הקמ"נים שבדקו איך "חומת מגן" היה נראה ב-2022

"חומת מגן" זכור לרבים כנקודת ציון משמעותית של פעילות צה"ל באיו"ש. עם ציון 20 שנה למבצע, באגף המודיעין יזמו פרויקט ייחודי שהחזיר את הצוערים לאותם הימים והתמקד בשאלה אחת מרכזית: מה היה קורה אם הם היו צריכים להתמודד כיום עם אירועים דומים לאלה שאתגרו את צה"ל ב-2002?

05.04.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

בשנת 2002 פרץ אחד המבצעים הזכורים של צה"ל ביהודה ושומרון - ״חומת מגן״. במסגרת המבצע, התמודדו כוחות צה"ל נגד תשתיות מפותחות של חמאס וארגוני טרור נוספים בלב אוכלוסיה אזרחית מרוכזת, מה שהפך את הלחימה למסובכת במיוחד מבחינה טקטית ומודיעינית.

20 שנה אחרי, במסגרת יוזמה שקמה במערך ההדרכה של אמ"ן, נשאלה השאלה: מה היה קורה אם אנשי המודיעין כיום היו צריכים להתמודד עם אירועים דומים ל״חומת מגן״?

במסגרת קורס קציני המודיעין של מערך ההדרכה, קיבל כל צוות צוערים משימה להתעמק בגזרה ספציפית באוגדת איו״ש, להבין את ההיסטוריה שלה, את המורכבויות שלה, ולספק לה פתרונות מודיעיניים חדשניים.

לחברי הצוות הועברו מגוון תכנים והעשרות אודות המבצע, הם למדו את הגזרה עד לרמת הדקויות הקטנות ביותר, וערכו ראיונות עם אנשי צבא ומודיעין שהיו בנעליהם 20 שנה קודם לכן.



במסגרת הקורס אף הקימו כלל הצוערים וסגל ההדרכה תערוכה ובה מוצגים מודיעיניים מתקופת הלחימה ומוצרים אותנטיים בהם השתמשו חוקרי המודיעין בתחילת שנות ה-2000.

נוסף על כך, נערך יום עיון בנושא חומת מגן. במסגרתו, הציגו הצוערים עבודות מחקר מודיעיניות בהקשרי המבצע. היום הזה, שעוסק בנושאי מורשת שונים, יהפוך מעתה באופן רשמי לחלק אינטגרלי מהכשרות הקצונה בפרט והכשרות האגף בכלל.

יום העיון עצמו נפתח בהרצאה מפי אלוף (במיל') יצחק איתן, מפקד פיקוד המרכז בימי האינתיפאדה והמבצע. בהתעמקות לקחו חלק גם צוותי החינוך ורע"ן המורשת של האגף, שליוו את המשימה והתהליך כולו - מתחילתו ועד סופו.

אירוע השיא של הקורס הוא האקתון "חומת מגן", במסגרתו קיימו הצוערים "משחק מלחמה" בו התמודדו עם תרחישים דומים לאלו שניצבו מול צה"ל לאורך המבצע. למרות הדמיון בין האתגרים, היה הבדל אחד קטן, אך בעל חשיבות ענקית - כלים טכנולוגיים מתקדמים ויכולות שפיתח אגף המודיעין לאורך 20 השנים האחרונות.

בסופו של ההאקתון, יצרו הצוערים מפת מלחמה סדורה עם פתרונות לאירועים שעלולים לצוץ בעת לחימה בגזרת איו"ש. התוצר שהוצג לראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, מתאר תרחישים אפשריים, לצד פתרונות מודיעיניים שניתן ליישם בתגובה למבצע הדומה ל"חומת מגן" בימינו, זאת במטרה ללמוד להתמודד עם המציאות הביטחונית החדשה.

לאורך ההאקתון, לקחו הצוערים את יכולות אגף המודיעין על כלל יחידותיו בהווה, ויישמו אותן הלכה למעשה בשטח תוך שימוש ב"חומת מגן" כמקרה בוחן.

"שמעתי הרבה על המבצע המפורסם", מספר אחד הצוערים שהשתתף בהאקתון, "אבל כשהוא התרחש הייתי רק בן שנתיים. בקורס ראיתי ממש בפעם הראשונה איך החומר התיאורטי שקיבלתי בחודשים האחרונים הופך לתוכנית אסטרטגית אמיתית, ואיך המבצע, שהתקיים לפני 20 שנים, היה נראה אם היה פורץ מחר בבוקר".