את הפתרון למשוואה הזו - מובילה חטיבת המחקר כבר קרוב לעשור

ביום יום, נמצאים משרתי חטיבת המחקר בליבת הסוד המודיעיני, אבל עשייתם ממשיכה גם לתוך התחום החברתי - לרגל סיום שנת הלימודים, דיברנו עם סרן ע', מובילת התוכנית 'זימטמטיקה' שנועדה לסייע ולהגיש תלמידי כיתות י"א-י"ב לבגרות ברמות 5-4 יחידות מתמטיקה. אילו שינויים נעשו בשנה האחרונה? מה עתיד עוד להתפתח? ומדוע המתמטיקה היא האמצעי ולא המטרה? כל הפרטים

20.06.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

היום (שלישי), הסתיימה שנת הלימודים בבתי הספר התיכוניים ברחבי הארץ. אולי תופתעו לגלות את הדיווח הזה באתר של צה"ל - שעבור רוב משרתיו, ל-20 ביוני כבר אין חשיבות מיוחדת.

אבל בשביל 70 חיילים מאגף המודיעין, התאריך הנ"ל מרגש גם היום - כיוון שהוא מסמל את סיומו של מחזור נוסף בתוכנית הדגל בה הם משתתפים - 'זימטמטיקה'.

מדובר במיזם מיוחד של זירת המודיעין הטכנולוגי בחטיבת המחקר, שמתמקדת בחקר טכנולוגיות מתקדמות ומורכבות כמו למשל איומים רקטיים, גרעיניים, נשקים ביולוגיים ואף השפעות ההתחממות הגלובלית על ביטחון מדינת ישראל.

התוכנית נולדה לפני תשע שנים, ביוזמתו של עתודאי צעיר שהבין כי מוחותיהם המבריקים של חייליו מסוגלים לעזור לחברה הישראלית בפיתוח מטרות חינוכיות והשקעה בדור העתיד של ישראל. אותו עתודאי נפגש עם ראש הזירה והציג את רעיונו, התוכנית אושרה ומאז - השאר היסטוריה.

"'זימטמטיקה' נועדה לסייע לתלמידים בכיתות י"א-י"ב בפריפריה החברתית, ולהגיש אותם לבגרות במתמטיקה ברמות 4 או 5 יחידות - זאת בליווי צמוד של החוקרים המודיעיניים הטובים ביותר ובשיתוף עמותת 'תובנות בחינוך'", מספרת סרן ע', מובילת התוכנית כיום וקצינת מערכות בזימ"ט.

 "בשנה החולפת", היא מציינת, "ליווינו שלושה בתי ספר שונים בפריפריה החברתית שהלומדים בהם מגיעים ממצב סוציו-אקונומי נמוך - בחולון, בני ברק ודרום תל אביב".

השנה השתתפו 70 חונכים מיחידות המודיעין השונות בתוכנית. "בכל יום שלישי הם הגיעו לבתי הספר וישבו עם התלמידים באופן אישי - דבר שעשה פלאים עבור כל משתתפי התוכנית", היא ממשיכה, "השנה הצלחנו להגיש 130 תלמידים בכיתות יא'-יב' לבחינות הבגרות".

מדובר בהישג גדול עבור התוכנית, שנפגעה מאוד ממגפת הקורונה. במהלך שלוש השנים האחרונות נוהל המיזם במתכונת של 'למידה מרחוק', שהייתה לא מאוד אפקטיבית עבור התלמידים - חלה ירידה במספר המשתתפים ובציוניהם.

"היה מאוד לא פשוט להחיות מחדש את התוכנית ולהחזיר אותה למתכונת פרונטלית", מספרת סרן ע', "נתקלנו במספר קשיים לאורך הדרך, ולכן אנו גאים במספר הזה".

חידוש נוסף שחל השנה בכל בתי הספר, הוא היכולת של מנהלי התוכנית וחונכיה לחשוף אותה גם לתלמידי כיתות י'. על מנת להגדיל את מספר הניגשים לבגרות ומשתתפי התוכנית, קיימו חונכי 'זימטמטיקה' הרצאות, ימי העשרה ושיחות פרטניות.

"לדוגמה, עבור תלמידי כיתות י' של בית הספר 'ראשית בנים' בדרום תל אביב, ארגנו יום מרוכז בקריה - בו קיבלו הצצה לפעילות אגף המודיעין, חשיבות הבגרות במתמטיקה, השירות המשמעותי ואפילו הכנה לצו הראשון", מרחיבה סרן ע'.

"המתמטיקה היא רק אמצעי - היא לא המטרה הסופית", היא מבקשת להבהיר. "עם פתירת התרגילים המתמטיים מגיעים גם לשיחות על החיים - בסוף התלמידים והחונכים כמעט באותו הגיל ומהווים כתף תומכת".

"כשאני הייתי חונכת, הצמידו לי שני תלמידים בכיתה י"א שניגשו לבגרות 5 יחידות. הם רצו להסתפק בציון 'עובר' ולא שאפו ליותר מזה. זה לא היה מקובל עליי - רציתי שהם יקבלו 100, לא ויתרתי להם. ובאמת, בסוף הם קיבלו ציונים ממש גבוהים, וזה שווה את הכול - הם הבינו שאם הם רק רוצים, בכוחם להצליח. אנו שואפים להרחיב את התוכנית לבתי ספר נוספים, עם יותר חונכים - כדי שנוכל לקדם כמה שיותר תלמידים".