לזהות פרופיל חשוד בפייסבוק ותעודת זהות מזויפת במחסום

במשך 48 שעות רצופות הם חשבו, יזמו והציגו יחד את הפיתוחים הטכנולוגיים שיתנו מענה לצרכים המבצעיים של צה"ל בזמן אמת. כתבתנו התלוותה לצוערי אגף התקשוב ב״האקתון ההשלמה הטכנולוגית״

23.02.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

עשרות צוערי מגמת הסייבר השתתפו בשבוע האחרון בהאקתון, יריד פיתוחים טכנולוגי. במשך 48 שעות רצופות הם פיתחו והציגו רעיונות לחידושים שיתנו מענה לצרכים מבצעיים בצה״ל – הפעם בדגש על המשטרה הצבאית.

במהלך היומיים הללו חולקו הצוערים ל-13 צוותים. המשימה: לפתח מערכת בסיסית, לדוגמה תוכנת מחשב, אפליקציה או אתר אינטרנט, לרעיון אותו יזמו במסגרת ההאקתון.

הצוותים הציגו בין השאר מערכת שסורקת רשתות חברתיות, ומסוגלת לזהות פרופילים מזויפים וחשודים, אותם יוצרים ארגוני טרור המנסים להתחזות לחיילי צה"ל.

מערכת אחרת קשורה לתחום ביטחון המידע. במסגרתה יוכלו הגורמים האחראים לזהות אוטומטית, באמצעות ניתוח תמונות, חיילים המעלים לרשתות החברתיות תכנים אסורים לפרסום שעלולים לפגוע בביטחון המדינה. 

פיתוח נוסף כולל תוכנת סריקה מתקדמת, שנועדה לסייע ללוחמי המשטרה הצבאית במחסומים ובמעברים לוודא האם תעודת הזהות שהוצגה להם מזויפת או אמיתית.

במרתון המיוחד השתתפו מהנדסים, תכניתנים ומגני סייבר מההשלמה הטכנולוגית של קורס הקצינים בבית הספר הארצי לתקשוב והגנה בסייבר. אליהם הצטרפו גם צוערי מסלול הקצונה של חיל האוויר. האירוע התקיים בשיתוף פעולה עם מרכז החדשנות BaseCamp של פארק ההיי-טק ״גב ים נגב״ שבבאר שבע.

באגף התקשוב מציינים כי הייחוד של ההאקתון הצה"לי הרב זרועי לעומת קודמיו בא לידי ביטוי בהגדלת תחושת המסוגלות ופיתוח היכולת של הצוערים לזהות צרכים מבצעיים, ליזום ולחדש. בסופו של דבר עליהם ללמוד ולהצליח להוביל פרויקט החל משלב הרעיון, דרך שלבי האפיון והניתוח ועד שלבי הפיתוח המתקדמים, לטובת מתן מענה בזמן קצר תוך חשיבה מתמדת על המשתמש שבקצה.

״הרעיון לשלב 'האקתון' בהשלמה הטכנולוגית של בה"ד 7 נולד על מנת להשיג מספר מטרות", מסביר מפקד ההשלמה הטכנולוגית בבה"ד 7, רס"ן נמרוד פוקשיניאנו. "המטרה הראשונה היא יצירת פלטפורמה המדגישה ערכים שחשוב לנו לפתח בקצינים שלנו ומהווים בסיס לכל האקתון: חדשנות, מקצוענות, יוזמה ושיתוף פעולה".

"המטרה השנייה", הוא מוסיף, "היא חיזוק ההכרה במעבר אגף התקשוב דרומה. בנוסף להישגים אלה, חשוב לנו להשיג שני יעדים נוספים: שיתוף פעולה טכנולוגי עם השלמות בזרועות מקבילות, ושיתוף פעולה מקצועי עם השלמות נוספות בעיר הבה"דים כגון ההשלמה של המשטרה הצבאית״.

לדבריו מצטרף גם סרן עדי שטיינר, מ״פ בהשלמה הטכנולוגית. ״הצוערים עובדים ביחד לטובת מטרה אחת משותפת, וככל שנקדים לעשות זאת כך התועלת העתידית תגדל ותתעצם", הוא מדגיש. "אני מאמין ביכולות הצוערים לכבוש את אתגרי המחר, להוביל, ליזום, ולשנות, בתעוזה ובחדשנות, כל משימה שתוטל עליהם, תוך חשיבה מתמדת על המציאות המבצעית המשתנה של צה"ל".