לראשונה - משרתי קבע יוכלו להוציא תעודת הוראה במסגרת השירות הצבאי

"מה בין מפקד טוב למורה איכותי?" הייתה אחת השאלות שהוצבה בפני אנשי מערך ההדרכה למודיעין ולסייבר באמ"ן, כשהחליטו ליזום את תוכנית "תהיל"ה". מדובר במסלול להוצאת תעודת הוראה לעוסקים בהדרכה בצה"ל, הנמשך שנתיים ומשולב בזמן השירות הצבאי. כעת, כשהמיזם פותח את מחזור הפיילוט הראשון שלו, פגשנו את המפקדים מאחוריו כדי להבין - איך מערכת החינוך והצבא יכולים לנסות ולשנות מציאות חברתית, ומתי יתרחב הפרויקט ליחידות נוספות?

28.10.22
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

"אחת המטרות שהצבנו לעצמנו לשנת העבודה הקודמת הייתה לפתח ולקדם את סגל ההדרכה במערך, אבל רצינו להוסיף לזה עוד מימד", פותח סא"ל ל', ראש ענף ההדרכה במערך ההדרכה למודיעין ולסייבר. "כבר נקבעו מספר תוכניות במסגרת הפרויקט 'הטובים שבמתאימים להדרכה', כדי להביא את המצוינים לתחום ההדרכה באמ"ן, אבל חשבנו לעצמנו - איך אנחנו יכולים גם להביא את הטובים ביותר, וגם לפתח אותם אישית?"

כך נולדה תוכנית "תהיל"ה", או בשמה המלא תעודת הוראה ייחודית לסגל הדרכה - מדובר במיזם הסבה לאקדמאים, שתאפשר לאנשי קבע העוסקים בהדרכה לקבל בסיומה תעודת הוראה. וזה רק קצה המזלג. "כרגע מדובר בהוראת אזרחות או היסטוריה, כי גילינו שאלו המקצועות התואמים לתארים הקיימים במערך", מסביר הרע"ן ויוזם הפרויקט, "בעלי תואר במזרח התיכון למשל יכולים להשתמש בו להוראת היסטוריה".


אילוסטרציה

סא"ל ל' הגיע להבנה כי אין היגיון בכך שאנשים שעוסקים בסוג מסוים של הוראה בצבא לא מוסמכים פורמלית לעשות זאת גם מחוצה לו. "מעבר לכך שאנחנו רוצים למצב את המערך כמקום אטרקטיבי לאנשי קבע איכותיים, יש לשמר את כוח האדם האיכותי ולפתח אותו - גם מקצועית בצבא וגם בהמשך באזרחות".​

אחרי חודשים ארוכים של תכנון ובדיקת מוסדות אקדמיים שונים, על מנת שישמשו כ"בית" עבור הפרויקט, נבחרה האוניברסיטה הפתוחה. "מוסד זה מאפשר הוראה פיזית מחוץ למתקן, מה שיאפשר לנו להעביר את התכנים במתקן המרכזי של המערך", מסביר סא"ל ל'. אליו מצטרפת רס"ן ת', הפרויקטורית של תהיל"ה: "ב'פתוחה' מתאפשרת למידה פרטנית ודרכי למידה מגוונות - מקוונות, מוקלטות, מואצות וכו'. אם משתתף הפסיד שיעור, הוא יוכל להשלים אותו בסניף האוניברסיטה הקרוב לביתו".

אילוסטרציה

התוכנית נפתחת בסוף אוקטובר 2019, בסמוך לפתיחת שנת הלימודים האקדמית. היא מיועדת לקצינים ולנגדים בקבע מובהק ובוגרי תואר ראשון, שני או שלישי, המשרתים או מיועדים לשרת בתפקידי הדרכה ביחידות אמ"ן השונות או במערך ההדרכה עצמו. בהמשך, מציינים המפקדים, היא תיפתח גם לקבע ראשוני ובשאיפה תורחב גם לעוסקים בהדרכה מחוץ לגבולות אמ"ן.

