"היכולות והאתגרים משתנים, אבל הערכים מהווים נר לרגלינו עד ימינו אנו"

29.09.17
מערכת אתר צה"ל

אוקטובר 1973. תשדיר הרדיו עם הודעתה של ראש הממשלה גולדה מאיר על פתיחת המלחמה על ידי צבאות מצרים וסוריה מפלח את השקט של קדושת יום הכיפורים. זה היה בשבת בשעות הצהריים המוקדמות, כשהרוגע והשלווה שכה מאפיינים את היום הזה הופרו על ידי טרנזיסטורים, מכוניות ועזיבה של בתי הכנסת לנקודות הכינוס של המילואים.


יש משהו מאוד מתעתע בזיכרונות ילדות. אירועים שנחרטים בזיכרון בגיל צעיר מתבססים לרוב על חוויה חושית ועל מרכיב רגשי הקשור לעוצמת האירוע מנקודת מבטי, אז ילד בן חמש בשכונת קריית מנחם בירושלים. אני זוכר את עצמי עומד בצפירה בזמן מנוחת ההורים בין סוף תפילת מוסף לתפילת נעילה, זוכר את הירידה הבהולה למקלטים, את פניהם המופתעות והמודאגות של השכנים שסיפרו הכל, את סיסמאות הגיוס נקראות באוויר ואת אבי נקרא לחזית.


המערכה נפתחה. חיל הקשר, בפיקודו של הקשר״ר דאז האלוף שלמה ענבר (כיום יו״ר העמותה להנצחת מורשת וחללי חיל הקשר והתקשוב), היה ערוך ומוכן. היחידות תורגלו, תחנות ממסר ובסיסי קשר קדמיים הוקמו ומערכות קשר נפרסו. החיל ביצע את משימתו ואיפשר למפקדים במטה הכללי, בפיקודים ובאוגדות ובחטיבות להעביר פקודות ולנהל את מהלכי הקרב.

ארבעה עשורים עברו מאז אותה מלחמה בחורף 1973, תקופה בה שדה הקרב השתנה בצורה דרמטית. כשם שהטכנולוגיה שינתה את האופן בו אנו חיים, מתנהלים ומתקשרים, כך היא שינתה את האופן בו אנו נלחמים. מאמצעי הלחימה המתקדמים והמדויקים ועד למערכות התקשוב שהפכו אותנו ממאפשרי לחימה למעצבי לחימה.

לוחמה מבוססת מידע ורשת (לומ"ר), סגירת מעגלים מהירה, תקשורת מוצפנת, מערכות שליטה ובקרה (שו"ב), הנגשת מידע לדרג הנפרס והמתמרן ויכולות רבות נוספות שמעמיד אגף התקשוב וההגנה בסב"ר הם חלק בלתי נפרד משדה הקרב המודרני. בתרגיל רחב ההיקף – "אור הדגן" שהסתיים לא מכבר, העמדנו למבחן את היכולות הללו תוך הפיכתו של האגף למפעיל כוח האחראי על המימד הקיברנטי המתהווה כשדה לחימה לכל דבר ועניין.


במשך שנותיי כמפקד אני תוהה ערב יום הכיפורים מהם לקחי המלחמה אותם אנו מנחילים לדור המפקדים והחיילים הנוכחי. קצב השינויים הטכנולוגיים הולך וגובר והיכולות והאתגרים משתנים חדשות לבקרים אבל הערכים – רוח הלחימה, הדבקות במשימה והרעות, אותם טיפחו דור הלוחמים במלחמות ישראל, לא נס לייחם והם מהווים נר לרגלינו עד ימינו אנו.


יום הכיפורים הוא יום של התבוננות פנימית וחשבון נפש אישי לכל אדם באשר הוא. המהלכים ההיסטוריים כרכו יום קדוש זה במלחמה, והשילוב בין השניים מהווה עבורנו המפקדים מצפן בו אנו נדרשים לעמוד על המשמר, להיות ערוכים ודרוכים בכל עת.