היוזמה הזו של אגף המודיעין עשויה להציל חיי נשים רבות

מידי שנה נפגעות בישראל 200,000 נשים כתוצאה מאלימות במשפחה, לרוב ע״י בני זוגן. כשנפתח האקתון שמטרתו למצוא פתרונות לבעיות בוערות בחברה הישראלית בקורס קציני הסייבר האחרון של אגף המודיעין, לקבוצה אחת היה ברור - זה העולם בו יתעסקו. יחד הם החלו לפתח אפליקציית אבטחה ייעודית, "DEFEND-HER", שתעלה את תחושת המוגנות של נשים במרחב האינטרנטי

19.04.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

רגע לפני חג הפסח, מעל 70 צוערים וצוערות סיימו את קק"ץ הסייבר של אגף המודיעין, ולאחר מספר  חודשים מאתגרים -  קיבלו את ארון הקצונה הנחשק. במהלך התקופה הם עבדו על פרויקטים ראשונים מסוגם, כחלק מהאקתון רוחבי שמטרתו אחת - לעזור לחברה הישראלית. 

התוצרים המרשימים נוגעים לבעיות חברתיות מסוגים שונים: מתכני העשרה בתחום הסייבר לילדים בפריפריה, לבוט המסייע בצמצום בזבוז מזון, ועד ל-CHAT GPT המבוסס על עדות של ניצולת שואה, דרכו אפשר לקיים  עימה שיח של ממש. 

מיזם אחד עוסק בסוגיה נפוצה הבוערת בחברה הישראלית, כזו שחוצה מעמדות, מגזרים ומצב סוציו אקונומי - אלימות נגד נשים. מדובר ביישומון "DEFEND-HER" - אפליקציית אבטחה אישית לנשים נפגעות אלימות השוהות במקלטים, שמטרתה לעזור להן להיות כמה שיותר בטוחות. 

בעזרת האפליקציה ניתן בין השאר לוודא שהאישה לא מסגירה את מיקומה או את מיקום המקלט ללא כוונה, דבר העשוי להוות כלי שיציל חיים רבים.

"בישראל של 2023, יותר מ-200,000 נשים נפגעות מאלימות מדי שנה וכ-600,000 ילדים נפגעים כתוצאה מכך", מספרת סג"ם נ', ראש צוות פיתוח הפרויקט, "לאחר שיחה עם כמה עמותות ופורום המקלטים הארצי, הבנו שתחושת המוגנות של אותן נשים נמוכה מאוד, בעיקר באינטרנט  - הרי פרטים שרצים ברשת עלולים לחשוף את המיקום שלהן ובכך לסכן אותן".

"ברגע שהחלטנו שהפרויקט שלנו יעסוק בנושא זה, החלטנו לפתח אפליקציית אבטחה ייעודית", היא ממשיכה, "במשך שלושה חודשים עבדנו במרץ וחשבנו על כמה פיצ'רים מרכזיים שיוודאו שהנשים עושות כל מה שאפשר על מנת שלא ימצאו אותן".

הפיצ'ר הראשון - סרטוני הדרכה והסברים מפורטים על איך לכבות את כל הרשאות המיקום, וטיפים לבטיחות כללית ברשת. השני -"SAFECAM", פיצ'ר שמזהה רקעים מפלילי מיקום: "לדוגמה, אם את מצלמת תמונה וברקע יש שלט או שם של רחוב, תקבלי התרעה על כך ואפשרות לטשטש את אותו שלט רחוב, כך שתוכלי לשלוח תמונות באופן הכי בטוח שאפשר". 

השלישי -"SAFEAPP", אלגוריתם שנותן ציון אבטחה והמלצות על אפליקציות בטוחות או מסוכנות המותקנות על הטלפון של האישה, לפי ההרשאות. "וכמובן", סג"ם נ' מוסיפה, "הדבר הראשון שאת רואה ברגע שאת נכנסת לאפליקציה זה תזכורת לכבות את המיקום שלך". 

אמנם הקק"ס (קורס קציני סייבר) נגמר, אך לכל צוות הפיתוח ברור שמדובר בפרויקט לטווח ארוך, שיכול לשנות את כללי המשחק. "נכון לעכשיו הספקנו לפתח באופן בסיסי את עמוד הבית של האפליקציה, וכמעט סיימנו את הפיתוח של פיצ'רים נוספים", מסכמת סג"ם נ', "אנחנו מתכננים להמשיך לעבוד על זה, בתקווה במסגרת האקתון מיכל סלה שנרשמנו אליו - תחרות המפתחים הגדולה בארץ לפיתוח פתרונות טכנולוגיים למניעת אלימות כלפי נשים בתוך הבית".

"בעתיד אנחנו רואים את האפליקציה בכמה שפות, עם כמה שיותר פיצ'רים ורוצים שתהיה מיועדת עבור כל אישה שחשה סכנה, לא רק עבור אלו השהות במקלטים -  בהחלט יש פה פוטנציאל עצום", משוכנעת ראש הצוות, "אנחנו מקווים להצליח לעזור לכמה שיותר לנשים וילדים ולתעל את היכולות שלנו עבור עשיית טוב לעולם".