ואיך מתקבלים? "המועמדים קיבלו הודעה עם פרטים ראשוניים על התוכנית וכמעט מאה אנשי קבע הביעו התעניינות", מסבירה רס"ן ת', "לאחר מכן, בדקנו אותם מול מחלקת הסגל באכ"א ומול מפקדיהם, בחנו את עמידתם בתנאים האקדמיים והתקיימה ועדה בראשות מפקד מערך ההדרכה לתעדוף כלל המועמדים על בסיס מספר קריטריונים שנקבעו מראש".

"תהיל"ה", אם תרצו, היא בעצם כיתה צבאית בבסיס המערך, שכוללת עד 25 משתתפים ומאפשרת לימודים תוך כדי שירות למשך שנתיים - בשנה הראשונה ילמדו יום אחד מלא בשבוע, ויום נוסף לאחר שעות הפעילות. בשנה השנייה יעברו הכשרה מעשית כמורים לצד כאלו ותיקים. 

"בימי שני במהלך סמסטר א' וב', יעסקו המשתתפים בתכנים פדגוגיים שכל מורה בישראל חייב לעבור: פילוסופיה של החינוך, תכנון לימודים ועוד", מפרטת רס"ן ת'. "בימי רביעי, אחרי שעות הצבא השגרתיות, יעבור כל סטודנט השלמה מקצועית למה שהוא מיועד ללמד - מי שעוסק בתחום האזרחות למשל, יילמד מגמות בחברה הישראלית".


אילוסטרציה

בשנה ב' (סמסטר ג' וד') יעברו הסטודנטים פעם בשבוע הכשרה מעשית בבתי ספר על-יסודיים ברחבי הארץ - אותם הם יכולים לבחור בעצמם. הם ייצמדו למורה ותיק ורכז מהאוניברסיטה הפתוחה, יהיו איתו בכיתה וילמדו יחד איתו ביחס של 1 על 2. "זה מדהים מבחינתנו שהם זוכים כבר בשנה ב' להעביר שיעורים בעצמם", מציין סא"ל ל', "הם יגיעו ל-4-2 כיתות בשבוע בליווי צמוד".

"החלטנו לא לקיים סמסטר קיץ מתוך ההבנה שהרבה מאנשינו הם גם אנשי משפחה בנוסף לכל. השנה הראשונה היא אינטנסיבית וצריך לאפשר הפסקה", מבהיר סא"ל ל'. "בנוסף, השנה השנייה מרווחת וגמישה יותר במיקומה למקרים של מעבר בין תפקידים. בשנה הראשונה הם יודעים מה יהיה איתם שנה קדימה, ואם יש שינוי בשנה השנייה - הם יכולים להתאים לעצמם את היום והאזור בארץ, וכך לא לוותר".

משרתי הקבע יידרשו בחתימה של שנה מסיומה של התוכנית וקבלת התעודה, אשר תתבצע טרם פתיחתה. "בפיילוט שמתחיל עכשיו יש ממש כמות של חצי-חצי באזרחות ובהיסטוריה, מה שמראה שבחירת המקצועות הייתה נכונה, והתפקידים נעים בין רע"נים, רמ"דים, מורי ערבית ומובילי הדרכה ביחידות. ניתן להבחין במידה רבה באיכות האנשים", מעיד רע"ן ההדרכה.

איך משלבים את התוכנית עם שירות צבאי אינטנסיבי כמו זה שבהדרכה ופיקוד, אתם שואלים?

עם פרסום תוכנית העבודה לשנת 2019 הדגישו בצה״ל את החשיבות שבשיבוץ "הטובים להדרכה" ולכן מונתה ראש מחלקת הסגל של צה"ל תא"ל מיכל תשובה לעמוד בראש עבודת מטה לגיבוש תוכנית רב זרועית בנושא. "תוכנית זו הינה חלק מהמענה בעקבות הנחית הרמטכ"ל".

