ביטול כוננות "כחול לבן" ב-12 באוגוסט 1973

24.08.23
סא"ל במיל' גדעון מיטשניק

שלושה חדשים לאחר שהוכרזה ב-17 במאי 1973 ע"י הרמטכ"ל דוד אלעזר, בניגוד לעמדת ר' אמ"ן, אלי זעירא, נאלץ "דדו" להכריז על ביטול הכוננות למלחמה.

ב-12 אוגוסט 1973, שלושה חדשים לאחר שהוכרזה ב-17 במאי 1973, בוטלה הכוננות למלחמה מול מצרים וסוריה. הרמטכ"ל, בניגוד לעמדת ר' אמ"ן, אלי זעירא, הכריז על גיוס כוחות מילואים ותיגבור כוחות השריון בשתי הגזרות וצה"ל קיבל תקציב חירום מיידי של 60 מיליון לירות לחיזוק יכולתו. אלא שהמלחמה לא פרצה והכוננות בוטלה. היה זה נצחון פירוס טראגי של ר' אמ"ן, האלוף (מיל׳) זעירא, שהעריך גם אז בדיונים בפורומים הבכירים (מהסיבות הלא נכונות) שלא צפויה מלחמה. הוא "צדק" אך כי סאדאת נענה לבקשת אסד לדחות את המועד לסוף השנה.
ה"הישג" המודיעיני לכאורה של ר' אמ"ן, שהביא לחיזוק מעמדו ושל המחקר הפך ל"קללה" בדרך ל-6 באוקטובר. היו גם תוצאות לוואי נוספות, בדגש על השפעה על עמדות הרמטכ"ל ושהב"ט.

"סימנים מעידים" 22 – 26 אוגוסט 1973
במסגרת "הסימנים המעידים" למלחמה החלו במהלך אוגוסט 1973 צעדים צבאיים חריגים בחזית רמת הגולן בדגש על פריסת 25 סוללות טק"א. היקף וארוע חריגים מאוד. הערכת אמ"ן (שנמשכה עד בוקר ה-6 אוק' 1973 היתה שלא מדובר על הכנות למלחמה אלא על היערכות למגננה ע"ר חשש מפני תקיפה ישראלית. גם מודיעין חה"א העריך שמדובר על צעדים הגנתיים. לעומתם, קמ"ן פצ"ן, סא"ל חגי מן, ראה בצעדים אלו, שלוו בהמשך גם בצעדי תיגבור נוספים וחיזוק הביצורים ברמה"ג חלק מהיערכות סורית למהלכים צבאיים.

2 באוגוסט 2006 מבצע "חד וחלק"
•מהמבצעים הבולטים והשנויים במחלוקת במלחמת לבנון השניה.

• המבצע כלל פשיטה באמצעות מסוק על ידי כח של כ-180 לוחמי סיירת מטכ"ל ו'שלדג' בשישה מסוקי "יסעור", וליווי כח אווירי גדול, על יעד של חזבאללה ומשה"מ בבעלבכ. המבצע הסתיים ללא הבאת מודיעין משמעותי. 19 אנשי חזבאללה נהרגו ו-5 שבויים הובאו לתיחקור בארץ.

10 באוגוסט 1973 מבצע "עמלק"
יירוט מטוס אזרחי שהמריא מביירות לבגדאד ע"י חה"א - על בסיס מידע האזנה של אמ"ן - במטרה ללכוד את ג'ורג' חבש, ראש "החזית העממית לשחרור פלסטין". בתחקור נוסעי המטוס, שהונחת ברמת דוד לא נמצא האובייקט. המטוס ונוסעיו הורשו להמריא וישראל ספגה גינויים מכל עבר, כולל איגוד הטייסים הישראלי על "פיראטיות אווירית".
מבצע היירוט, שגרם לישראל נזק בינ"ל רב, בעיצומו של גל חטיפות המטוסים, אושר ע"י שהב"ט, משה דיין, והרמטכ"ל, "דדו", למרות התנגדותו הנחרצת של ראש אמ"ן, אלי זעירא, שהזהיר מפני מספר תוצאות שליליות כמו גינויים בינ"ל, אי וודאות לגבי נוכחות חבש על הטיסה ופגיעה בבטחון מקורות – וצדק בכולן.

אוגוסט 1958 מבצע "רסקו"
מבצע מבוקר של השב"כ מול המודיעין הרומני. המבצע החל בקיץ 1958 לאחר שבשב"כ התייצב "עולה חדש" מרומניה, שהתוודה כי הינו מרגל של המודיעין הרומני. היתה זו תקופה שבה קיימו שירותי המודיעין המזרח אירופאים פעילות נרחבת להחדרת מרגלים בדרכים שונות. השב"כ ניצל את הזדמנות שנפלה לידו אחר התחקות הצי"ח על המודיעין המזרח אירופאי.

16 אוגוסט 1966 שיאו של מבצע "הציפור הכחולה"
• המיג 21 העיראקי נחת בבסיס חצור של חה"א לאחר מבצע מורכב של "המוסד" בראשות מאיר עמית, שנמשך שנים ובמספר יבשות.
• את המטוס הסובייטי המתקדם ביותר אז, הטיס טייס חה"א העיראקי, שהביא עימו גם את ספר ההדרכה. המוסד הצליח לגייס את הטייס הנוצרי מוניר רדפא במבצע, שהחל כבר ב-1964 וכלל מעורבות גורמים רבים וביניהם: רחביה וורדי, יעקב נמרודי, זאב לירון, הסייען יוסף שמש, פילגשו ואחותה.
חילות האוויר של המערב לא הכירו המטוס. המוסד הצליח היכן ששירותי המודיעין המובילים בעולם נכשלו. רבים פנו לקבל את המטוס וארה"ב, למרות התנגדויות רבות הצליחה לקבלו.
• קרנו של המוסד בראשות מאיר עמית עלתה. לטייס העיראקי ומשפחתו העתיד היה פחות מזהיר בעיקר בשל הנתק מהמשפחה ומריבות.

אוגוסט 1955 "מבצע אלקיים"
"מבצע אלקיים" (פעולת חאן יונס) מהמבצעים הבולטים של הצנחנים (גדוד 890 בראשות אריק שרון) במסגרת פעולות התגמול מול ה"פדאין" בשנות ה-50. המטרה: כיבוש ופיצוץ בניין המשטרה המצרית בחאן-יונס, מתחם מבוצר בתוך מחנה צבאי, ששימש כמפקדת הפדאין. המבצע הצריך מל"ם מדויק כלל הכנתן תיק יעד מפורט. למעלה מ-70 חיילים מצרים נהרגו בפעולה.

31-26 אוגוסט 2006 מבצע "גן נעול":
במסגרת מבצע "גן נעול" (כחלק ממבצע מבצע ״גשמי קיץ") בשכונת סג'עיה בעזה חשפו כוחות צה"ל מנהרת תופת במעבר קרני. במבצע נהרגו 20 מחבלים ועוד כ-20 נפגעו. המבצע היה חלק מסדרת מבצעים ברצועה שנערכו לאחר הפיגוע ב-25 ליוני 2006 ליד כרם שלום בו נהרגו שני לוחמי שריון ונחטף החייל רב"ט גלעד שליט.