הלווייניסטים של 9900 שאוספים מידע מודיעיני מכריע - כל הדרך מהחלל

צוות קטן של חיילות מפעיל בשלט רחוק את אחד מכלי הנשק היקרים והמתקדמים בצה"ל - שנמצא במרחק של כ-500 ק"מ מחוץ לכדור הארץ. אז מי הן החיילות שמשרתות מתחת לאדמה בסרבלי טיסה? למה הן מתעקשות לחגוג יום הולדת לקופסת מתכת במשקל של מאות קילוגרמים? ואיך ייראה העתיד של המודיעין מחוץ לאטמוספירה? 

06.05.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

הן רוכסות את סרבלי הטיסה עוד לפני הכניסה לחדר. החוק כאן ברור - לאורך המשמרת כולה לובשים את האוברול הכחול. הן מתיישבות בתא ההטסה ויוצאות לדרך. במבט מהצד נראה שהדבר היחיד שמפריד בין חיילות היחידה הזו לטייסי קרב הוא שאלו טסים בשמיים, ואילו הן - שולטות מבטן האדמה בכלי מתכתי שמשייט בחלל החיצון.

בתוך החמ"ל שוררת אווירה מיוחדת. כל אחד מששת הלווינים שבחזקת הצוות המצומצם הוא דמות בפני עצמה - עם שם, ייעוד, תכונות אופי נרכשות ואפילו תאריך לידה. בכל פעם שמגיע יום השנה לשיגור, כל אחד מהלווינים מקבל, איך לא - מסיבת יום הולדת חגיגית.

"אנחנו קשורות ללווינים אישית", מודה רס"ן מ', מהנדסת מערכות במערך המודיעין 9900, "יש לנו פה ילדים שכל אחד מהם שווה יותר מ-100 מיליון דולר. המחויבות היא להיות קשובות ולפתור את הבעיות ממרחק רב. הטיפול והדאגה לנכסים הלאומיים שלנו בחלל הוא יום יומי, הם הופכים לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו".

מעבר לטיפול המסור והשוטף, לצוות הזה, המורכב מרוב מוחלט של קצינות וחיילות, יש משמעות אדירה בעליונות הצבאית. בקשות מגופים כמו חטיבת המחקר והמוסד, אך גם מהדרגים הגבוהים בצה"ל זורמות אליו בכל שעות היממה: "ראש אמ"ן או הרמטכ"ל יכולים להתקשר גם בשישי לפנות בוקר עם בקשה, ואנחנו נעשה הכול כדי לספק את התמונה של היעד המבוקש". 

לא מדע טילים

ששת לווייני התצפית שנושאים את דגל המדינה בחלל כיום, מתוזמנים להקיף את כדור הארץ בכל שעה וחצי. כשהם משייטים מעל לאזור מבוקש, עומדות לרשות הצוות דקות ספורות בלבד למלא את המשימה: לשלוח הוראות צילום מדויקות, להוריד בחזרה תמונות מכל גזרות הלחימה ולטפל בכל עניין טכני - כן, גם עדכוני תוכנה שוטפים יידחסו לאותו פרק הזמן הקצר. 

התהליך המהיר קורה עשרות רבות של פעמים ביממה, וכל הזדמנות צריכה להיות מנוצלת היטב. היכולת המבצעית של כל אחד מלווייני התצפית אדירה - יכולת האיסוף של מודיעין עצמאי בכל המזרח התיכון מסביב לשעון משנה את כללי המשחק, כשבין השאר, לוקחים הלוויינים חלק משמעותי במאמצי הלחימה במב"ם (המערכה בין המלחמות).

חיילות היחידה מלוות כל לוויין כבר משלבי הייצור של התעשייה האווירית. יחד, הן לומדות כל פרט אודותיו, כדי שידעו לתפעל תקלות במרחק של כ-500 קילומטר מהחמ"ל בו הן יושבות. הלוויין האחרון שנכנס לרשימה הוא "אופק 16", האח הצעיר למשפחת "אופק", שעומד לחגוג את יום הולדתו הראשונה בחודשים הקרובים.

על הכוונת: חנונים יצירתיים

הצעירים והצעירות שמקבלים ליד את האחריות העצומה, מאותרים מראש דרך תוכנית שוב"ל-שחקים. ליחידה החשאית יש דרישות קבלה ייחודיות - במקום לחפש רק את מצטייני המדעים והפיזיקה - הם מעדיפים דווקא את אלו שבמקביל למקצועות הריאליים למדו גם מקצועות לא שגרתיים.

"אנחנו מחפשים את 'החנונים היצירתיים'. 5 יחידות מתמטיקה, פיזיקה או מדעי המחשב - אבל גם תיאטרון, אמנות וריקוד", מציינת רס"ן ש', מבכירות היחידה לאיסוף לווייני, "טכנולוגיה זה לא הקריטריון היחיד - אני רוצה את האנשים שיודעים לפתור בעיות מורכבות ולהפעיל שיקול דעת בזמן אמת".

לא אחת, מסבירה רס"ן ש', נתקלים ביחידה במצבים בהם צריך לתפקד תחת לחץ - לתעדף משימות במהירות בין הלוויינים, להכיר את היכולות הייחודיות של כל אחד מהם ולנצל אותן עד תום - גם בפרקי זמן קצרים מאוד. גם כשמספר הלוויינים עולה - מספר המפעילים נשאר זהה, ודרישות הסף עולות.

1+1 במדפי הלוויינים

במבט לאחור, קשה להאמין איך רעיון שנולד במוחם של מספר חיילי אמ"ן הוביל את ראש הממשלה דאז מנחם בגין ז"ל, להורות על פתיחת פרויקט הלוויינים הישראלי ולבנות מכונת חלל, שכמותה יש רק למעצמות הגדולות ביותר. 

היום, זה כבר ברור ברחבי הגלובוס - הלוויינים הישראליים הם חלק בלתי נפרד מהקהילה הבין לאומית. אך הם עוד מצליחים להפתיע - גם את מפעיליהם: "'אופק 5' - הלוויין הישראלי הוותיק ביותר, היה אמור להיות מבצעי רק 5 שנים. בינתיים הוא שורד אצלנו קרוב ל-20 - והיד עוד נטויה".

בשבועות האחרונים, הלוויין החדש ביותר - "אופק 16" הפך למבצעי ונוסף ללוח ימי ההולדת של החמ"ל. בעתיד, נערכים ביחידה לתופעת ה-New Space - "החלל החדש", או במילים אחרות - לוויינים זעירים וזולים בצורה משמעותית, תחום שהולך ומתפתח בקצב שיא בעולם. צה"ל לומד את היכולות הקיימות בשוק ובוחן את פוטנציאל המענה שלהן למשימותיו המבצעיות.

"ההתפתחות הזאת מובילה לעלייה משמעותית במספר הלוויינים המשוגרים לחלל", מדגיש מפקד מרכז הלוויינות ב-9900, סא"ל ש', "החלל הולך ומתהווה כ'מימד פעולה' אסטרטגי, עצמאי וייחודי. אנחנו מעצימים את האיסוף מהחלל בכמות, באיכות ובדיוק, כדי להביא מודיעין ערכי ורלוונטי, עם יכולות שנראו דמיוניות רק לפני שנים ספורות".

עד אז, בחזרה בחמ"ל, בנות הצוות עסוקות במרץ בהשגת עוד תמונה מכריעה תוך דקות, ולנו נותר רק לחכות ליום בו נוזמן למסיבת יום ההולדת של הלוויין הבא.