הסמב"ציות שהפכו את חדר המבצעים המודיעיני לבית של ממש

23.07.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בחדר מבצעים קטן בטייסת 100 שבבסיס חצור יושבות 6 חיילות ומפקדת. כל אחת מהן הגיע לצה"ל ממדינה אחרת - ולכל אחת מהן שפה שונה. רגע אחד בתוך חלל החדר ותוכלו לשמוע אנגלית, איטלקית ואפילו פורטוגזית. 

 
עריכת תוכן: ענבר דקל כהן, עלמה סברוב. צילום: אור אפרים. עריכת וידאו: טל חיימוביץ', נועה בירמן. אפטר: יהונתן הרשקוביץ.

"קיבוץ הגלויות" הזה הוא לא מקרי - ומאחוריו עומד מפקד יחידת השלף. מדובר ביחידה בה משרתים סיירי אוויר ומשק"י מודיעין שאמונים על פתיחת פיילוט ייחודי שמטרתו מתן הזדמנות לחיילות בודדות להגיע לתפקידים מסווגים.

ואכן, 6 סמב"ציות המודיעין שמשרתות בחמ"ל הן עולות חדשות שמתוך אהבה עמוקה לישראל החליטו לעלות לארץ ולהתגייס - גם מפקדת החמ"ל שלהם, סג"ם ש', היא חיילת בודדה ועולה חדשה. 

סג"ם ש' מובילה אותי לחמ"ל, חדר לא גדול, מלא במחשבים וטלפונים אדומים. "הטייסת שלנו היא התפתחות של הטייסת הראשונה בצה"ל שנוסדה עוד מלפני קום המדינה", היא מספרת לי, "אנחנו עושים משימות מגוונות מכל הסוגים ונחשבים הטייסת הכי מבצעית".

ביחידת שלף משרתים סיירי אוויר ומש"קי מודיעין. "אנחנו אחראיות על האיסוף האווירי מבחינה מודיעינית", מסבירה סמל ע', במקור משוודיה, "אנחנו מכינות לכוחות תיקי טיסה מסודרים עם כל פרטי המשימה ודואגות המידע שנאסף מגיע לצרכנים, שמממשים אותו בפועל".

"אנחנו באות לכאן ומכינות את כל מה שהכוחות צריכים להשלמת המשימה והשגת היעדים", משתפת אותי סג"ם ש', "הצילומים כל כך מדויקים שאפשר לראות בהם אם מנעול פתוח לצד ימין או לצד שמאל. הדיוק הזה גורם לדברים להצליח ולכמה שפחות טעויות לקרות". 

כשאני שואלת אותה על האווירה בחמ"ל, היא מחייכת: "הבנות הגיעו לפה ממחו"ה אלון ומיד ראינו שהן מתאימות לתפקיד. כולן פה יכולות להעיד שהרקע שלנו גורם לאחווה שהיא קצת שונה". 

החיילות שלה מהנהנות ומוסיפות לדבריה: "תמיד כשנכנסים לפה בבוקר יש אווירה טובה וכולם שמחים", אומרות רב"ט ד' ורב"ט ש', במקור מאמריקה, "יש פה אווירה אמיתית של משפחה - אולי בגלל שאנחנו חיילות בודדות ואנחנו ביחד כל הזמן. חלקינו אפילו גרות במשותף. יש לנו משפחה פה - ובשבילנו זה הכול".