בקרוב - מערכת תקשורת לוויינית חדשה תיכנס לשימוש מבצעי

כמו שכל מפקד יודע - התקשורת בשטח היא גורם מכריע, והמהירות אפילו עוד יותר. באגף התקשוב וההגנה בסייבר מציגים פיתוח חדשני שנועד לתת מענה טכנולוגי מתקדם גם בלב המדבר

23.05.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

במהלך השנה הקרובה תיכנס לראשונה לשימוש מבצעי מערכת תקשורת לוויינית חדשה, שנועדה לתת מענה טכנולוגי מתקדם למפקדים בשטח, ולאפשר תקשורת מהירה בזמן אמת - גם באזורים מרוחקים ומבודדים.

מדובר בפיתוח משותף של אגף התקשוב וההגנה בסייבר עם חברת "אלביט מערכות": מדובר בגרור שמתחבר לרכב של המפקד, ועליו אנטנה. האנטנה מתחברת אל הלוויין והוא משדר תקשורת אל המחשב הצבאי. את הגרור אפשר לפרוס בשטח תוך פחות מחצי שעה והוא מספק גישה לאפליקציות וליישומים המבצעיים כגון "חוזי", וידאו ו"טירת האגם". בלחיצת כפתור יוכל לקבל המפקד תמונת מצב עדכנית גם באמצע המדבר.

 

"עד היום", מסביר סרן דוד חסין, קצין הפיתוח בפרוייקט. "כאשר היה צורך מבצעי בשימוש ברשת הצבאית, הסתמכו המפקדים בשטח על תקשורת קווית, בדומה למה שאנחנו מכירים בבית. המחשב הביתי מחובר לראוטר (נתב), שמקושר בחוט למרכזי תקשורת בעולם. הדרך הזו היא איטית ופחות יעילה. בעזרת הנגרר החדש, יכול המחשב בשטח להתחבר ללוויין, שדרכו התקשורת מהירה פי כמה וכמה. הכלי החדש יעמיד יכולות העברת מידע מהירות ומתקדמות לדרג הנפרש.

יתרון נוסף מלבד המהירות, הגרור מאפשר לפיקודים עצמאות מלאה בכל הנוגע לתקשורת. בעבר היו תלויים קציני הקשר והתקשוב ב"גדוד הקשר המטכ"לי" , גדוד 376, האחראי על מערכות התקשוב המבצעיות. בעזרת הפיתוח הלווייני, יוכלו הקצינים לפרוס אותו בעצמם ולהתחבר לרשת הצה"לית ללא תלות בגדוד.

"הבשורה האמיתית היא לפיקודים", אומר סרן חסין. "עבדנו בשיתוף פעולה עם גורמי זרוע היבשה שעזרו להביא את הפרויקט הכי טוב בזמן הכי קצר".