נאום ראש אמ"ן בטקס סיום קורס קמ"נים

12.07.23
מערכת את"צ

נאום ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, בטקס סיום קורס קמנים:

השבוע חל יום האזכרה המאה ותשע עשרה לחוזה מדינת ישראל, בעל החלומות - בנימין זאב הרצל.

"אם תרצו אין זו אגדה" אמר הרצל, וחמישים שנה אחר כך האגדה הייתה למציאות. "כאשר תקום פעם מדינת יהודים יִירָאֶה הכול זעיר ומובן מעצמו", כתב חוזה המדינה, לפני יותר ממאה שנה, על הציונות, ועל התנועה הציונית. הרצל האמין וקיווה שבכל זאת יִימָצֶא ההיסטוריון שיבין את גודל ההישג כיצד עיתונאי יהודי, חסר אמצעים הפך "סמרטוט לדגל ואספסוף לעם המגן על הדגל הזה בקומה זקופה".

לו בנימין זאב הרצל היה נמצא כאן הערב, וצופה בכם, הקצינות והקצינים שזה עתה הצטרפו לשדרת הפיקוד הצעירה של צה"ל, עומדים בקומה זקופה, בצבא המדינה שעליה חלם ולמענה פעל, אין לי ספק שהוא היה מתמלא בסיפוק ובגאווה.

אבל אנחנו צופים בכם, ואנחנו גאים בכם מאוד-מאוד.

סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם,
מפקד המכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב,
חברי כנסת,
אישי ציבור,
קְצִין הַמּוֹדִיעִין הָרָאשִׁי, תת אלוף אבי קינן,
מפקדי המערכים,
מְפַקֵּד מַעֲרַךְ הַהַדְרָכָה,
סֶגֶל הַקּוּרְס,
צִוּוּתֵי הַהַכְשָׁרָה וְהַהַדְרָכָה,
בְּנֵי הַמִּשְׁפָּחוֹת הַיְּקָרִים,
הקצינות והקצינים, בּוֹגְרוֹת וּבוֹגְרֵי קוּרְס קְצִינֵי מוֹדִיעִין מִסְפַּר מאה תשעים ואחד,
וברכות למקבלי הדרגות.

על מגרש המסדרים עומדים כעת, נרגשים וגאים, מאתיים ואחד קצינות וקצינים מכל רחבי הארץ, בני העיר ובני הכפר. וותיקים ועולים, דתיים וחילוניים. מהמרכז והפריפריה. מכל חלקי החברה הישראלית ומכל שכבות העם. בעלי דעות, תפיסות והשקפות עולם שונות. כולכם לובשים אותם מדים. לכלכם יש אותן נעליים. כולכם חובשים אותה כומתה ירוקה. וכולכם עונדים את סיכת הקצינים. אלה היפים שבעם, שנותנים ביטוי לצבא העם. לכולכם בלב יש אותה התקווה ועל כתפי כולנו מוטלת אותה משימה, משימה שהיא חשובה וגדולה יותר מכולנו: ההגנה על המדינה והעם.

גם בשעה שבחוץ יש מחלוקת מטלטלת. זו האחריות המוטלת על כולנו. בצה"ל, הצבא שלנו, של כולנו. עליי, וגם עליכם. בעיצומה של תקופה מורכבת וּרְווּיַת אתגרים אסור שהשיח הפוליטי ייכנס לתוך צה"ל ויחדור גם בין השורות שעל מגרש המסדרים הזה. צה"ל חייב להישאר – מעל ומעבר לכל ויכוח. מאוחד סביב ייעוד משותף אחד. ערכי צה"ל, רוח צה"ל הם המצפן שלנו. רק כך נצליח לעמוד במשימתנו להגן על מדינת ישראל, וּלְנַצֵּחַ. ביודענו שאין לנו ארץ אחרת. ואין לנו צה"ל אחר.

אנחנו מציינים היום שבע עשרה שנים בדיוק, לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. מהלך צבאי אשר תרם לחיזוק ההרתעה של ישראל.

בשבע עשרה השנים שחלפו מאז, צִידּוֹ הישראלי של הגבול משגשג ופורח. הצפון נמצא בצמיחה.

אנחנו מביטים, לעומת זאת, אל מדינת לבנון, מעברו השני של הגבול, שבויה בשבי חיזבאללה, בחסות איראן. שם – יש משבר כלכלי חריף, מצוקה, עוני ומסכנות. הכול בחסות ההשפעה השלילית של ארגון חיזבאללה שהלבנונים הפקידו בידיו, בעל כורחם, את עתידם.

תושבי לבנון, שערו בנפשכם; כיצד היו נראים החיים בלבנון ללא חיזבאללה ובלי השפעתה ההרסנית של איראן. ובמקום זאת – עם הסכם שלום בין מדינת לבנון למדינת ישראל.

דמיינו את לבנון פורחת ומשגשגת. מתפתחת.

במקום שקט, יציבות, צמיחה ושגשוג, חיזבאללה והעומד בראשו ממשיכים, גם בימים אלה, לייצר פרובוקציות. אגף המודיעין עוקב וקשוב למזימותיו. אנחנו ערים, נחושים וחזקים. שלא יִטְעוּ בנו, נעשה כל מה שנדרש כדי לשמור על שקט בגבול הצפון, כמו בשאר הגבולות. כך נהגנו בעבר וכך ננהג גם בעתיד.

