הם לא קיבלו את סיכת מ"מ בגלל המלחמה. עכשיו קציני המודיעין סוגרים מעגל

הם הוקפצו למלחמת יום הכיפורים שבועיים לפני שסיימו את הקורס בבה"ד 1. כעת, קרוב ל-5 עשורים אחרי, 19 קציני המודיעין קיבלו סוף סוף את סיכת המ"מ וסגרו מעגל

23.11.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

19 הקצינים החדשים של חיל המודיעין, היו רגע לפני סוף ההכשרה בבה"ד 1 כשפרצה מלחמת יום כיפור. מיד עם סיום הקורס, הם נשלחו ליחידות האם שלהם בכל קצוות הארץ על מנת לסייע במאמץ המלחמתי, או במקרה שלהם - לאסוף מודיעין שיוכל להכריע את הקרבות. 

עם סיום המלחמה העקובה מדם, שבו הצוערים לבה"ד 1 כדי לאסוף את הציוד שהשאירו מאחור וגילו את הנורא מכל - חלק מהצוערים מכוחות השריון והחי"ר שישנו איתם באותו החדר לא חזרו משדה הקרב.

"זו הייתה תחושה נוראית, פתאום ראית לנגד עיניך איך הידלדלו השורות במחלקות", שיתף אחד הקצינים לשעבר. "היו גם מי מאיתנו שהחליטו בעקבות מה שקרה לנסות להפוך בעצמם ללוחמי שריון בשביל לנסות למלא את החוסר".

הם סיימו את ההכשרה ללא טקס או מעמד רשמי, וללא סיכת המ"מ - שמקבל כל צוער על רחבת המסדרים המיתולוגית, ועם סיום המלחמה נשלחו לבה"ד 15 של מערך ההדרכה להשלמת קמ"נים. אחריה פוזרו בין היחידות להמשך שירותם. 

בשבוע שעבר הם הוזמנו לטקס מרגש בבה"ד 15, שם הוענקה להם סיכת המ"מ שלא הספיקו לקבל. הטקס היה סגירת מעגל אולטימטיבית עבור הקצינים שכבר הפכו מאז למבוגרים עם משפחות, ילדים ונכדים. בפתח המפגש הם סיירו בבה"ד 15 כמעט 50 שנה אחרי ההשלמה, והרצו למחזור הצוערים הנוכחי על משמעות תפקיד הקמ"ן והקושי במלחמה.

רק לפני חצי שנה, הוענקו לקציני השריון סיכות המ"מ שלא הספיקו לקבל, וביוזמת אחד מהקמ"נים שנכחו במעמד הטקס, אלי בן צבי, יצא לדרך תהליך דומה באמ"ן. סא"ל ל', רע"נית פרט באגף, קיבלה את הפנייה של אלי בן צבי לקיים את הטקס והפכה אותה למציאות. 

"יחד יצרנו טקס שנועד להוקיר את הקמ"נים שנשלחו למלחמה ולאפשר להם את סגירת המעגל שמגיעה להם", היא מתגאה, "אחד הדברים המרכזיים עבורנו באגף המודיעין הוא המורשת, והקשר בין העבר והעתיד. לכן הענקנו לקצינים את סיכות המ"מ, סיכת הקמ"ן ותעודת הוקרה מהאגף - אותן אין ספק שהם הרוויחו ביושר".

"מאחורי כל סיכה שהוענקה הערב - מסתתר סיפור על נחישות, מסירות, תעוזה, התמדה ואהבת הארץ", הדגיש בנאומו ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, "רשימת הלקחים והתובנות שהפיק המודיעין ממלחמת יום הכיפורים היא ארוכה. אנו שבים ולומדים אותם גם היום ומתאימים אותם לנסיבות המשתנות".