מעבר אמ"ן לא ישפיע רק על המשרתים - אלא על הנגב כולו

אולי המעבר לנגב נשמע רחוק, אבל כבר מהיום, אנשי תחום אקוסיסטם במנהלת המעבר פועלים במרץ. בין תכניות הכשרה למורים, ביקורי תלמידים והיכרות עם כפרים בדואים בסביבה - יצאנו לשמוע על הפעילויות שמכינות את הקרקע לשינוי

12.09.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

ההכנות למעבר אגף המודיעין לנגב בעיצומן בימים אלו ממש, ובזמן שצומת שוקת עמוסה בדחפורים ומנופים, והיחידות השונות עומלות על טכנולוגיות מיוחדות שישדרגו את המעבר - יש ענף אחד שפועל בצורה קצת שונה, אבל מיוחדת במינה.

תחום אקוסיסטם, השוכן במנהלת המעבר שבבסיס גלילות, שם לעצמו מטרה אחת ברורה: לזרוע את הזרעים כבר מעכשיו, על מנת ליצור שלב אחר שלב את ה"אקוסיסטם" - מערכת של יחסי גומלין טובים בין יחידות המודיעין השונות לבין תושבי הנגב וסביבת הקריה החדשה שתיבנה בו.

כשאני שואלת את סא"ל (מיל') ק', יועצת בתחום האקוסיסטם, מהם הזרעים הללו - היא משיבה בהתרגשות כזו, שגורמת לי להבין בדיוק מדוע הם עושים זאת, וכמה מרגשת וחשובה הפעילות הזו.

"אגף המודיעין אמנם יעבור באופן רשמי לקרייה הדרומית רק בעוד כמה שנים", היא מזכירה, "אך כבר היום זיהינו שותפים לדרך, כאלו שאנחנו רוצים ליצור איתם קשרים וללכת איתם יד ביד".

השותפים עליהם מדברת סא"ל (מיל') ק' הם תושבי הנגב. החל מתלמידים ומורים, דרך רשויות מקומיות, מוסדות אקדמים ותעשיית הייטק, ועד ליישובים ולכפרים הבדואים הנמצאים באזור. כדי ליצור איתם את הקשר הכה חשוב הזה, הענף בהובלתה של ק' עובד על תכניות ופרוייקטים שעתידים להתחיל ממש בחודשים הקרובים.

"כששאלנו את עצמינו מה אנחנו יכולים לעשות עבור הנגב כבר מעכשיו, הבנו שיש לנו מוקד ידע עצום בידיים", מספרת סא"ל (מיל') ק'. 

 

מוקד הידע הזה, עתיד להפוך בנובמבר הקרוב למרכז של ממש - כזה שיאחד את המוחות הטובים ביותר, ויעסוק בהכשרה והשמה של תושבי הנגב במקצועות STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). 

 

המרכז ינוהל על ידי שני גורמים מרכזיים: היוזמה לתעסוקת צעירים של משרד העבודה, ועמותת הבוגרים של 8200. כחלק מפעילותו, יוכשרו תושבי היישובים השונים בשתי כיתות בהתאם לרקע ולניסיון בתחום. בסוף ההכשרה שתיערך במתחם הקהילה שבקמפוס הטר"צים (טרום צבא) בשכונת רמות, יבוצע תהליך השמה ייעודי במקומות התעסוקה הרלוונטיים. 

"מורה חזק שווה ערך כיתה חזקה", קובעת סא"ל (מיל') ק',  "ולכן בפרויקט השני החלטנו לפנות לשכבת המורים, ולא לתלמידים עצמם".

 

כחלק מה'אפ-סקילינג' (שכלול היכולות) שיעברו המורים מבתי הספר השונים ברחבי הנגב, תהיה להם השתלמות בסיסית ומתקדמת במקצועות STEM ובתחומי ה'דאטה סיינס', בהיקף של לא פחות מחמישים שעות לימוד. 

 

בשיתוף מחוז דרום של משרד החינוך, אנשי אגף המודיעין ילמדו, יכשירו וילוו את המורים בתהליך, ויחד ייצרו סביבה לימודית עשירה בידע עבור התלמידים.

היכרות עם התלמידים כמובן חשובה לא פחות, ולכן, פרויקט נוסף שענף אקוסיסטם יוביל הוא ביקורים של תלמידי הנגב ביחידות השונות באגף המודיעין, ובראשן קמפוס הטר"צים בשכונת רמות.

 

החל מפתירת שלבים בחידת אמ"ן, דרך פאנל תפקידים ועד לסיורים ופעילויות - תלמידי ט' שעומדים להחליט אילו מגמות הם ירחיבו בתיכון, יוכלו לקבל הצצה למה שמצפה להם במידה ויבחרו להרחיב מקצועות טכנולוגיים.

את קריית המודיעין החדשה בנגב יקיפו חמישה יישובים וכפרים בדואים. על מנת ליצור שכנות טובה, החליט ענף אקוסיסטם להצטרף לפרויקט מיוחד של האגף החברתי-בטחוני של משרד הביטחון, בו ישובים שונים בארץ "מאמצים" יחידות בצה"ל, ולהפך.

 

"החששות הם הדדיים", מזכירה ברגישות סא"ל (מיל') ק', "אך היכרות עם שכנינו תוכל להפיג את החששות של שני הצדדים". ואכן, כבר בחודשים הקרובים משרתי האגף והתושבים יכירו, יערכו פעילויות בחגים השונים של שתי העדות וילמדו אחד על השני.

אבל לא רק את הנגב צריך לחבר לאגף המודיעין, אלא גם להפך. כדי לשמר את כוח האדם האיכותי, וליצור היכרות מעמיקה של אנשי הקבע וצוערי אגף המודיעין עם הסביבה החדשה שעתידה להפוך להם לבית - ענף אקוסיסטם ואנשי החינוך של אמ"ן יערכו תוכנית מיוחדת. 

 

כחלק מהתכנית, כבר בחגים הקרובים ייערכו לאותם אנשי הקבע והקצינים לעתיד סיורי "קונספט" ברחבי הנגב, בנושאי טעימות, מדע, תרבות, וחיי לילה. 

 

"אנחנו רוצים שהם יבינו את המהלך ויכירו את המקום והקהילות שבו", מסבירה ק', "אבל לא פחות מכך - שירגישו, יסתקרנו, ויעלו אליו מודעות במעגלי ההשפעה שלהם".

"אומנם המעבר לא קורה מחר, אך השתלבות מקדימה ב'אקוסיסטם' הנגבי הוא אחד התהליכים המרכזיים במעבר אמ"ן לנגב", מסבירה סא"ל (מיל') ק'. לכן, הענף הגדיר זאת כמאמץ מרכזי כבר בשלב זה. 

"השאיפה שלנו היא לעשות כל שנוכל בשביל להפוך את המעבר למיטבי עבור אנשי אמ"ן, אבל לא פחות - להזכיר לעצמינו בכל יום שהמעבר הוא מהלך לאומי, ועלינו לתת מעצמנו עבור הנגב", היא מסכמת, "ככל שנחזק את המקום, אגף המודיעין יתחזק גם הוא, ולהפך. זוהי מערכת כלים שלובים".