תרגיל הפתע הגדול של אגף התקשוב והסייבר

26.06.18
מערכת אתר צה"ל

אגף התקשוב וההגנה בסייבר גייס כ-900 אנשי מילואים לתרגול פתע של מעבר משגרה לחירום. ״בשנים האחרונות היו הרבה מאוד שינויים באגף. במסגרת רה-ארגון שבוצע בו, הפך האגף להיות אגף התקשוב וההגנה בסייבר ולשמש כמפקדה העשירית להפעלת כח״, מספר רמ״ד אופרטיבי באגף ומנהל תרגיל הפתע, רס״ן א׳, ״שינויים אלה, יחד עם העובדה שלא בוצע תרגיל מעמ״ל (מעבר משגרה לחירום) אגפי בשנים האחרונות, הובילו אותנו ליזום תרגיל שכזה בראשות מחלקת האג״ם באגף, בשיתוף חטיבת המבצעים ובניהול של אל״ם (במיל׳) אייל בר ושלי, על מנת לבחון ולשפר את כשירות ומוכנות האגף לחירום״, מספר. ״בין תחומי האחריות שלי, למעט המוכנות והכשירות האופרטיבית של חטיבת התקשוב והלומ״ר, נמצאים תחת אחריותי גם הגיוס והכוננות באגף. בעקבות התרגיל, הקמנו מערך בקרה שמבוסס על אנשי מילואים בכירים בתכלולו של מנהל ההתרגיל במילואים, אל״ם (במיל׳) בר, אשר הקים מערך בקרה המבוסס אנשי מילואים בכירים ואנשי המערך הסדיר״.

אז למה דווקא פתע?

״התרגיל מתקיים במשך יומיים בתקופת חלון זמנים לתרגיל שהוגדרה מראש, כך היחידות מכוונות באופן כללי לתרגיל אך מצד שני, אין מנוס מלתרגל אותן באמת. כשאתה לא מוכן זה אפקט אחר שאי אפשר ליצור כאשר אתה יודע בדיוק באיזה יום ושעה מתחיל התרגול״, אומר רס״ן א׳, ״התרגיל הוא תרגיל מעמ״ל בדגש לגיוס מילואים תחת אש. זה לא טרוויאלי שאלופי משנה וסגני אלופים במילואים שנמצאים במקום מאוד בכיר באזרחות, עדיין מוצאים את החשיבות למצוא את הזמן ולהתייצב לתרגיל בשיא המקצועיות למרות העומס האישי״.


״התרגיל מסמן את החשיבות המבצעית המכריעה שיש לגופי אגף התקשוב וההגנה בסייבר והתוצאות המבצעיות של צה״ל במלחמה ובלחימה כוללת״, מוסיף מנהל התרגיל, אל״ם (במיל׳) אייל בר, ״האגף על יחידותיו, ממשיך בקו מנחה ושיטתי של הערכות ומוכנות מבצעית בכל רגע מראשון המפקדים ועד כלל החיילים. כמו כן, המשימות בתרגול הותאמו לאתגרים המבצעיים שאנו מאתרים במערכה הנכונה לנו״, מספר. ״לשמחתי, אנו מגלים שאנשי המילואים חדורים מוטיבציה ורצון להשפיע ומתייצבים כאשר קוראים להם, זאת כאשר התרגיל מתקיים בהפתעה מוחלטת ומחייב גמישות והבנה על ידי הפרט, משפחתו ומקומות העבודה. התרגיל יוצר תחושת מסוגלות גבוהה לעמידה באתגרים מבצעיים בכל משימה ובכל זירה שאגף התקשוב וההגנה בסייבר ויחידותיו ידרשו אליו״.