סיפורו יוצא הדופן של גדעון חסיד ז"ל

09.02.23
מערכת את"צ

אתמול (רביעי), התקיים ערב הוקרה למשרתי יחידה 504 באגף המודיעין לדורותיהם, בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. הערב נערך בשיתוף עמותת בוגרי היחידה אשר פועלת להנצחת חללי היחידה ושימור מורשתה. במהלך הערב אוזכרו מספר צל"שים מיוחדים בתולדות היחידה, ונכחו משפחות שכולות ומשפחות מקבלי הצל"שים.

כל צל״ש בנפרד מספר סיפור אישי וייחודי של גבורה, תעוזה ואומץ - הצל"שים יחד מרכיבים את הדנא של היחידה המסווגת. לצד הצל"שים האישיים, ליחידה 5 צל"שים יחידתיים משמעותיים לאורך השנים.

בין הצל״שים שצויינו במהלך הערב ניתן למנות את סג"ם מחמד קאסם סייד אחמד ז"ל (1956), סא"ל גלעדי שאול (1972), סא"ל חסיד גדעון ז"ל (1973), אל"ם פרץ חיים ז"ל (1980), רס"ן אברהם גיורא (1982), רס"ן לחמן שי (1982).

במסגרת הערב סופר סיפורו של סא"ל גדעון חסיד ז"ל, אשר שירת ביחידה וקיבל את צל"ש ראש אמ"ן בשנת 1976 - על פעילותו במלחמת יום הכיפורים בתור חוקר שבויים.

על אף כשירות בריאותית נמוכה, חסיד ז"ל התעקש לשרת בצבא ולבסוף קיבל זימון לשירות מילואים. במסגרתו נשלח לקורס קצינים, כשהוא בן 39. לאחר סיום הקרוס עשה השלמה חיילית של קורס קמ"נים (קציני מודיעין) והוסמך כקצין צה״ל. למרות שלא היה לו רקע מקצועי, הוצב גדעון ביחידה 560, היחידה לחקירת שבויים שבשנת 1971 התמזגה עם היחידה המוכרת 504.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, ביום שבת, היחידה החלה בגיוס מהיר של מערך המילואים. חסיד ז"ל התייצב ביחידה וביקש להצטרף כחוקר שבויים בחזית, על אף שמצבו הבריאותי חייב אותו להישאר בעורף.

"בתאריך 6.10.1973, בשעות אחר הצהריים, נפגשתי עם חסיד בבסיס היחידה", נזכר רס"ן משה עמר, איש מילואים של היחידה, "באותו זמן חברו חוליות של חוקרי שבויים לחטיבות הלוחמות. היה ידוע לי כי גדעון לא שייך לגיוס חוקר שבויים בחזית, אלא לגיוס למערך העורפי, ולכן התפלאתי כאשר ראיתי אותו".

"תפקידי דאז היה מפקד יחידת החוקרים, לכן גדעון ביקש את התערבותי - במטרה שישובץ לחוליות היוצאות לחזית הקדמית. השתדלתי כמיטב יכולתי, ללא הצלחה. עליי היה לשבץ את אנשי המערך הקרבי עם הכוחות הקדמיים ורק לאחר מכן להתפנות לאנשי המערך העורפי אליו נמנה גדעון. הסברתי לו את המצב ואמרתי לו שיהיה חייב להמתין בסבלנות".

בדרך לא דרך הצליח גדעון להגיע לחזית המלחמה כמפקד חוליית חוקרי שבויים. ובעקבות כוח הרצון והאמון שלו, כתב אל"ם חיים ארז לאחר המלחמה את המכתב הבא:

הנדון: המלצה לצל"ש לסרן מילואים גדעון חסיד

1. סרן גדעון חסיד שירת בחטיבה 421 כמפקד חוליית חקירת שבויים במלחמת יום הכיפורים.

2. התנדב לשרת ביחידה קרבית למרות שהיה משוחרר מכך מטעמי בריאות וגיל.

3. תוך כדי שירותו ביצע דברים שהם מעבר לתפקידיו, בזה שעסק בפינוי פצועים מאזור הגשרים, תוך גילוי יוזמה ומנהיגות ותוך סיכון אישי.

 

ואכן, מעט זמן אח"כ קיבל גדעון חסיד ז"ל הודעה רשמית על קבלת הצל"ש:

לכבוד גדעון חסיד

הנני מתכבד להודיעך, כי בהמלצת הוועדה לעיטורים וציונים לשבח, תצוין לשבח על ידי ר' אמ"ן, בהתאם לחוק העיטורים בצבא ההגנה לישראל, תש"ל 1970 ולפקודות הצבא.

 

סיפור הגבורה של גדעון ז״ל הוא אחד מיני רבים ביחידה המיוחדת ובמלחמת יום הכיפורים, אשר הוצגו במהלך הערב.