קורס הסייבר הראשון ללוחמים יצא לדרך

כ-30 לוחמים, שישה שבועות וקורס אחד המיועד אך ורק ללוחמים שרגע לפני שיחזירו את המדים ויגזרו את החוגר, יקבלו הזדמנות אחת ויחידה לעבור הכשרה בה ילמדו על תחום ההגנה בסייבר וירכשו מקצוע רגע לפני שייצאו לאזרחות. יצאנו לשמוע על הקורס הייחודי

10.12.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בימים אלו עוברים לוחמים שנמצאים לקראת שחרור, את קורס "מיישם ההגנה בסייבר" הראשון מסוגו. מדובר במקצוע חדש בצבא והוא תואם למקצוע אזרחי המתפתח בימים אלה. הפיילוט החל ביום ראשון לפני שבועיים ויימשך כשישה שבועות בבה"ד 7 שבקריית ההדרכה.

"הפיילוט מיועד ללוחמים", פותח ואומר אל"ם חיים אבודרהם מפקד בה"ד 7, "פנינו לצבא הגדול, ליחידות הלוחמות, ופרסמנו את המהלך. ביקשנו לאפשר ללוחמים שהיו אמורים להשתחרר בנובמבר לקבל את ההזדמנות לעבור את הקורס המיוחד".

ההיענות לקורס הייתה גבוהה, לוחמים רבים מכל מערכי הלחימה בצה"ל - חיל הרגלים, שריון, תותחנים, חיל האוויר, חיל הים, פיקוד העורף ומג"ב נרשמו והביעו את התעניינותם. לאחר שלב מיונים על בסיס בדיקה של רמה מינימלית במתמטיקה ובאנגלית ומי שלמד בתיכון מחשבים נבחרו כמה עשרות לוחמים ואיתם המשיכו הלאה.

על הפיילוט מספר מפקד הבה"ד: "הקורס יאפשר ללוחמים לרכוש מקצוע רגע לפני שהם משתחררים, לאחר ששירתו והקדישו את עצמם לביטחון המדינה, כעת ניתנת להם האופציה להשתתף בתוכנית ולרכוש מקצוע שיפתח להם דלת לתחום מאוד מתפתח ומבוקש בחיים האזרחיים".

"הייעוד המרכזי של "מיישמי ההגנה", מפרט אל"ם אבודרהם, "הוא ללמוד ולהכיר את השיטות שבאמצעותן אנחנו מגנים על הרשתות שלנו, ועל האיומים הקיימים בהן. הקורס יהפוך אותם למומחי הפעלה של הכלים והתוכנות באמצעותם אנחנו מגנים על הרשת".

"השילוב של לוחמים ומפקדים במקצועות הסייבר והטכנולוגיה בצה"ל ובשוק העבודה האזרחי נמצא בתהליך של התרחבות מתמדת. המיזם הנוכחי מהווה נדבך חשוב בתוך תוכנית רחבה של הכשרות לוחמים במגוון תחומים, בניהם גם בעולמות הטכנולוגיים", מספרת רס"ן ענבל וויס, רמ"דית פיתוח מקורות והון אנושי בחטכ"א. "שיתוף הפעולה מניח גשר בין הזרועות בצה"ל להנבטה של שיתופי פעולה נוספים על מנת להעצים את הכלים המשמעותיים אותם רוכשים הלוחמים יוצאי שירות קרבי ושילובם בעולמות הטכנולוגיים".

סמ"ר א', לוחם בחטיבת גבעתי ממחזור מרץ 2016 שהתחיל בשבוע שעבר את הקורס אומר כי "הסגל מעולה, רואים את ההשקעה. החומר קשה והיום שלנו עמוס בלימודים אבל לומדים ביחד ומתגברים על הקושי. החברה טובים אחד אחד - יפה לראות אנשים מרקעים שונים לומדים ביחד. הקורס מעניין, ייתן לי נקודת מקפצה לאזרחות ועבודה טובה בהמשך הדרך". לתחושותיו מצטרף גם סמ"ר א', לוחם מעברים בחיל המשטרה הצבאית, "הקורס נותן לנו כלים רבים לאזרחות, המקצוע מאוד מתפתח באזרחות והדרישה אליו גבוהה - אני שמח שקיבלתי את האפשרות לרכוש את הידע הזה שהצבא מעניק לנו".

מי שיסיים את הקורס ויעבור בהצלחה את הבחינה המסכמת יקבל תעודת הסמכה מטעם המטה הלאומי להגנה בסייבר. "לתעודה הזאת משמעות גדולה באזרחות", מסביר אל"ם אבודרהם, "היא תאפשר לחיילים להשתלב בתפקידי מפתח בחברות הייטק בתור מיישמי הגנה בסייבר, או לפתוח להם חלון לעולם הזה".

אותם החיילים שנבחרו להשתתף בקורס חתמו מינימום של שישה שבועות שירות סדיר נוסף שלאחריו תינתן להם ההזדמנות לצבור ניסיון מקצועי ולהמשיך לשירות קבע באותו המקצוע.

"השאיפה שלנו", מסכם מפקד הבה"ד, "היא להיות שותפים בפיתוח של קהילה חדשה שמתפתחת בצבא בשנים האחרונות, שהיא קהילת ההגנה בסייבר. אנחנו רוצים להיות חלק ממי שתורם ומפתח את הקהילה הזו ולהיות כמה שיותר מקצועיים ועדכניים על מנת שנוכל לאפשר את חופש הפעולה של צה"ל וביצוע המשימה באופן היעיל ביותר".