בדרך ל"יסוד המעלה" פותחים את "תיק הגולן"

פיילוט מודיעיני שהגיע במקרה לרמת הגולן וסיכל את אחת התוכניות הסודיות של חיזבאללה, הפך עכשיו לתוכנית שכל אמ"ן מתחנך לפיה. עבודות צוות, תרגילים, דיונים ופיתוחים - הקצינים החדשים במודיעין מלמדים אותנו איך שוברים את הקירות בדרך לשולחן עגול אחד 

20.10.20
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

"איך אתה יכול להיות בטוח שצריף פועלים ברמת הגולן הסורית הוא בעצם תשתית של ארגון טרור? הרי זה יכול לשנות את כל המערכה", כך פותח סא"ל ל' את השיחה בה הוא מגולל בפניי כמה מהפרטים הראשונים על מה שלימים ייקרא "תיק הגולן"- ויהיה לאחת החשיפות המשמעותיות בשנים האחרונות בזירה הצפונית.

"אני אתחיל מהסוף - פברואר 2019", מחזיר אותי קצת אחורה מי שעד לפני שנה היה קמ"ן אוגדה 210 בגזרת רמת הגולן, "תקפנו במסגרת המב"ם (מערכה בין המלחמות) עמדת תצפית באזור הכפר חאדר. על פניו היה מדובר בצריף מצ'וקמק, שה'פלאחים' (כינוי לעובדי אדמה) היו מגיעים אליו פעם בכמה ימים כדי לעבוד. במצב כזה, קשה לחשוד שמדובר במשהו לא תקין", משחזר סא"ל ל'. 

אבל מתחת לפני השטח, היה מדובר בפעילי טרור שהופעלו על ידי בכירים בחיזבאללה. הם ניסו להקים מעוז התבססות מול הגבול ותשתית טרור לפיגועים שונים - מהלך המהווה צעד בדרך ליצירת חזית חדשה מול ישראל. 

כדי להגיע בוודאות למסקנה שלא מדובר בעובדים תמימים, יש צורך באיסוף מידע ומקורות רבים משלל יחידות האיסוף והמודיעין, וכן בהצלבת מידע מדויקת. התובנה הזו כנראה הייתה לוקחת זמן רב, לולא התחיל באותו הזמן פיילוט חדש של ראש אמ"ן באוגדה.

מטרת התוכנית הייתה להפגיש קצינים מהיחידות השונות במודיעין, ולרכז את הידע הרב תחומי סביב שולחן אחד: "הצלחנו להבין שמדובר בתשתית טרור דרך חיבור של המידע שהיה לכל אחד - גם זיהויים וגם הצלבות עם סנסורים נוספים. תוך זמן קצר הצלחנו להפליל את המטרה ובסוף גם לתקוף אותה".

"ללא אותה התארגנות, המודיעין היה ממשיך להתבצע, אבל התהליכים היו פחות יעילים וסגירת המעגלים הייתה לוקחת יותר זמן", מוסיף סא"ל ל', "כשאנחנו מדברים על המב"ם - התזמון והעיתוי הם קריטיים. אני לא בטוח שהיינו מצליחים להגיע לעיתוי המושלם לפעולה בלי הצלבת המידע הזו".

מה שהחל כפיילוט באוגדה כמעט אקראית באמ"ן הוביל לשינוי מדיניות מהפכני - היכולת החדשה לחבר ידיעות לתהליכים אסטרטגיים, לקבל תמונה גדולה יותר ולחשוף איומים נוספים בשטח. "כל הפעילות בקצה אפשרה לנו לחשוף את 'תיק הגולן' - והמסר עבר גם לגורמים שעסקו בתיק מהצד של חיזבאללה", עולה חיוך קטן על פניו של סא"ל ל'.

"חיילים רבים שיושבים סביב שולחן אחד במשך זמן רב, בסוף יוצרים שפה משותפת. להסתכל על רמת שיתוף המידע מצידם היה מדהים - כל אחד מומחה בתחומו, אבל גם מכיר את עבודת החבר שלידו ולומד ממנה המון". 

שוברים את הקירות פעמיים

את הניסיון הרב והתפיסה המתקדמת שלו, הביא סא"ל ל' גם לתפקידו הנוכחי - ראש ענף מפקדים בחיל המודיעין ומי שאמון על השלמות הקצונה בשנה האחרונה: "היה לי ברור שאני לוקח את המהלך שניסינו לראשונה ב'תיק הגולן' ומשריש אותו בכל האגף, במטרה להבין איך הופכים את קורס קציני המודיעין לרלוונטי יותר".

