הכירו את מפתחות הלומדה הבאות של צה"ל

בחודש האחרון הגיע קורס נוסף לסיומו. במשך 10 שבועות, 24 חיילות הוכשרו בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, להיות מפתחות הלומדה הבאות של צה"ל. יצאנו לשמוע על הקורס המיוחד רגע לפני שייכנסו לשירות הסדיר ויעבדו על התוכנה הבאה

17.12.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

במשך 10 שבועות עוברות כ-20 חיילות את אחד הקורסים הכי מעניינים באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר). הקורס, שמתקיים בבסמ"ח, מכשיר חיילות למקצוע "מפתחת הלומדה". כשמן - אותן חיילות לומדות במהלך הקורס לפתח תוכנות ואמצעים טכנולוגיים ללמידה מול מחשב, ועובדות במקביל על פרויקטים לפיתוח אמצעי הדרכה אינטראקטיביים ללמידה ואימון בשלל תחומים.

התפקיד מכיל בתוכו שני עולמות תוכן מגוונים. "בעיניי זה מה שהופך את הקורס לכל כך ייחודי", מדגישה מפקדת הקורס סגן דור חלאוי.

"עולם התוכן הראשון עוסק בתכנות עצמו, מכתיבת קוד ועד לפיתוח תוצר", מסבירה סגן חלאוי. "העולם השני מתמקד בהדרכה ופיתוח מוצר. כלומר, אני מזהה בעיה הדרכתית, לדוגמה, חיילים בקורס לא מבינים שיעור מסוים - התפקיד של אותן החיילות הוא לבוא, לפצח אותו הדרכתית ומשם לבנות תוצר איכותי שיעזור להטמעת הנושא בקורס באמצעות לומדות ופיתוח שיעורים אינטראקטיביים".

יש שטועים לחשוב שעולם התכנות פונה רק לגברים, ושהוא פחות מתאים לנשים

ייחודיות הקורס נובעת משתי סיבות, מסבירה המק"סית. האחת היא העובדה שהתפקיד מיועד לחיילות. "יש שטועים לחשוב שעולם התכנות פונה רק לגברים, ושהוא פחות מתאים לנשים. אין שוני, להפך, וכאן בקורס אנחנו מראים עד כמה לבנות כן יש מקום מרכזי בעולם הזה".

סיבה נוספת וחשובה לא פחות היא השילוב הייחודי בין תכנות לבין הפן ההדרכתי שלו. "מדובר בשילוב שונה מהרבה תחומים בצבא. כאן כל חיילת נדרשת להכין תוצר מאפס - תחילה היא נפגשת עם מומחה תוכן שמסביר על החומר, לאחר מכן היא עוברת לעיצוב ולתכנות, ובסוף אחראית על הטמעה בקורסים ובמקצועות במגוון יחידות צבאיות".

"העולם משתנה", מדגישה סגן חלאוי, "כלל המתגייסים בשנים האחרונות שייכים לדור ה-Z. הדור במיצוי תוכן בקצב מהיר. החיילות שעוברות את הקורס באות מהמקום הזה, ודווקא מהסיבה הזו יש להן את היכולת לפתח תוכן בצורה אחרת וטובה יותר, שתתאים בדיוק לאותם החיילים שנדרשים ללמוד את אותו החומר".

בקורסים האחרונים נכנס נושא חדש שנקרא UNITY - ייצור משחקים בתלת מימד. "התוצרים שעובדים עליהם בקורס וממשיכים איתם לסדיר הם מגוונים. מדובר במשחקי לימוד, אפליקציות, משקפי VR ועוד לומדות נוספות. המגוון הרחב הופך את התוכן ליותר אינטראקטיבי ונגיש לחיילים בכלל הצבא", משתפת מפקדת הקורס

זה באמת המקום להשפיע ולעשות

בסיום הקורס החיילות משתבצות ברחבי הצבא בחילות השונים. "אני עכשיו רוצה ללמד בקורס כיצד לתפעל מטוס מסוים. אותן חיילות אחראיות על פיתוח הסבר להכשרה באופן מושך מעניין ויצירתי שיגרום לאותם החניכים להבין את החומר בצורה היסודית והטובה ביותר", מפרטת מפקדת הקורס ומסכמת: "זה עולם שונה ועולם חדש שכל הזמן מתחדש ומשנה צורה. החיילות צריכות לבוא בראש פתוח. זה באמת המקום להשפיע ולעשות, אני חושבת שזה מייעל את הצבא כולו והופך את חווית הלימוד לשונה וטובה יותר בזכות החיילות האלה".