קבלו הצצה ל"צוות האדום"

דימוי אויב, תקיפה ואימונים - קרוב לוודאי ששמעתם את אותם המושגים בהקשר ללוחמים, אך בשביל הצוות האדום הם חלק בלתי נפרד מהשגרה. אז איך הם עושים זאת? כך נראית העבודה של החיילים שאחראים על ההגנה בשדה הקרב המודרני

28.07.21
מיכל עבר הדני, מערכת אתר צה"ל

אי שם, מאחורי הקלעים, עובדים 24/7 חיילי הצוות האדום של עולם הסב"ר (סייבר). אותם חיילים, מדמים את תפקיד האויב - תוקפים וחושפים את חולשותיהן של מערכות התקשורת השונות.

"הצוות האדום אחראי על ביצוע בדיקת חדירות למערכות טכנולוגיות", מסביר רב סמל מ', מקים הצוות וכיום ראש תחום סב"ר בנושא. "מדובר בשיטה בה למעשה מבצעים תקיפה פנימית של המערכות בכדי לחשוף חולשות. נקרא לזה תקיפה לשם הגנה".

"המטרה היא לשפר את המצב של אבטחת המידע במערכות השונות", הוא מוסיף, "הקמת הצוות הייתה מתבקשת, שכן היה צורך למלא חלל ריק זה".

בנוסף לצוות האדום קיימים עוד שני צוותים - צוות החקירות, שתפקידו לבצע את הבדיקה, לעשות הערכת נזקים והפקת לקחים בזמן אמת ולעתיד. המטרה היא לשפר את רמת האבטחה של הארגון, על ידי בניית התגובה המתאימה לאותה התקיפה. במקביל, צוות ההגנה אחראי לשמור על המערכות בשוטף ועל מתן "עזרה ראשונה" בעת הצורך. "מדובר במעגל חיים בין כל הצוותים - הצוות האדום חושף חולשות, צוות החקירות חוקר ומעריך, וצוות ההגנה מבצע את התיקונים הנדרשים".

במקביל לבדיקת החדירות למערכות, אשר מטרתן לשמור על חסינות, קיימת חשיבות נוספת לצוות האדום - אימון חיילי היחידה של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר לתקיפה העלולה להתרחש ביום בהיר אחד. "בנוסף לכל הפעילות שלנו, אנחנו מבצעים תרגילי סב"ר", משתף רס"ל מ'. "הצוות, תוך חודש-חודשיים, בונה מעין בדיקה בה הוא מפתיע את המגנים בסב"ר, ועורך תקיפה פנימית בשביל לראות איך החיילים מתמודדים באותה הסיטואציה".

"כמו שלוחמים מתאמנים לפני תפיסת קו, כך גם מגנים בסב"ר", מדגיש רס"ל מ', "אם לא מאמנים אותם, הם מתנוונים. אם לא יתרגלו - הם פשוט לא יהיו כשירים למשימה החשובה שלפניהם".