"לאור התרומה המשמעותית שלה- הן בהיבטי שימור ופיתוח כוח אדם, הענקת מקצוע לחיים, תרומה פוטנציאלית לחינוך הדור הבא ולהכשרת מורים איכותיים נוספים למדינת ישראל. יש צפי להרחיבה ולפתוח כיתות צבאיות נוספות בהקדם שיתנו מענה לכלל צה"ל", מעידה תא"ל מיכל תשובה.

כמו כן, ״משרתי הקבע רואים בשרות בקבע , בהוראה והדרכה שליחות וצוברים נסיון והצלחות רבות במהלך שירותם הצבאי בהדרכה, הכשרה ופיקוד".

איך משלבים את התוכנית עם שירות צבאי אינטנסיבי כמו זה שבהדרכה ופיקוד, אתם שואלים? "מפקדים נדרשו להצהיר שהם מודעים ומתחייבים לכך שאיש הקבע ישוחרר בימי הלימודים לטובת למידה בקבוצות לימוד, כבכל אוניברסיטה", מדגיש סא"ל ל', "אנחנו מספקים ליווי משמעותי בזמן הזה דרך עבודות ותרגילים ייחודיים. 'האוניברסיטה הפתוחה', בה למדתי תקופה גם אני, מאפשרת גיבוש פלטפורמה שמתאימה לאנשים עובדים, ואני מאמין שזה יסתדר מעולה".


אילוסטרציה

סא"ל ל' מציין את ההשפעה החיובית על חייהם של המשתתפים גם אחרי פרישתם מצה"ל: "אדם שיודע שיכול להיות לו פרק ב' מובטח אחרי השירות, הוא רגוע יותר, מה שגם עשוי לאפשר לו להישאר בהדרכה. אבל אני חושב על התרומה של הסטודנטים לחברה הישראלית לאחר מכן, ומבחינתי זה הופך את הפרויקט למשמעות שהיא גם לאומית".

"יש כאן הפריה הדדית לטווח ארוך. חסרים מורים, המקצוע פחות מבוקש. בעזרת התוכנית שלנו, אם נכפיל ונשלש אותה, אנחנו יכולים להבטיח מבחינה פוטנציאלית גידול בכמות ובאיכות המורים בישראל", טוען סא"ל ל', "זו תרומה חשובה כבר ברעיון שלה, מבחינתי".

השאיפה שלנו היא ליצור זהות ויוקרה הדרכתית לצד הזהות המקצועית של אנשי אמ"ן

סא"ל ל' ורס"ן ת' לא חשבו שיצליחו לעשות זאת בזמן כל כך קצר, וממהרים להזכיר: "התעקשנו מאוד, ובזכות המעורבות של ראש מחלקת הסגל ומחלקת הסגל - גם הפכנו את החלום למציאות".

בקרוב משימתם של השניים תצא לדרך באופן רשמי, כאשר הסטודנטים החדשים - שהם גם מפקדים וגם מוסמכי הוראה בעתיד - ייכנסו לכיתה. "השאיפה שלנו היא ליצור זהות ויוקרה הדרכתית לצד הזהות המקצועית של אנשי אמ"ן, ובעתיד, עם קצת תקווה ותמיכה, גם כלל צה"ל", מסכם סא"ל ל'.

"כמפקד, בזכות העיסוק בחינוך ובערכים, תוכל לצאת מורה מצוין. העיסוק בפסיכולוגיה ובפדגוגיה במסגרת הפרויקט, יהפכו אותך למפקד האולטימטיבי. אנחנו כל כך רגילים לסוגי ההוראה והפיקוד שכבר קיימים בצה"ל ובמדינה עשרות שנים - ולנו יש את הכוח להגיע למחוזות חדשים".