ענף טכנולוגיות מתכונן למעבר אמ״ן לנגב

כדי להעביר את אגף המודיעין לנגב צריך גם להכין את הנגב לקראת אנשי המודיעין - וגם להכין את אנשי המודיעין לקראת הנגב. על שתי המשימות המורכבות אמון ענף אחד במנהלת המעבר - ענף טכנולוגיות. עכשיו, כשהחלום מתקרב כל יום יותר ויותר למציאות, ישבנו עם ראש הענף שנתן לנו הצצה לעתיד על רקע המדבר

17.08.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

בתוך שנים בודדות מהיום - המודיעין הצה"לי ישתנה דראסטית. שלב אחר שלב ובתהליך ארוך טווח, כלל היחידות הטכנולוגיות של אגף המודיעין יעברו ל"קריית המודיעין" שנבנית בנגב, בסמוך לצומת שוקת.

אבל כדי להפוך את קריית המודיעין מחלום למציאות, ישנם לא מעט אנשים שכבר בימים אלו עומלים על הקמתה. כבר תקופה ארוכה לפני המעבר, מנהלת מעבר אמ"ן לנגב מתכננת ופועלת כדי שבסיום הבנייה - יוכלו מעל 12,000 חיילים לשרת, להתפתח, לתרום וליהנות מאחד הבסיסים המיוחדים והמתקדמים ביותר בצה"ל ובקהיליית הביטחון.

אחד מהענפים המרכזיים במנהלת המעבר הוא ענף טכנולוגיות, ולו שתי משימות עיקריות: הראשונה היא הקמת הקרייה עצמה, משימה שאולי נשמעת פשוטה - כמה בניינים, קצת מחשבים וסיימנו. לא?

לא. בפועל מדובר במשימה מורכבת, מקצועית ומדויקת שדורשת תשומת לב רבה עד לפרטים הקטנים ביותר. בליווי יועצים, ארכיטקטים, מובילי חדשנות ומהנדסים, הענף עומל על בנייתה של עיר חכמה בנגב.

בעיר תמצאו בעתיד הקרוב טכנולוגיות חדשניות - ביניהן בקרות כניסה מתקדמות, מערכות אבטחה הכוללות יכולות רובוטיות, מערכי צילום ומערכות מידע לניהול וצריכת השרותים בקרייה. "כל מה שישרת את ה'עיר' עצמה - הזכיין יספק, וכל מה שישרת את המשימות הצה"ליות - אגף המודיעין יביא איתו", כך מסביר ראש הענף, סא"ל ש'.

כדי לספק את הדברים הללו שנשמעים אולי קצת רחוקים, פועל ענף טכנולוגיות לפי שני עקרונות מרכזיים: חווית המשרת, והסטנדרט המבצעי הנדרש. כך, לצד האמצעים המודיעיניים החדשניים עצמם שיביא איתו האגף, יוכלו המשרתים גם ליהנות מכיתות לימוד חכמות, תאורה חסכונית באנרגיה, מערך היסעים אוטונומי, ובראש ובראשונה - אפליקציית שירותים בכף היד, שתעניק להם את האפשרות להזמין שירותים ולדווח על תקלות בזמן אמת.

המשימה השנייה של ענף טכנולוגיות חשובה לא פחות מלהכין את הנגב לקראת אכלוס יחידות המודיעין - להכין את יחידות המודיעין כבר היום לקראת המעבר לנגב.

"כיום, היחידות השונות באגף עובדות באופן יעיל, אבל עצמאי. לכל אחת מהן יש את המערכות התומכות שלה, את השירותים שהיא מעניקה למשרתים ואת הבסיס שלה", מסביר סא"ל ש', "אבל כשכולם יהיו בבסיס אחד (קריית המודיעין) המקבל את מרבית שירותיו מזכיין יחיד - נצטרך לאחד את הדברים השונים כדי שנוכל לחסוך במשאבים, להעצים אף יותר את האפקטיביות המבצעית, ובקצה להביא יותר מודיעין רלוונטי למקבלי ההחלטות".

"אנחנו מתמקדים באנשים, בטכנולוגיה ובחוויה", מסכם רע"ן טכנולוגיות, "המטרה שלנו היא ליצור סביבת שירות מודרנית, טכנולוגית, זמינה ונגישה לכל משרת, זאת לצד ניהול השירותים הצבאיים והמנהלתיים על בסיס איסוף מידע עשיר של נתונים, כך שנוכל לאפשר למשרתים את השירות המשמעותי ביותר במקום שיהפוך להם לבית נוסף - קריית המודיעין".