המסלול הקרבי שמשלב לחימה בשטח ומערכות תקשוב מתקדמות

איך נראה מסלולם של קציני הקשר הגדודיים (קשר"גים) שמשרתים גם כלוחמים בשטח בנוי, וגם כמפעילי קשר ומערכות צי"ד? חיילי אגף התקשוב וההגנה בסב"ר פוגשים את הלוחמה בתפקיד ייחודי שמשלב את שני העולמות

03.12.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל


באתר האימונים בבסיס צאלים פגשתי את חניכי קורס הקשר"גים (קציני קשר גדודיים) של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר. בהתחלה זה נראה קצת תלוש מהמציאות: חיילים שציפיתי לפגוש מול מחשב, עומדים לפניי לבושים בווסטים, נושאים נשק ומחסנית בהכנס.

שלוש פעמים בשנה מתגייסים כ-40 חיילים למסלול ההכשרה הארוך והקרבי של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר - מסלול קציני הקשר הגדודיים. במשך שנה וחצי הם עוברים הכשרה מגוונת: טירונות, 16 שבועות של הכשרת יסוד, מספר חודשי סיפוחים, שבועות שטח וניווטים, אימון מתקדם, קורס קצינים והשלמה חילית.

המיונים למסלול הקשר"גים כוללים גוון קרבי, אך לא רק. "אנחנו מחפשים אנשים עם יכולת מנהיגות, חוסן נפשי ועבודה תחת לחץ", מסביר סרן רן עזרא, מפקד המסלול. "במיונים אנחנו מציגים בפני המלש"בים מגוון סיטואציות, מבחנים וסימולציות במטרה לאתר את המפקדים והמנהיגים שבהם".

"המסלול כולל שתי מגמות: קרבית ומבצעית", מפרט סרן עזרא. "המגמה הקרבית מכשירה קציני קשר לגדודים הלוחמים - חי"ר, שריון, גדודים מעורבים ותותחנים, והמגמה המבצעית מיועדת לקצינים בחטיבות ובאוגדות".

במהלך ההכשרה לומדים החיילים במגמה הקרבית בשני צירים: הם עובדים על הכושר הקרבי, יכולות הלחימה בשטח בנוי ופתוח ופעילות בשדה הקרב. במקביל, הם מוכשרים לתפעל את מכשירי הקשר והתקשוב, מערכות השליטה והבקרה, וכן מערכת צי"ד. "לאורך כל המסלול", מדגיש סרן עזרא, "אנחנו מקיימים תרגילי לוחמה משולבת במטרה להפוך את החיילים ללוחמים הטובים ביותר". 

"אם פעם המפקדים היו משתמשים במפה ובמצפן והיו מסתדרים, היום הקשר"ג מביא איתו את האפקטיביות המבצעית והוא גורם חשוב והכרחי במיוחד בלחימה", קובע סרן עזרא.

"הגדוד לא זז בלי הקשר"ג. אני מאמין שהתפקיד הזה הוא קודם כל להיות מפקד", ממשיך סרן עזרא. "כקצין קשר בגדוד, תפקידך לא מסתיים בדאגה לכך שהמג"ד יוכל לדבר בקשר, אלא גם להביא ללוחמים את כל המידע מהמפקדה ולהיות לוחם לכל דבר".