סוריה, אופקים, הבהאיים וכיכר דיזנגוף - כמו שעוד לא ראיתם

בחמ"ל סודי מתחת לאדמה יושבות להן חיילות שאחראיות על אחד מהכלים האסטרטגיים והיקרים ביותר של צה"ל - לוויינים. דרכם, הן מצליחות לסרוק תאי שטח של אלפי קילומטרים בתוך דקות, לצלם אתרים חשאיים ברחבי המזה"ת ולספק מודיעין בלעדי לכלל ארגוני הביון הישראלים. לכבוד יום ההולדת ה-25 ליחידת הלוויינות של 9900, שמענו איך התפתחה במרוצת השנים, ומה צופן העתיד - וקיבלנו הצצה מיוחדת מלמעלה

01.02.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

איתור מטענים ומטוסים חשודים, צילום אתרים בכל רחבי המזה"ת, עמדות מחבלים ושיירות נשק - את המודיעין הבלעדי הזה, מצליח צה״ל להשיג ממימד אחר, לא צפוי ובמרחק כ-500 ק״מ מחוץ לכדור הארץ - החלל.

ב-40 השנים האחרונות, הצליחה ישראל לבנות תוכנית חלל נרחבת, שכמותה יש רק למעצמות הגדולות ביותר. זאת לאחר שבראשית שנות ה-80, בהובלתו של ראש הממשלה דאז מנחם בגין, ובעקבות הצורך במודיעין ויזואלי ממשי ומתקדם לצרכים צבאיים ע"י לווייני איסוף מודיעין - אושרה התוכנית ויצאה לפועל.

הגנים הבהאיים

יריית הפתיחה הייתה הקמת מנהלה ראשונה במפא"ת. שבע שנים מאוחר יותר, הצליחה המנהלה לשגר את הלוויין הראשון, אופק 3, ולהגיע בזמן קצר להישגים חסרי תקדים. בעקבותיה, הוקמה באגף המודיעין ב-1997 יחידת הלוויינות הרשמית של צה"ל.

יחידה זו, המספקת מידע ויזינטי לכלל ארגוני הביון של מדינת ישראל, מציינת בימים אלה 25 שנה להיווסדה. בתקופת חייה הקצרה יחסית, הספיקה להוכיח את עצמה באופן מוחלט - ברחבי העולם כבר מכירים את הלוויינים הישראליים כחלק בלתי נפרד מהקהילה הבינלאומית.  

נתיבות מ-1998, נתיבות מ-2022

בחמ"ל התת-קרקעי של יחידה 9900 מתקבלות בכל יום מאות ואף אלפי דרישות לצילומי לוויין ספציפיים, בין אם מחיל המודיעין עצמו, מחיל האוויר ובין אם מדובר בכלל בגופי ביון נוספים. על המסך המרכזי בחמ"ל, מעל לעמדות החיילים והחיילות, מוצגת רשימת הלוויינים הפועלים בזה הרגע - בנוסף לשעות המדויקות בהן יעברו מעל המדינות שצה"ל עוקב אחריהן ולזמן הפעלתם מעל כל יעד. 

"ללוויין לוקח 90 דקות בלבד להקיף את כל כדור הארץ", מסבירה סמ"ר א׳, מפעילת לוויין ביחידה, "לכן, תמיד חייב להיות חייל שיאייש את עמדות הלוויינים - אנחנו נמצאים במשמרות 7/24". 

דמשק ב-1998, דמשק ב-2023

"בכל בוקר אנחנו מקבלים רשימת דרישות מהצרכנים שלנו", היא ממשיכה, "אנחנו מתעדפים את הרשימה לפי רמת הדחיפות וככה אני יודעת במה אני צריכה להתמקד היום, אילו אתרים הלוויין שלי צריך לצלם. בסוף הלוויין נמצא בחלל - האויב לא רואה אותו ולא יודע מה בדיוק אנחנו מצלמים".

"יתרון משמעותי נוסף הוא שהלוויינים חולפים במהירות מאוד מאוד גבוהה", מסבירה סמ"ר א', "מה שאומר שאני יכולה להגיע כמעט לכל העולם ולספק מידע מודיעיני בלעדי לכל הצרכנים שלי בזמן קצר מאוד". 

למהפכה המודיעינית שמובילה היחידה, מצטרפים כבר בימים אלו אלפי ננו לוויינים - לוויינים קטנים שעלות שיגורם ותפעולם הרבה יותר זולה. תופעה זו נקראת החלל החדש - שנולדה מתוך הבנה שאפשר גם אחרת.

מצדה במדבר יהודה

"עד לא מזמן התפיסה לגבי לוויינים הייתה שהם פשוט מכונות ענקיות שמשגרים לחלל. היום אנחנו מבינים שאפשר לייצר כלים קטנים יותר ולשגר מסות גדולות לחלל", מפרטת סמ"ר א׳, "הרזולוציות הן אותן רזולוציות והעלות הרבה יותר נמוכה". 

ביחידה, מציבים מטרה נוספת לתופעת החלל החדש - לפתח את הלוויינים כך שיפעלו כמעט ולגמרי באופן עצמאי - ינטרו תאי שטח רחוקים ויקפיצו בעצמם שינויים שיזהו בשטח הנסרק.

"יש לנו הזדמנות גדולה בחלל בזכות 'החלל החדש’ - שיגור לוויינים זול ונגיש יותר כיום. החיישנים קטנים והמידע שאנחנו יכולים להשיג מהחלל רק משתפר", אמר תא"ל ארז אסקל, מפקד יחידת 9900, בכנס GeoInt360 של 9900, גורילה וקרן רמון, שהתקיים לפני כחודשיים, "בשלב הבא, אני מאמין שנוכל לתאר את העולם ולנתח אותו בתלת-מימד, מבחוץ ומבפנים, בזמן אמת - ולא תוך ימים או שבועות". 

"אני רוצה לקחת את כל המידע הסמנטי ולשים אותו בעולם האמיתי. להצביע במפה ולדעת, 'המבוקש הזה גר כאן. הרכב הזה נמצא כאן וכאן. זה שם הרחוב, זה בנק, וזו נקודת הפיקוד של החמאס' - בעתיד אנחנו רוצים לקבל את המידע המדויק בפשטות, באמצעות כלים דומים לווייז, גוגל מאפס ו'פורטנייט', כי מי שמשחק היום בפורטנייט יהיה בעתיד חייל. אלו לא רק אסטרטגיה וחזון, אנחנו כבר באמצע הדרך", הוסיף. 

"החלל הופך למימד פעולה מאוד דומיננטי, ובשנים הקרובות עומד להפוך למוקד של פעילויות מגוונות, בתחום האיסוף החזותי והרבה מעבר לכך", מדגיש מפקד מרכז החלל, סא"ל ש׳, "מרכז החלל פועל בשיתוף מפא"ת ותעשיית החלל הישראלית כדי להמשיך לקדם את החלל במדינה ולמצב את ישראל כמובילה בתחום".