סא"ל במיל' גדעון מיטשניק - רע"ן מורשת אמ"ן, מערכת את"צ

ערב יום הכיפורים תשפ"ד ובסימן עצרת אמ"ן לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים מופץ אשגר מורשת זה שמציג חלק מ"הסימנים המעידים" שהצטברו במהלך ספטמבר 1973.
החל מראשית ספט' החלו להצטבר "סימנים מעידים" ברמת הגולן, קמ"ן פצ"ן החל להתריע בפני מפקד פצ"ן.
ב - 25 בספטמבר נערכה הפגישה החשאית של המלך חוסיין עם גולדה בה עידכן חוסיין על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במתקפה אם לא תחול תזוזה מדינית משמעותית.
ב - 26 בספטמבר, ערב ראש השנה, נענה הרמטכ"ל, למרות הערכתו שלא צפויה מלחמה, לדרישת מפקד פצ"ן לתיגבור וגד' 77 עלה לרמת הגולן.
ב - 30 בספטמבר הציג רמ"ח מודיעין חיל הים, לונץ, הערכתו, בניגוד להערכת אמ"ן, בפני מפקד חיל הים שמצרים נערכת למלחמה.
ובהמשך החל התרגיל המצרי ב - 1 באוקטובר ונוסף רצף "סימנים מעידים" נוספים שנענה ב"הכל תרגיל" ומי שחשב אחרת הוגדר כ"פאניקיסט".

ספטמבר:

ליל ה-4-5 ספטמבר-1997
"שירת הצפצפה" - פעולת שייטת 13 בדרום לבנון (ע"ב מידע מודיעיני) הסתיימה ב"אסון השייטת" ומותם של רוב אנשי הכוח ממארב ומטעני חבלה של החזבאללה בציר התנועה. וועדת החקירה לבדיקת האירוע בדקה בין השאר את התהליך המודיעיני בנסיון להבין אם היתה דליפת מידע בערוץ יומינטי או עקב כשל בטחוני-טכני שאיפשר מארב מתוכנן.

5-6 בספטמבר 1972:
מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" רצחו 11 ספורטאים ישראלים באולימפיאדת מינכן , במהלך האולימפיאדה ה-20 שהתקיימה במינכן במערב גרמניה. במהלך האירוע נרצחו אחד-עשר מאנשי המשלחת: ספורטאים, מאמנים, שוטטים ומלווים. שניים מהחללים נרצחו בתוך מגורי המשלחת הישראלית בכפר האולימפי תוך כדי השתלטות המחבלים על חברי המשלחת. תשעת האחרים הוחזקו כבני ערובה במשך כ-19שעות ונרצחו במהלך ניסיון חילוץ כושל בשדה תעופה סמוך במהלך ניסיון החילוץ נהרגו גם שוטר גרמני אחד וחמישה מתוך שמונת המחבלים. בעקבות הלקחים שהופקו לאחר הארוע הטרגי הוקם גוף אבטחה למשלחות רשמיות בחו"ל.

ספטמבר 1970:
"ספטמבר השחור" – שיא המשבר בין ממלכת ירדן לבין הארגונים הפלסטינים. צבא ירדן פתח במתקפה רחבת היקף על בסיסי ארגוני המחבלים הפלסטינים בירדן לאחר נסיון התנקשות בחיי המלך חוסיין ב-1 בספטמבר 1970. לצד הקרבות בין צבא ירדן לארגונים הפלסטינים נקמו המחבלים בגל חטיפות מטוסים, שהונחתו בירדן ובמקביל הצבא הסורי פלש לירדן. לחץ אמריקאי-בריטי ומהלכים מאיימים ישראליים הביאו לנסיגת הכוחות הסוריים. המודיעין הישראלי מילא תפקיד חשוב, כולל העברת מידע לירדנים. אלפי מחבלים פלסטיניים נהרגו והמלך חוסיין שהוכיח נחישות אילץ את ארגוני המחבלים להעתיק פעילותם ללבנון וביסס שלטונו. בעקבות הארועים הוקם ארגון "ספטמבר השחור".

