מפגש מפקדים מרגש בין העבר להווה

07.08.23
מערכת את"צ

אתמול (ראשון) התקיים מפגש מרגש מאז 1973 בין בעל תפקיד מפתח במלחמת יום הכיפורים - עוזרו להערכה של רמ"ח מחקר בתקופת המלחמה אל"ם (מיל') גדעון גרא, עם מי שמכהן כיום בתפקיד ע' להערכה של רח"ט מחקר בחטיבת המחקר, אל״ם ב׳.

במפגש, ראשון מסוגו מזה 50 שנה, שוחחו המפקדים בהנחיית רע"ן מורשת של אמ״ן סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק, ויוכי ארליך מהמרכז למורשת המודיעין אודות לקחי המלחמה, דמויות מרכזיות, סוגית ההפתעה, זכרונות מהעבר ואתגרי חטיבת המחקר כיום.

במפגש שיתף אל״ם (מיל׳) גדעון גרא בן ה-97 בסיפורו האישי. החל מגיוסו לצה"ל ב-1948, דרך ימיו באמ"ן עד שנת 1973 בדגש על התקופה שלפני המלחמה, ועד לחווייותיו האישיות ערב מלחמת יום הכיפורים כע' להערכה באמ"ן מחקר, שהיה שם לצידם של ר' אמ"ן אלי זעירא, אריה שלו רמ"ח מחקר, ואחרים.

גרא שירת קודם לכן במגוון תפקידים באמ"ן וקודם למינויו לע' להערכה, שימש כרע"ן 5 (סוריה) במחקר במשך מספר שנים. לאחר סיום תפקידו באמ"ן ב-1974 שירת במשך 9 שנים במוסד.

בסימן 50 שנה למלחמה דנו השניים בהשפעות המלחמה על שיטות האיסוף המחקר, על ה-Big Data, ועל הלקחים שהופקו ומונחלים לחיילי וקציני חטיבת המחקר כבר עם הגעתם להכשרות הראשוניות ביותר. "שינוי אופן ניתוח המודיעין הוא תהליך ארוך ועמוק שדורש זמן רב. אחד מהלקחים שיש להנחיל הוא עניין יחסי האנוש, היחס הבין אישי, יצירת סביבה בטוחה להבעת עמדה גם כאשר אינה תואמת לזו הרווחת, וכמובן הטלת הספק", ציין והציע גדעון לקחים ותובנות לדור הצעיר.

אל״ם ב׳, סגן למודיעין של רח"ט מחקר, הוסיף ואמר: ״אנו נמצאים בתקופה שבה קיימים אתגרים בכלל הזירות, נוכחנו לדעת שיש תמיד להסתכל על כלל הדעות, ואנחנו שמים ריכוז מאמץ רב מאוד על מנת ליצור את הסביבה וצורת החשיבה הללו גם בזמנים כמו עכשיו".

המפגש נחתם בהענקת תעודת הערכה לגדעון גרא, הוקרה על פועלו האישי והמקצועי לאורך שנות השירות הצבאי ולאחריו. לכל המשתתפים היה זה מעמד מרגש ומשמעותי.

לפני שבועיים וחצי השתתף גרא בכנס השנתי של חטיבת המחקר יחד עם וותיקים נוספים של אמ"ן מחקר ב-1973. המפגש הזה הוא חלק מרצף פעילויות של אמ"ן לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים שעומד בסימן שלשלת הדורות ושילוב הוותיקים.