כך מכשירים את הקצינים שמתרגמים את כל אמ"ן לשדה הקרב

רגע אחרי שהקמ"נים הגדודיים עמדו על רחבת המסדרים - קיבלנו הצצה ייחודית לאחד המסלולים הארוכים והמאתגרים ביותר בצה"ל. שמענו על ההכשרה האינטנסיבית, התפקיד שמשלב בין שני עולמות שונים לחלוטין והגעת החמ"לים של אמ"ן לכוחות הלוחמים

28.02.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

על רחבת המסדרים בבית הספר הגדול ביותר למודיעין במזרח התיכון, עמדו עשרות מסיימים נרגשים. אחרי יותר משנה וחצי של מסלול ייעודי - קציני המודיעין קיבלו לפני שבועיים את הדרגות, ובאותו רגע התפזרו ברחבי הצבא והפכו לאנשי מפתח שמשפיעים על כל תרחיש מבצעי .

"מהרגע שהקמ"נים החדשים סיימו את ההכשרה - הם אלה שאחראים לתרגם את כל אגף המודיעין לכדי מעשה", מסביר סא"ל י', רע"ן מפקדים במערך ההדרכה של אמ"ן, "כל אחד מהם צריך להביא את יכולות האיסוף של אמ"ן לקצה המבצעי, ללוחם ולדרג המתמרן בשטח". 

בפועל, כל קמ"ן מהווה כזרוע למודיעין בגדודי החי"ר והשריון ברחבי הצבא. אבל בשביל סא"ל י', שבעברו היה קמ"ן חטיבה וגדוד בעצמו - הם אינם רק אנשי מטה בלשכת המפקד: "הקמ"ן שמסיים לא למד להיות יועץ לענייני מודיעין - הוא מכיר את צבא היבשה על בוריו ומעלה סיכונים לכל הדרגים".

תפיסת מערך ההדרכה באמ"ן היא שהקמ"נים חייבים להחזיק יכולות איסוף רבות 'בכף ידם׳. בעתיד הם יפענחו דיווחים 'כמעט גולמיים', יוציאו הערכות מודיעיניות מהשטח ויביאו לדרג המתמרן הצעות מבוססות מודיעין לפעולה. 

בחיל המודיעין מנסים לאתר את הקמ"נים עוד לפני השירות. ואכן, מרביתם מגיעים למסלול ייעודי, במהלכו עוברים פרק לוחמה באחת מחטיבות החי"ר, סיפוחים והתנסות בעבודת הקמ"ן עוד לפני קורס הקצינים. בסיום מתחילה השלמת קצונה ממושכת, כשפרק ההכשרה הכולל ארוך במיוחד - שנה ושמונה חודשים. 

"כל מי שמגיע אלינו, מקבל יישור קו", מספרת מפקדת קורס הקמ"נים הגדודיים, רס"ן נ', "בתקופה אצלנו הם לומדים את כל אמ"ן הגדול. הם מתנסים בשיטות חשיבה וטכנולוגיות מתקדמות עוד לפני שהן נכנסות ללוחמים - אנחנו כיתת הניסוי של הצבא". 

הם היו הראשונים שקיבלו את צי"ד 750 - מערכת שליטה ובקרה (שו"ב) טכנולוגית ומתקדמת, שמאפשרת לכוחות לזהות את מיקום כוחותינו ואת האויב. הקמ"נים עבדו עליה, התרגלו אליה ותרגלו איתה. "העצימות של התכנים לא משכיחה את העובדה שהם קודם כל לוחמים שצריכים לעמוד בעומס - גם פיזי וגם אינטלקטואלי", מסבירה רס"ן נ'.

ההשפעה של כל קמ"ן מהרגע שהוא נכנס למסגרת היא קריטית, ולכן הליך השיבוץ לתפקידים מתחיל מוקדם מאוד - ונמשך לכל אורך הקורס: "אנחנו פוקחים עליהם 6 עיניים בכל רגע, בוחנים את הצעדים שלהם ומפיקים משמעויות. קמ"ן שמסיים את ההכשרה יכול להוביל כוחות ללחימה - גם שבוע אחרי שהתחיל". 