9 בספטמבר 1969:
"מבצע רביב" - מבצע ימי-יבשתי רחב היקף להנחתת כוח משוריין בחוף המערבי של מפרץ סואץ. למבצע, שכלל השתלטות למספר שעות על רצועה של 50 ק"מ ללא תגובה מצרית, קדמה מלאכת איסוף מל"מ (מודיעין למבצע) – שלא כולו היה מדוייק- ונילוו אליו אנשי סיירת מטכ"ל וחקש"בים. במסגרת המבצע הושמדו מספר מתקנים מצריים ונהרגו בו למעלה מ-100 חיילים מצרים. בעקבות המבצע הודחו הרמטכ"ל המצרי ורבים ממפקדי צבא מצרים.

16 בספטמבר 1977:
מפגש חשאי, שאירגן המוסד, בין סגנו של נשיא מצרים, תוהמי, לבין שה"ח הישראלי, משה דיין, בחסות ובהשתתפות מלך מרוקו. החשאיות נשמרה בקפידה והיו לו שותפי סוד בודדים. אנשי אמ"ן ומשרד החוץ מודרו מהמהלך עקב חשש מהדלפות.
הפגישה סללה את הדרך לביקור ההיסטורי של סאדאת בירושלים ב -19 נוב' 1977 שקדמו לו שורת מהלכים שלמוסד היתה מעורבות חשובה בהם:
היזמה לשילוב מרוקו בתהליך הייתה של ראש המוסד דאז, יצחק חופי, שלאחר פנייתו של ראה"מ בגין לנשיא רומניה, צאושסקו, לסיוע בפניה למנהיגי ערב, הציע את הערוץ החשאי והקשרים הטובים שהיו למוסד עם מרוקו במשך שנים רבות.
בגין נענה והצעד הראשון היה פגישה בין המלך חסן השני לבין שר החוץ משה דיין. בהמשך פנה מלך מרוקו לסאדאת ותוך זמן קצר סוכם על קיום מפגש ההכנה עם דיין. וכך היה:

16-19 בספטמבר 1982:
טבח סברה ושתילה- מאות פלסטינים נרצחו בטבח אכזרי שבוצע ע"י הפלנגות הנוצריות במחנות הפליטים בביירות. היזמה לכניסת הפלנגות היתה של ישראל שביקשה להסתייע בפלנגות לטיהור מחנות הפליטים ממחבלים פלסטינים. ר' אמ"ן, יהושע שגיא, ואחרים התריעו מהקשר עם הפלנגות וקונקרטית מפני השלכות של טבח אפשרי. וועדת כהן, שהוקמה לחקירת הארועים, התייחסה במסקנותיה בין השאר לר' אמ"ן, האלוף יהושע שגיא (בגין אי העברת המידע שקיבל על הטבח לדרג המדיני) וכן לשר הבטחון ,אריק שרון. שניהם נאלצו להתפטר מתפקידם.

17 ספטמבר 1971:
הפלת מטוס ה"סטרטוקרוזר" של חה"א במשימת צילום מודיעינית מול דוור-סואר ע"י טק"א מצרי. המטוס ועליו 8 אנשי צוות היה בגיחת צילום באיזור תעלת סואץ לאיתור סוללות טילים סובייטיות חדשות. הייתה זו גיחה מסוכנת לאזור מוכה טילים. זמן קצר לאחר שהגיעו ליעד נורו על המטוס שני טילי ס.א 2. רק אחד מאנשי הצוות נותר בחיים.

25 בספטמבר 1973:
הפגישה החשאית עם המלך חוסיין- בפגישה החשאית של המלך חוסיין עם גולדה מעדכן חוסיין על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במתקפה אם לא תחול תזוזה מדינית משמעותית. לפגישה, שהתקיימה ב"מדרשה" ואורגנה ע"י המוסד, האזין רע"ן ירדן במחקר, זיזי קניאזר. האחרון העביר את תכני השיחה גם לר' ענף 5 (ללא הרשאה) וננזף על כך. גם ע' עוזר ר' אמ"ן למבצעים, אל"מ מאיר אלרן, נכח באירוע (לא כשומע וציין כי חוסיין סייג דבריו לגבי צבא סוריה: "הצבא הסורי אכן בהיערכות מלאה ובעמדות זינוק להתקפה. יש לי את הספקות שלי ואיש לא יכול להיות בטוח. "תוכן הפגישה דווח בתפוצה מצומצמת במודיעין ובדרג בכיר בלבד. (כך, לא דווח לאלוף פיקוד הצפון או לקמ"ן פצ"ן)