להמשך.

חייל שמשרת במודיעין החטיבה ירגיש את הסיפוק באופן מיידי, בעיקר אם הוא 'סייע' לאויב להיתפס – בצורה המוחשית ביותר של העניין. מכל אירוע שקורה לנו פה בגזרה אנחנו לומדים איך האויב מתנהל, מבינים איך הוא חושב ובעיקר – מסמנים ומזהים את נקודות התורפה שלו. 

סגן ק', קצין המודיעין של גדוד 101 מחטיבת הצנחנים, חטמ"ר 474 (סוריה)

קמ"ן גדוד שתופס קו בגזרה הזו הוא קמ"ן עם המון השפעה. אני מרגיש פה איש מודיעין יותר ממה שהרגשתי בכל מקום אחר. כבר בהכנות לעלייה אליו, לפני אימון מחלקת המודיעין של הגדוד. כשנכנסנו לקו גיליתי כמה הגזרה הזו מעניינת ומיוחדת, והרגשתי שכקמ"ן גדוד – זו עומדת להיות תעסוקה מבצעית מאוד משמעותית עבורי. 

קודם כל, אני יכול להפיק מידע שאני צריך כדי להנגיש את המודיעין לרמת הגדוד. יש בגזרה מגוון רחב של יכולות ויחידות. התקופה האחרונה הייתה מאתגרת מודיעינית גם עבורנו כצנחנים, גם כחטמ"ר 474, גם כאוגדה 210 וכמובן גם כפיקוד הצפון. השתדלתי לגבש תמונת מצב אל מול מה שמתפתח בצד השני, ומנגד לזכור שאני לא יודע הכל.

תחתיי יש מחלקה מוכשרת מאוד ואנחנו מנצלים את הקו הזה גם כדי להפוך את עצמנו לאנשי מודיעין טובים יותר. עכשיו, למשל, אנחנו כותבים ספר גזרה שישמש כל כוח שנכנס לקו בשבועיים הראשונים שלו, ומכיל טיפים של מ"פים מהגזרה, תצפיות, הבנה של מה קלוונטטי ומה פחות ואילו כוחות עזרו לנו בסיטואציות בהן היינו צריכים סיוע. רצינו ליצור משהו עבור מי שיבוא אחרינו, כזה שמדבר בגובה העיניים. 

כשאתה עומד במצב של 'צבא מול צבא, מדינה מול מדינה', התפיסה המודיעינית נהיית אסטרטגית

כשאתה עומד במצב של 'צבא מול צבא, מדינה מול מדינה', התפיסה המודיעינית נהיית אסטרטגית. אם אני רוצה לעשות משהו ,כל צעד ישפיע ברמות הגבוהות ביותר. אנחנו לומדים את הצבא מולינו, איך הוא מתפתח, לומדים את סוריה על תהפוכותיה שעכשיו קצת התייצבו, ומעניין מאוד להיות חלק מזה.

באירוע שאירע לאחרונה ועל פרטיו אני פחות יכול להרחיב, נתקלתי במצב שבו הייתי צריך להיות המקור המודיעיני הבלעדי למג"ד ולמ"פ. בדיוק על זה אני מדבר כשאני אומר כמה חשוב הקשר בין הלוחם שנמצא בקצה, לביני ולבין החיילים שלי. בסוף זה גם השפיע על הפעילות, הכוחות בשטח שיקפו מה קורה והתאמנו את עצמנו. 

אני משתדל לשבת כמה שיותר על האירועים האחרונים שקרו בגזרה שלי ומסייע לגבש על פיהם תמונת מצב. נחשפתי להמון יכולות ויחידות שלא הכרתי בעבר, וגם זה הופך את העבודה למאתגרת ומעניינת מאוד. יש כאן הרבה דברים שמתעסקים בהם זמן רב מתחת לפני השטח – ואז משפיעים באמצעותם. גם הגדודים הופכים להיות חלק מתהליכים כאלו לפעמים.

בסופו של דבר, אני לוחם שיצא לקצונה כי חיפשתי משהו מעבר, והתפקיד הזה מרתק. גדוד זו 'מכונה' אדירה, ויש הרבה אמצעים ומפקדים, מי שלא ישמור על הרלוונטיות שלו – לא יצליח להשפיע על תמונת המצב המבצעית. אין גבול למחשבה וליצירתיות שעבודת הקמ"ן בגזרה הזו מאפשרת – יש את הכלים, רק תבחר מה לעשות איתם.