התקיים הכנס הראשון של מכון המחקר החדש של אמ״ן

28.07.22
מערכת את"צ

הכנס הראשון של מכון ״גזית״, שמהווה חשיפה ראשונה של מכון המחקר החדש, התקיים ביום ראשון. 

״גזית״ הוא מכון המחקר של חטיבת המחקר באמ״ן בשיתוף ״רפאל״. המכון, שנחנך בדצמבר 2021, עוסק בסוגיות מודיעיניות מורכבות בעזרת שילוב של חוקרים מתחומים שונים, והתבססות על כלי ניתוח מתקדמים ובפרט סימולציות וניתוחי נתונים מתקדמים. לצד פתרון שאלות ויצירת כלים לטובת מחקר מתקדם - המכון פועל להוות פלטפורמה לשיתוף פעולה מחקרי ו״בית גידול״ לרעיונות חדשים, שירחיבו את גבולות העשייה.

את המכון מאיישים חוקרים מנוסים ממגוון רחב של תחומים: מחברה וכלכלה, דרך חקר ביצועים, יחסים בינלאומיים ועד פסיכולוגיה ואקלים. המכון מאפשר חיבור בין מידע רגיש ודילמות בטחוניות לבין חזית החשיבה האזרחית.

כנס מכון "גזית", שהתקיים בתחילת השבוע בהובלת ראש אמ״ן, אלוף אהרון חליוה, ובהשתתפות סגן הרמטכ״ל, ראש מפא״ת, מנכ״ל ״רפאל״ ובכירים ממכוני מחקר אזרחיים, עמד בסימן ״מבט אל העתיד״ ועסק בשאלת התכנון ארוך הטווח ותפקיד המודיעין אל מולו.

הכנס עסק בפרקטיקות התכנון לעשור או שניים קדימה בתחומים האזרחיים, הטכנולוגיים, הביטחוניים בהיבט המודיעיני. בכך הוא נגע במהות של מכון גזית - החיבור בין אסטרטגיה, מודיעין וטכנולוגיה.

סגן הרמטכ"ל, אלוף הרצי הלוי, אמר במהלך הכנס כי "בעידן הנוכחי לא מספיק להיות צעד אחד לפני האויב, צריך להיות שלושה צעדים לפניו, והחשיבה ארוכת הטווח יכולה להביא ליתרון משמעותי".

"בשנים האחרונות התפקיד של אמ״ן מתרחב, האחריות עלינו כארגון מתרחבת. התחלנו לחשוב מה התפקיד של קהילת המודיעין בהסתכלות על העתיד", אמר ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה בנאומו, "המטרה היא לא רק לספר את הסיפור של השבוע הבא אלא גם את של העשור או השניים הבאים. זו האחריות שלנו״.

ראש חטיבת המחקר, תא״ל עמית סער, תיאר את המכון: "חיבור ראשון מסוגו של מכון מחקר של חטיבת המחקר העוסק בליבת הסוד ומאפשר חיכוך בין אסטרטגיה, מחקר ומודיעין. המכון מאפשר הסתכלות על תהליכים ארוכי טווח מהזווית המודיעינית. מטרתנו היא שהמכון יהיה כלי חדש ועוצמתי בארגז הכלים הלאומי של מדינת ישראל״.

בחודש דצמבר הקרוב עתיד להתקיים כנס החורף של המכון שיעסוק בנושא המפגש בין אסטרטגיה, מודיעין וטכנולוגיה. הכנס יכלול דיוני בכירים לצד סדנאות עבודה מתודולוגיות בנושאי ה-NLP, הסימולציות והכלכלה ההתנהגותית.