מה הקשר בין צוערי מגמת הסייבר לאש וברוק?

אחרי הארי פוטר ומשחקי הכס, הפעם התקיים תרגיל צוערי מגמת הסייבר בסימן הסדרה "פוקימון". כתבתנו התלוותה למפקדים לעתיד ולמדה איך מכינים אותם להתמודד עם אתגרים אמיתיים באמצעות זירת משחק 

16.03.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

מי לא זוכר את הסדרה פוקימון? היו כאלה שלא פספסו אף פרק וידעו את השמות של כל הדמויות בעל פה. היום הילדים הללו כבר חיילים, חלקם צוערים במגמת הסייבר באגף התקשוב, והם הפכו את תרגיל ההכשרה הבסיסי שלהם בקורס - לזירת משחק מאתגרת בנושא פוקימון. 

מטרת התרגיל הייתה בראש ובראשונה להעניק לצוערים כלים פיקודיים, בהם ישתמשו כקצינים בתום הכשרתם עוד כשישה שבועות. 

תחילה חולקו הצוערים לשתי קבוצות על פי הייעוד שלהם כקצינים, ועבדו יחד על התרגיל במשך שבועות מראש. חברי צוות "רוקט", המורכב מצוערים המיועדים לתפקידים מקצועיים ביחידות המסווגות של אגף התקשוב, בנו תרגילי תקיפות מדומות הלקוחות מהעולם האמיתי. "בזמן האחרון צה"ל מתמודד עם אתגר חדש, חקרנו את התקיפות בתחום הזה ובנינו משהו דומה, כדי לתרגל את החיילים", מספר צוער ש', חייל בצוות.


הקבוצה השנייה, שמורכבת מצוערים העתידים להיות מפקדים בצוות מגני סייבר, חולקה לשש קבוצות. הקבוצות מתחרות אחת בשנייה, כשהצוערים הם מפקדי הצוותים האחראים על חיילים המשרתים כמגני סייבר - ממש כמו שיצטרכו לעשות כמפקדים בעתיד הקרוב.

הצוות צריך לחקור את התקיפה, לזהות את הווירוסים ולחסום אותם. על כל פעולה כזו מקבלים הצוותים ניקוד, וככל שצוברים יותר ניקוד מקבלים הצוותים יותר תגים המסמלים את ניצחונם, ממש כמו במשחק.


במהלך התרגיל חלק מצוות ההתקפה עובד גם על פיתוח כלים שיוכלו להתמודד עם התרחישים שבנו. הם משתמשים בידע המקצועי שצברו ובהיכרותם העמוקה עם ההתקפות כדי לפתח מערכות שיחזקו את מערך ההגנה של צה"ל. "אנחנו לומדים את ההתקפה, ומנסים לצפות מה התוקף יעשה אם זה היה תרחיש אמיתי. את הכלים האלה אנחנו מפתחים עכשיו ובסוף התרגיל נציג אותם ליחידות בצבא כדי שישתמשו בהן", מסביר אחד הצוערים מקבוצת הפיתוח, " זה מפתח אותנו מבחינה מקצועית".

"המטרה היא לתת להם הרגשה של צוות אמיתי", מסכם רס"ן נמרוד פוקשיניאנו, מפקד ההשלמה הטכנולוגית בבה"ד 7. "הם עושים שיחות פתיחה ותיאום ציפיות עם כל חייל, והם אחראים לו למשך שבוע שלם. בפעם הראשונה הם מרגישים חוויית פיקוד אמיתית - ואנחנו כאן כדי להדריך אותם ולעזור להם".