צפו בעצרת אמ"ן לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים

12.09.23
מערכת את"צ

יום אגף המודיעין בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים התקיים לאורך אתמול (שלישי) ברחבי הארץ, כאשר בסיומו התקיימה עצרת אמ"ן באמפי פארק באר שבע. העצרת נערכה במעמד שר הביטחון, מר יואב גלנט, ובהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, משפחות שכולות, משרתי מילואים, משרתי העבר, מפקדים וחיילים.

 

לאורך היום התקיימו סיורים מודרכים ברחבי הארץ ומפגשים ייחודים של משרתים עם תלמידי חטיבות הביניים בדרום הארץ. כ-5,000 משרתים השתתפו בהרצאות של ותיקי מלחמת יום הכיפורים וצפו בתכנים הקשורים לתקופת המלחמה. 

כמו כן, משרתי אמ"ן קיימו מפגשים עם כ-1,200 תלמידי כיתות ח'-ט' בדרום הארץ בהובלת פרויקט ״גשרים״ בהם שוחחו על מורשת אמ״ן במלחמה, תפקיד האגף ואופי השירות בו.

במסגרת העצרת התקיים מעמד הוקרה מיוחד עבור ותיקי מלחמת יום הכיפורים ופדויי שבי יחד עם משרתי האגף. בעצרת היתה גם תערוכת אמ"ן לציון 50 שנה למלחמה בה הוצגה תרומת היחידות והמערכים במלחמה וגם מוצגים אותנטיים- כלי איסוף מודיעיניים מהמלחמה שהשאיל המרכז למורשת המודיעין בגלילות. תערוכה שעל הכנתה ועל הקמתה ביום הארוע והצגתה עמלו עשרות קצינים וחיילים.

"במיוחד בימים אלו, עלינו לשמור על השירות המשמעותי בצה"ל כערך עליון ומוביל במדינה, הן במערך הסדיר והן במערך המילואים", אמר שר הביטחון, יואב גלנט, "גם היום, יובל שנים אחרי המלחמה, לקחיה עדיין צרובים עמוק בבשר. עלינו להיות מוכנים למלחמה גם אם תגיע בהפתעה. חובתנו להיות ערניים, זהירים ומוכנים ליום פקודה. הרוצה בשלום ייכון למלחמה".


"יכולתה של מערכת הביטחון להגן על מדינת ישראל ולהיות מוכנה למלחמה נשענה בעבר ומתבססת גם כיום על האנשים", הוא המשיך, "על הלכידות הפנימית, על היכולת לגייס לצה"ל ולכוחות הביטחון, את הטובים שבבנותינו ובבנינו, מכל שכבות הציבור, למיין ולבחור מהם את המנהיגים, המובילים אלו המתאימים ביותר לכל תפקיד ותפקיד".

"למול כלל האתגרים הניצבים לפתחנו, איומים חיצוניים גוברים והולכים, ולצידם הזדמנויות מדיניות משמעותיות, אנו חייבים להתייצב כאשר שורותינו אחודות", סיכם השר.

"מה שנותר בעינו כמרכיב הקבוע במודיעין, כמו גם באמנות המלחמה, הוא הגורם האנושי, בצד האויב ובצידנו אנו. אנו טובים יותר היום כי למדנו מהטוב שעשו קודמינו, וגם מטעויותיהם", הדגיש הרטמכ"ל, "אלה שיבואו אחרינו, בוודאי ילמדו מטעויותינו אנו".

"חיל המודיעין איבד במלחמה ארבעים ושניים מאנשיו. בני המשפחות הנמצאים איתנו הערב, יקיריכם שנפלו הם תזכורת תמיד לאחריות הכבדה המוטלת על איש המודיעין במלאכתו", הוא הדגיש, "ואתם, אנשי אמ"ן הניצבים על משמרתכם באור היום ובמחשך: צאו והביאו ידיעות רבות ומגוונות, חברו נקודות לתמונה, ושנו אותה כשצריך. אני מעריך אתכם מאוד, סומך עליכם, נשען עליכם ובעיקר מקשיב לכם היטב".

"50 שנים חלפו מאז פלחו הצופרים את הדממה, מרעידים מדינה שלמה בצהרי יום הכיפורים 1973", הכריז ראש אגף המודיעין, "צה"ל ומדינת ישראל הופתעו ונתפסו לא מוכנים. המלחמה הנוראה, שנטלה חיי אלפי חיילים ופצעה רבבות אחרים בגוף ובנפש, טלטלה את ישראל, את צה"ל ואת אגף המודיעין, שכשל במשימת ההתרעה".

"עבור אגף המודיעין יום כיפור הוא יום לחשבון נפש מקצועי וערכי. לקחי המלחמה מתחזקים כשיום הכיפורים עומד בשער. כמו בתפלת 'כל נדרי' מיום הכיפורים ההוא עד יום הכיפורים הזה כך אנו עושים כבר חמישים שנה".

"גם בימים מורכבים נמשיך לעשות הכל למען ביטחון ישראל ואזרחיה, כשאתם, כל משרתי אמ"ן, מפקדים וחיילים, בסדיר ובמילואים, ואזרחים עובדי צה"ל, מכל האוכלוסיות, הדעות, העמדות ותפיסות העולם, משמשים לנו מגדלור ומצפן של זהב. מקור השראה ועצמה", הוא הכריז.

"כמו לפני חמישים שנה, ערב מלחמת יום הכיפורים, גם היום, אנו יודעים, זו זכות לשרת בצבא ההגנה לישראל", הכריז אלוף חליוה, זו זכות להתייצב ולעשות מילואים בצה"ל. מלחמת יום הכיפורים הסתיימה בניצחון לישראל. אך לניצחון היה מחיר כבד. אנו זוכרים את גבורת הלוחמים ואת עז רוחם של אלפי הנופלים. מצדיעים לבני המשפחות השכולות ומחבקים את הפצועים בגוף ובנפש. חמישים שנה אחרי המלחמה יש לנו אתגרים חדשים ורבים".

לשידור המלא מהעצרת: