בתחרות הזו פיתחו באמ"ן טיקטוק ושירות סטרימינג לימודי ב-30 שעות. הנה 5 המובילים

ההאקתון הראשון מסוגו בענף ההדרכה באמ"ן לא רק הזניק את החיילים ל-30 שעות של עשייה ללא הפסקה, אלא גם פתח דלת לכמה פתרונות יצירתיים במיוחד - ביניהם "מורה חד"ש", טיקטוק אמ"ני ושירות סטרימינג ללמידה. אז מה היה שם? כל הפרטים

22.02.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

על קו הזינוק של התחרות הזו עמדו 30 קבוצות, מכל מערך ההדרכה באגף המודיעין. אחד ליד השנייה המתינו המשתתפים בציפייה לשריקת הפתיחה. אומנם היא לא גרמה להם לרוץ מרתון או לפתוח בפעילות אירובית מיוזעת, אבל היא הפכה את שעון החול שסימן להם לצאת לדרך, לחשוב על הפתרון הטוב ביותר תוך 30 שעות - ואולי אפילו להביא את הניצחון.

המשימה: לפתח תוצר טכנולוגי, שישפר את יכולות הלמידה של החניכים בקורסים באמ"ן. לצורך כך התאספו סגלי ההדרכה, אנשי המטה ויחידות מרחבי אמ"ן, להאקתון ראשון במערך ההדרכה.

ההאקתון נערך כחלק מפרויקט "מובילים לקמפוס ח"ד" (חכם ודיגיטלי), שנפתח בסוף השנה שעברה. מטרתו לקדם הוראה מתוקשבת בה טכנולוגיה, שימוש באינטרנט ומיומנויות במאה ה-21, ישנו משמעותית את האופן שבו רוכשים ומקנים את הידע.

כדי להצליח בתחרות, כך מספרים גורמים שתכננו את ההאקתון, צריך תכנון מדויק, וחלוקת עבודה וזמן נכונים. וזה כלל לא פשוט - על המשתתפים לשמור על סודיות, בזמן שהם מקבלים משוב ותיקונים על העבודה, משתמשים בעזרים מתקדמים ועושים הכול על מנת לנצח (ברוח טובה כמובן).

קיום אירוע מהסוג הזה תחת הגבלות הקורונה, מהווה כמובן אתגר משמעותי: "האקתון בדרך כלל נערך בחלל אחד גדול וסגור. בשל התקופה, התאמנו את מהלך העבודה - כך שהצוותים חולקו לכיתות ייעודיות לפי קפסולות, תוך שמירה על הכללים". 

ליישורת האחרונה הגיעו כל הקבוצות עם תוצרים מיוחדים, שללא ספק ייקחו את ההוראה הדיגיטלית צעד אחד קדימה. מתוך 30 התוצרים שהוגשו לפורום הבכיר בראשות מפקד המערך, בחרו את הפרויקט המנצח, וכן את הרשימה הפותחת. זו רשימת הזוכים:

במקום הראשון: ענף מקצועות המידע

מורה חד"ש (חכם וחדשני) - ערכת חפיפה מתוקשבת והוליסטית למורים מתחילים במדור הוראת שפות בענף מקצועות המידע. אוכלוסיית המורים במדור הטרוגנית, משום שהם מגיעים מרקעים שונים, ממסגרות תעסוקה שונות ובעלי יעדים שונים - על כן, תהליך החפיפה מורכב מהרגיל. המערכת מורכבת בצורה פרקטית, ישימה, חכמה ודיגיטלית, ובנויה על ממשק מודולרי - המאפשר לחופף ליצור תיק חפיפה מותאם ומסודר.

במקום השני: ענף מוד"ש ומחקר + מפרשית

"לגונה" - מחולל משחקים אדפטיבי, המנטר את הישגי החניכים - בו החיילים יכולים לתעדף לעצמם את חומרי הלמידה, בפיקוח המפקדים. הפלטפורמה משלבת מגוון משחקים שבוחנים את החניכים על הידע שנלמד. המערכת מאפשרת להסיק את מצב החניך ביחס לשאר הקורס, לאבחן אילו תכנים לא הועברו כראוי, לעקוב אחרי רמת הבנת החומר בקרב החיילים ולהטמיע את שיטת הלמידה העצמאית על פי הקמפוס הח"ד.

במקום השלישי: ענף מקצועות המידע + קה"דיית מרחב תיכון של 8200

"Tik-Tok" - ממשק לימודי שפה אינטראקטיבי, שמבוסס על האפליקציה האזרחית "טיקטוק". הוא פועל באמצעות פלטפורמה חכמה ודיגיטלית, שמאפשרת הן למדריך והן לחניך להעלות סרטונים קיימים וליצור סרטונים - לתמלול, תרגום ותרגול אוצר מילים. לאחר הלמידה ישנה אפשרות למשב ולתקן את התלמידים.

במקום הרביעי: ענף מקצועות השטח

למידה מעמיקה - הטמעת כלים פדגוגיים ללמידה אפקטיבית באמצעות מדריך למנחה, המשלב מגוון שיטות למידה מעמיקות – המשלבות מיפוי מושגים, למידת עמיתים ו-PBL. הוא מלווה בדוגמאות קונקרטיות להטמעת השיטות, וכולל הצעות להתאמות לקורסים השונים.

במקום החמישי: ענף הדרכה

סרטונים בכף היד - מאגר מערכי שיעור מבוסס סרטונים, להדרכה ושימוש במגוון תחומים, שנקבעו על סמך איתור צרכים שנעשה בסגלי הקורסים במערך. תחת כל אחד מהנושאים, בין חמישה לעשרה מערכים קטנים - המבוססים על סרטונים ממגוון סוגים, שנלקחו מהאינטרנט. עבור כל אחד מקטעי הוידאו – הסבר קצר על אודותיו, החלק בשיעור שבו יהיה נכון לשלב אותו, וכן שאלות רפלקציה ועיבוד עבור המפקדים והחניכים לאחר הצפייה. כך ניתן להמחיש טוב יותר את החומר אותו רוצים המדריכים להעביר, וכן להפוך את הלמידה למשמעותית ויעילה יותר.