 

סא"ל ל' הקים את תוכנית "יסוד המעלה", שתוביל בשנים הקרובות את השלמות הקצונה. התוכנית מבוססת על תהליך אסטרטגי של ראש אמ"ן בשם "היסוד החמישי" להשתנות ופיתוח בכל האגף, במטרה להפוך אותו לדיגיטלי ומתקדם יותר ולצמצם את פערי הידע בין יחידות האיסוף השונות.

מתוך כך, בחר סא"ל ל' להנחיל את התוכנית בקורס הקמ"נים, כשהוא מוריד את המחיצות בין מגוון הצוערים. "אנחנו שוברים את החומות פעמיים, גם כשאנחנו מושיבים את הצוערים מיחידות האיסוף עם המקבילים אליהם  - 9900 עם 8200 לדוגמה - ובשנית כשאנחנו מפגישים אותם עם שאר היחידות, כמו חט"ם. המטרה היא לגרום להם להסתכל לצדדים ולראות מה יש מסביב", הוא מסביר.

למעשה, הגשר הרב תחומי מתחיל עם הגעת הצוערים להשלמת הקצונה - כשחושפים אותם ליחידות השונות והמגוונות באגף. "סוף סוף הם נפתחים למפלצת הזו שנקראת אגף המודיעין, ומתחילים להבין את הכוח שלהם בתוך המרחב - ככה אנחנו יכולים לפוצץ להם את הבועה", מספר רע"ן מפקדים על שילוב הכוחות בהמשך שירותם, כש'תיק הגולן' הוא רק עוד דוגמה.

בין ה"רוביקון ו"המוציא"

מעבר לשיעורים, הסיורים המשותפים והתכנים המקבילים, בהשלמת הקצונה עובדים קשה על השילוב בין היחידות השונות, ובשנה האחרונה הוחלט על פתיחת תרגיל משולב של צוותים מודיעיניים טכנולוגיים - "האקתון" מיוחד במרכז ההשלמה: "נתנו לצוערים וליחידות להציף בעיות ביד כמעט פתוחה לגמרי, והקצבנו להם פרק זמן של יממה לפיתוח, בנייה ומציאת פתרונות".

עכשיו, כשיושבים סביב שולחנות עגולים (או בשיחות וידאו) כלל הצוערים מהיחידות, נבחנת התפיסה אותה הנחיל סא"ל ל' מהיום הראשון בקורס. האם יצליחו לעבוד כצוות ולהגיע לפתרונות יצירתיים לבעיות שהעלו? "ניצנים של ההאקתון היו גם במחזורים הקודמים - אבל הוא קיבל שדרוג משמעותי כשהחיילים קיבלו את כל הכלים לפעולה בסביבה הרב תחומית", הוא מנמק.  

תוך כמה שעות, כשהם מדברים דרך רשת ה-"VC" לשיחות וידאו במחשבים של אמ"ן, הצליחו הקבוצות למצוא פתרונות יצירתיים במיוחד לאתגרים שצצו, ביניהם פיתוחים ראשוניים של אפליקציות חדשות - החל מאחת שתשפר את הכושר הגופני ועד לכזו שתסייע ליחידת ביטחון המידע.  

שתיים מהאפליקציות שיצאו במסגרת ההאקתון תפסו את עיני הסגל, ובשבוע האחרון הוצגו בפני ראש אמ"ן לצורך קבלת אור ירוק. הראשונה, "רוביקון", היא דרך חדשנית להציג את כמויות המידע האדירות שאוסף האגף בעזרת "דאשבורד" מתקדם שמתלבש על הפלטפורמות הקיימות. לשנייה קראו "המוציא" - ותפקידה הוא לסייע ליחידת ביטחון המידע בצורה חכמה ומתקדמת ביותר. 

ביום ראשון האחרון סיימו הצוערים את השלמת הקצונה של חיל המודיעין, בפיקודו של סא"ל ל', ועמדו על רחבת המצעדים יחד, כתף אל כתף - 504 עם 8200, מטכ"ל עם מערך המ"מ. ספק אם החליפו ביניהם כומתות כשזרקו אותן לאוויר, אבל כמה קירות בהחלט נשברו בין חדרי המשרדים באגף שמתפתח והופך לחלל משותף של מיצוי ידע.

אם תבקשו מסא"ל ל' להסתכל קדימה ולתאר את היכולות הרב-תחומיות באגף בעוד חמש שנים מהיום, הוא יתהה אולי איך לא חשבו על התוכנית הזו קודם: "יש פה הזדמנות לגשר בין פערים. כל אחד יביא את הידע המקצועי שלו לתוך שולחן אחד ואין ספק שזה יניב תוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר. אם הצלחנו ככה למנוע מחיזבאללה לבנות תשתית בסוריה - השמיים הם הגבול".