ביה"ס הגדול ביותר למודיעין במזרח התיכון שולף מצלמות

מתחם חדש ליצירה עצמית של סרטונים מחולל מהפכה של ממש במערך ההדרכה באמ"ן. המטרה: לצמצם את השיעורים הפרונטליים ב-70% ולהתמקד ביחס אישי לחניכים ובפיתוח מיומנויות למידה חדשות. וגם עבור המלש"בים יש בשורות

14.06.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

מבנה משונה צץ לאחרונה בבסיס ההדרכה הגדול של אגף המודיעין במרכז הארץ. מי שעובר את הבידוק הקפדני בש"ג, לא יכול להתעלם מהמתחם ה"הייטקיסטי" שהוקם בכניסה ומהשלט הענק והצבעוני שנתלה עליו ומכסה כמעט את כל הקיר החיצוני שלו.

הכתובת על השלט, שמזמינה את העוברים והשבים להיכנס ל"wefilm", היא אולי ה'אנטי-תזה' המושלמת לשומרי הסודות הביטחוניים הגדולים ביותר.

במערך ההדרכה ביקשו למתוח את גבולות התרבות האמ"נית, שרחוקה שנות אור מעדשת המצלמה, כשבחרו לבנות שני חדרים ובהם עמדות צילום עם מחשב, מצלמה, מיקרופון ואפילו מסך ירוק. בעזרתם, סגלי המערך מכינים שיעורים מצולמים, עורכים סרטוני הדרכה ומעבירים בדרך חדשה את כל החומר הנלמד בהכשרות המודיעין - לגמרי בעצמם.

אלפי חיילים עוברים בשנה בכותלי המבנה שמכונה "בית הספר הגדול ביותר במזרח התיכון למודיעין". רוב מקצועות חקר המודיעין, איסוף המידע, למידת השפות ויצירת התובנות המבצעיות - נלמדות בבסיס אחד. מדובר במאות קורסים שונים שמכשירים חניכים לתפקידים ייחודיים, כשלחלקם אין מקביל באף צבא אחר בעולם.

הבחירה להקים את מתחם ה"wefilm" היא חלק ממהלך ענק שמובילים במערך ההדרכה, ומקורה ביעד שאפתני במיוחד, כפי שמסביר ראש ענף הדרכה, סא"ל ל': "אנחנו מתכוונים לצמצם את השיעורים הפרונטליים ב-70% לפחות עד סוף השנה הבאה".

"אנחנו מבינים שהקונספט של לימודים בכיתה עם לוח ומורה שעומד מול שורות של תלמידים - שמור למהפכה התעשייתית", מסביר סא"ל ל', "יש כל כך הרבה שיטות טובות יותר לקלוט חומר, ומחובתו של אמ"ן להיות מהראשונים לקחת את הצעד הזה קדימה".

המתחם פתוח משעות הבוקר עד הלילה ופנוי לכל המורים, החניכים ואנשי הסגל. מי שמעוניין להגיע צריך בסך הכול לתאם שעה ולהיכנס. על מנת לתמוך באנשי ההוראה שאינם בהכרח בקיאים בתוכנות העריכה, ישנו צוות טכני שנמצא בכל רגע ב"WEFILM" וזמין כדי לסייע בכל בעיה, זאת בנוסף להדרכה קצרה שהם מקבלים בנושא.

אמ"ן מחזיק בתורת ארוכת שנים ללימודי מודיעין. שיעורים שנחשבים נכסי צאן ברזל ונלמדים במשך שנים - שמורים היטב. המהפכה החדשה שמוביל ענף ההדרכה, תעביר את השיעורים וההרצאות הללו למדיה המצולמת - ותפנה זמן יקר עבור המורים, שיוכלו להתעסק בפיתוח שיטות הוראה מתקדמות יותר וביחס אישי יותר לחיילים ולחיילות.

אך כמו במערכת החינוך האזרחית, שינוי הוא עניין רגיש - התפיסה החינוכית לאו דווקא מתכתבת עם דרכים חדשות ללימוד, והמתחם עדיין לא בקיבולת מלאה. עם זאת, נראה שאת בכירי המערך זה לא מדאיג. "יש לנו מורים שמעבירים את אותו הנושא כבר שנים רבות, ואומנם לשים מצלמה בינם לבין התלמידים לוקח זמן, אבל אנחנו רואים מגמה חיובית. מי שמגיע לכאן מתאהב במקום ובקסמים שאפשר להוציא ממנו - ביתרונות של לימוד עצמי בלי רעשי הרקע של הכיתה".

באמ"ן, כאמור, מנסים להגיע למיצוי מלא של התכנים, כדי לעמוד ביעד שאפתני - 30% בלבד מההכשרה תועבר על ידי שיעורים פרונטליים בשתי דרכים מרכזיות: בניית לומדות ומשחקי למידה הרפתקניים, בעזרת מדור "ארטק" הוותיק, על ידי צילום תכני השיעורים מבעוד מועד והעברתם מקורס לקורס. אך ישנה דרך נוספת שמקפיצה את הלימודים כיתה - ומתחילה עוד לפני הגיוס.

"על המכינה המתוקשבת שלנו, שמעת?", מתקיל אותי ראש ענף הדרכה. מדובר במהלך חדש שנכנס בשנה האחרונה, בו כל מלש"ב שעומד להתגייס לתפקידים מסוימים באמ"ן - מקבל מארז למידה אינטרנטי 45 ימים לפני יום ההתייצבות לומדה אינטרנטית מיוחדת, שתכין אותו לחומרים שהוא עתיד ללמוד בקורס.

לידיעת החוששים - באמ"ן מדגישים שהמידע לא מסווג כלל ומדובר בעיקר בלימודי שפות ומושגים בסיסיים. עוד מוסיפים שם כי אין חובה אמיתית להשלים את שיעורי הלומדה - אם כי הדבר מומלץ. "זה מאפשר לנו להתחיל את הקורס ברמה גבוהה יותר, לפתוח במבחן סף ולהתקדם בקצב מהיר יותר לאורך ההכשרה כולה", מסביר סא"ל ל'.

"מערך ההדרכה חותר ללמידה חדשנית, כזו שתהווה גיים צ'יינג'ר ותאפשר לנו למצות את ההון האנושי ולהגיע להישגים מתקדמים יותר מאי פעם", מסכם סא"ל ל', "כל חייל וחיילת שמסיימים את אחד הקורסים שלנו מקבלים חותמת איכות, שמסמלת כי יש להם את כל הידע הנדרש בשביל לבצע את התפקיד. אנחנו מחויבים לחותמת הזו וצריכים להעביר להם את התוכן בצורה המגוונת והטובה ביותר - אני בטוח שאנחנו בכיוון הנכון".