חלק נכבד מההכשרה שלהם מוקדש "לצד השני", מתוך הבנה שהם צריכים להכיר לעומק את דרכי הפעולה של האויבים סביבנו. על הקמ"ן להבין לעומק את שיטות הלחימה של היריב, להכיר את ההסוואה וההתנהגות. יחד עם מפקד המסגרת ובעזרת הידע שצבר, הם יבנו דרכי לחימה שיערימו עליו.

השאלה שעולה בכל פעם, כששומעים על כמות החומר העיוני העצומה שנלמדת, היא בנוגע לשמירת הכשירות של הלוחם. איך מצליחים גם להושיב את הצוערים בכיתה, אבל גם לשמור על רמת אינטנסיביות פיזית מספיק גבוהה? לדברי מפקדת ההשלמה - לא רק ששומרים על האיזון, אלא שסרגל המאמצים עוד מתעצם תוך כדי ההכשרה.

"לשמור על הלוחמים בכושר זה לא אירוע סטנדרטי בתנאים כאלה - אבל אנחנו רוצים ללמד אותם להיות מאוזנים בין שני העולמות", מכריזה רס"ן נ', ומציבה את מבחן הרף של ההכשרה - שיקבע מי מסוגל לעמוד בתנאים הקשים של הקמ"ן: "אם עד 'המסכם' הם עבדו קשה, אז בשבוע אחד הם ייבחנו באחד האקטים המאתגרים ביותר בצה"ל". 

הבוחן הפיזי כולל שבוע של אתגרים, וביניהם מסלול של 47 ק"מ שבו הלוחמים צריכים לסחוב יותר מ-40% ממשקל גופם.

במהלך התרגיל שמסכם את ההכשרה, נבחנות כלל היכולות שצריכים הקמ"נים בקרב. סגל הקורס ימדוד את הביצועים המודיעיניים שלהם, החוסן והיכולת לשנות משימה במהירות. "אנחנו לוקחים אותם לקיצון בכל הרמות. מיום ליום הם הלכו יותר, רצו יותר, נלחמו יותר, בכל פעם שהם חושבים שמגיע רגע של נחת - יגיע אקט עצים יותר", מפרטת מפקדת ההשלמה, "דווקא אז אנחנו בוחנים את הערנות שלהם". 

אבל החלק הקשה, כפי שמציינת רס"ן נ', בכלל קורה בתוך הראש של הלוחמים: "אתה מתחיל נוהל קרב ומתארגן לאירוע מול חמאס בדרום, ותוך רגע מוצא את עצמך קורא מודיעין על חיזבאללה. צריך לשנות את כל התפיסה - מי האנשים, אילו מארבים הם מתכננים, פתאום שפת הלחימה היא שונה וכל ההתנהלות המודיעינית צריכה להיות מותאמת לזירה החדשה".

רס"ן נ' היא האישה הראשונה שמבצעת את התפקיד. לאור ניסיונה הרב בשטח, היא יכולה להעיד על היתרון בכך למקצוע, שעד לפני כמה שנים נחשב גברי ברובו: "התפקיד מאתגר ומשתנה, הוא דורש יצירתיות ויכולת עמידות אדירות. דווקא מהסיבה הזו, אני יודעת שנשים שיגיעו אליו יבצעו אותו בצורה חדשנית ויביאו לשולחן יכולות נוספות עבור מודיעין הגדוד". 

אך באותה נשימה, רס"ן נ' מבקשת גם ליישר קו: "אגיד מראש, ההכשרה והתפקיד הם בין הקשים שקיימים בצה"ל, אך כך גם רמת הסיפוק. אני יודעת שכל קצינת מודיעין שתצטרף למחלקת מודיעין השדה, תוכל לתרום ותשפיע על תוצאות המערכה הבאה".

הקמ"נים, שסיימו זה עתה את ההכשרה וקיבלו את "תיק המודיעין" של הגדוד החדש - כנראה עוד יצטרכו להשלים קצת שעות שינה אחרי המסכם. בעזרתו אפשר להמחיש בצורה הטובה ביותר את העבודה המיוחדת שהם מבצעים, את הגשר בין העולמות שהם מחזיקים בידיים, ואת השאיפה של סגל הקורס ללמד דור חדש של קמ"נים, המביא איתו לקרב את כל יכולות אמ"ן.