הכירו את היחידה ששום מבצע מורכב לא היה מתקיים בלעדיה

החיילים האלו נמצאים במשימות מורכבות וחשאיות, והתפקיד שלהם הוא לדאוג שהכוחות בשטח יוכלו לתקשר - גם במרחק מאות קילומטרים. הצצה ליחידת "הממסר המוטס"

17.10.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל


הכירו את יחידת הממסר המוטס של אגף התקשוב והסייבר (סב"ר): חייליה הם בוגרי קורס "מפעיל תקשוב מבצעי", והם מאותרים במהלך הכשרתם. אחרי שנבחרו, עוברים החיילים הכשרה של חיל האוויר הכוללת שיעורים תיאורטיים בקרקע, טיסות מבחן וקורס צניחה.  

היחידה, שקיימת כבר עשרות שנים, יודעת לתת מענה איכותי, מאובטח ורציף בין הכוחות שבשטח ובין המפקדה, כשלפעמים מפרידים ביניהם מאות ואלפי קילומטרים.

גם במבצע אנטבה, שהתרחש בשנת 1976 ובמהלכו שחרר צה"ל מטוס שנחטף לאוגנדה על ידי טרוריסטים, אגף התקשוב והסייבר ליווה את כוחות סיירת מטכ"ל שחילצו את השבויים, והיווה מתווך בין מכשירי הקשר של הלוחמים לבין המפקדה בעזרת היחידה המוטסת.

מתווכים בין השטח והכוחות במפקדה

"אנחנו יושבים בבסיס של חיל האוויר ויש לנו מטוסים משלנו", מספר סא"ל יניב נמני, מפקד גדוד התקשוב המטכ"לי "צמרת", שבמסגרתו מופעלת היחידה. "במהלך הטיסה החיילים אחראיים על תיקון תקלות ותיווך בין הכוח למפקדה במקרי חירום".

בעצם, אף מבצע מורכב לא היה יכול להתקיים ללא יחידת "הממסר המוטס". כל פעילות כזו מקפיצה את היחידה אל המטוסים עמוסי מכשירי הקשר, ולעתים רבות לא רק חיילי הסדיר מתייצבים למשימה: "למילואימניקים שלנו יש סרבל טיסה באוטו", אומר בחיוך סא"ל נמני. "קורה שאנחנו מקפיצים אותם מהיום להיום, והם תמיד מגיעים בשמחה".