מלחמת לבנון השנייה, כמו גם המבצעים האחרונים בעזה ובג'נין, הוכיחו לנו שוב את נחיצות המודיעין ממקבלי ההחלטות ועד ללוחמים בקצה המבצעי. הַשֵּׁירוּת בחוד מסוכן. אין משמעותי ואין קשה ממנו. הוא מצריך תעוזה, כוח רצון, רוח לחימה ודבקות. עליכם, קציני אגף המודיעין, מוּנַּחַת המשימה החשובה והמכרעת לספק מודיעין ולעשות הכול כדי לסייע ולתמוך בלוחמי החוד, באנשי הים והאוויר, בלוחמי היבשה, ובכל מי שנשלחים על ידי מדינת ישראל וצה"ל לקו ההגנה הראשון כדי לנצח, גם במחיר חייהם שלהם.

האיכות של אגף המודיעין נסמכת בראש ובראשונה על איכות אנשיו. האנשים קודמים לטכנולוגיה! כדי להמשיך למלא את ייעודו של אמ"ן בהצלחה, אנחנו חייבים שיהיו לנו אנשים ומפקדים מצוינים.

קצין מודיעין מצוין הוא זה שלא חושש להשמיע את דעתו המקצועית, גם אם היא ביקורתית ולא מקובלת. והוא מְצֻוֵּה לעשות זאת בכל מקום, מול כל דרג ודרגה, ללא הטיה וללא מורא. זה שלא מהסס לשאול שאלות ולא חושש להטיל ספק. קצינים יצירתיים, ערכיים, אחראיים, קשובים, צנועים ואוהבי אדם שממשיכים כל העת ללמוד ולחקור. קצינים שיש בהם את האומץ לפקד, להוביל ולהנהיג! אלה שאחדות המשימה והמטרה מחברת אותם בחוט של זהב.

יש ביניכם, הקצינים הצעירים קצינים מיחידות שונות, בעלי תפקידים שונים. אבל – רק השלם של כולכם, שיתופי הפעולה והעבודה יחד, עם כלל הזרועות בתוך צה"ל, ועם כל קהילת המודיעין, יְיַצְּרוּ אגרוף של פלדה, וישרתו כראוי את הקצה המבצעי את צה"ל ואת מדינת ישראל.

מאחורי כל אחת ואחד מהקצינים שעל מגרש המסדרים ניצבת משפחה. לכם, שגידלתם וחינכתם את הבנים והבנות, יש היום את כל הסיבות שבעולם לחוש גאווה. אתם נטעתם את העץ שאת הפירות המתוקים שלו אנחנו קוטפים היום. הדרגות של הבנות והבנים הן לא רק שלהם. הן גם שלכם.

בשמי ובשם צה"ל כולו אני רוצה להודות לכם! תודה! תודה לסגל ההדרכה וההכשרה. עשרים ושישה אנשים מסורים ומקצועיים, עמוד תווך במסלול הכשרת הקצונה באמ"ן, שקמים בוקר בוקר מתוך תחושת שליחות רק כדי להכשיר קצינות וקצינים מצוינים, ערכיים ומקצועיים.

תודה מיוחדת והערכה לסגן אלוף יובל לייקין, מפקד הקורס, שבשנתיים האחרונות עיצב והכשיר דורות של קציני מודיעין מצוינים וראויים לטובת ביטחון מדינת ישראל ושהיום מסיים את תפקידו. אנשי ההכשרה, אתם משפיעים על עיצוב דמותם של קציני העתיד שלנו. ויש לכם חלק משמעותי בעוצמה ובהישגים שלנו. תודה לכם.

ואם יורשה לי, משהו בנימה אישית. על מגרש המסדרים, נמצאים גם שניים, ילדיהם של חֲבֵרַי לשולחן המטה הכללי, והיום על תקן אבות גאים.

סגן משנה גילי, בתו של סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, וסגן משנה יפתח, בנו של מפקד המכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב. כל דור בתורו ושרשרת השליחות והנתינה נמשכת.

איתי, חברי ורעי, מסיים בימים אלה את שירותו הצבאי ופורש מצה"ל בתום 38 שנות שירות משמעותי, רובו כלוחם ומפקד בתפקידים תובעניים בקצה המבצעי והמורכב בהגנת המדינה. איתי, אני אוהב אותך ואני מצדיע לך. אתה אמנם משתחרר, אבל יש עכשיו קצין חדש בבית... תודה לך על כל השנים האלה.

הקצינות והקצינים החדשים, בחזרה לבנימין זאב הרצל. האיש ששינה את גורל העם היהודי לנצח נצחים, כתב כך: "חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם".

בעוד זמן קצר תגיעו אל היחידות שלכם. שלבו בין חלומות לעשייה. היו ביקורתיים ויצירתיים. מעיינות ידע אינסופיים לפקודיכם ומקור השראה לעמיתים שלכם.

עלו והצליחו.