התפקיד שעתיד לעמוד בלב העשייה המודיעינית

התפתחות האויב, פיתוח מערכות טכנולוגיות מתקדמות, ועלייה בהיקף המידע, הביאו ליצירת תפקיד חדש באגף המודיעין - חוקר הגאואינט. איך נראית ההכשרה החדשה? וכיצד מפענחים כעת תצלומי אוויר בדקות במקום שעות?

14.03.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בעוד חודש, עשרות חיילות וחיילים נרגשים, יעלו על מדים היישר להכשרה עבור תפקיד חדש ומסתורי - "חוקר הגאואינט".

אומנם ההכשרה קיימת בהרצה כבר שנה, תחת מרכז מחקר ומיצוי הגיאואינט, אך זאת הפעם הראשונה שאגף המודיעין חושף את התפקיד ומציג את הקורס במתכונתו החדשה. 

"גאואינט" הוא בעצם מודיעין גיאוגרפי מרחבי, שמשלב את עולמות המודיעין החזותי, הגיאוגרפי ומחקר השטח, העשייה העיקרית של מערך 9900. בעזרת שימוש בשיטה זאת, ניתן לאתר כל חפץ או אדם שנוגע בקרקע - על גביה, מתחתיה או מעליה. דבר זה מהווה יתרון משמעותי באיתור פעילותו ומיקומו של האויב.

בעלי התפקיד פועלים תחת מרכז הפיענוח, תת יחידה של 9900, שתפקידה להמיר את איסוף המודיעין החזותי למידע ממשי. אחד העיסוקים המרכזיים של היחידה הוא פיענוח תצלומי אוויר מתוך תצלומי לווין, מטוסים ורחפנים.

"תמונות המופקות מהאוויר מעניקות מידע מודיעיני רחב לגבי המתרחש על הקרקע", מסבירה סגן מ', מפקדת במדור תורה והדרכה, שאחראית על המעבר לתפקיד החדש, והטמעתו במערך 9900, "פעם לדוגמה, אם מפענחי תצ"א היו מקבלים תמונת לווין של מגרש מכוניות והיו צריכים לאתר אחת ספציפית, הם היו צריכים לסרוק את התמונה במשך שעות ארוכות כדי להפיק ממנה מידע מודיעיני ממשי". 

"בשנים האחרונות הצלחנו לפתח מערכות ואלגוריתמים פורצי דרך", היא ממשיכה, "אם נחזור לדוגמת המכונית, אחת מהמערכות החדשות יודעת לסרוק את השטח ולמצוא את המכונית הספציפית שאני צריכה בתוך דקות. עולם הסייבר התפתח גם כן - דבר שהאיץ את המעבר לחוקר הגאואינט".

בנוסף להתפתחויות אלו, דברים נוספים הביאו לשינוי המקצוע: "הכניסה לעולם הדיגיטל הובילה לעלייה בכמות, בהיקף ובמגוון המידע שנאסף באמ"ן. תהליך מחקר הגאואינט מבוסס על תצלומים פורצי ספקטרום, סנסורים מיוחדים ומידע גיאוגרפי מדויק. לכן, הוא מאפשר להגיע לרזולוציות בסטנדרט גבוה במיוחד".

עם השינוי לתפקיד החדש, גם הכשרת החיילים עברה מתיחת פנים - מקורס מופ"ת (מפענחי תצלומי אוויר) של 13 שבועות שעוסק אך ורק בפיענוח תצ"א - לקורס המחולק לשלוש לבנות. המרכזית אכן עוסקת בפענוח תצלומים, אך שתי הלבנות האחרות עוסקות בתהליכי מחקר שונים והתמחות בסנסורים, כלים מודיעיניים ואלגוריתמים.

"כיום, בזכות מחקר הגאואינט, תהליך הפקת המודיעין מהיר יותר ואפקטיבי יותר", מסכמת סגן מ', "אני מקבלת צילום אווירי מאחד האמצעים המודיעיניים, יחד עם מידע שאני מקבלת מחוקרים אחרים, ובאמצעות המערכות העומדות לרשותי, עד שמייצרת ליחידות תוצר מודיעיני ממשי שניתן להעביר - מטרות, יעדים ופעילות אויב. אני מאמינה שהתפקיד עתיד לעמוד בלב העשייה של 9900 בפרט ושל אגף המודיעין בכלל".