מהשטח אל ה"צמרת" הפיקודית

הם עוברים משגרה לחירום כל הזמן, בשלל אירועים מבצעיים בכל הגזרות - גדוד "צמרת" אמון על המעטפת התקשובית המקשרת בין הכוחות הפרוסים בשטח לבין מקבלי ההחלטות הבכירים. יצאנו לשמוע, וחזרנו עם מה שאפשר לספר, על הגדוד הוותיק, על הפעילות שמבצע באופן שוטף, על האתגרים ועל הזכייה בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות

22.01.19
מיכל עבר הדני, מערכת אתר צה"ל

כשחושבים על מבצע, מלחמה או אימונים, חושבים על הלוחמים שבשטח - אלו שנמצאים בקשר שוטף עם הפיקוד הבכיר ואמונים על העברת תמונת מצב כוללת על המתרחש. על אותו חיבור אחראים חיילים ומפקדים מגדוד "צמרת" - גדוד התקשוב המטכ"לי, מיחידת "חושן" שבאגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר).

בחודש שעבר, במסגרת טקס יחידות הרמטכ"ל המצטיינות, הוענק לגדוד פרס על פעילותו המבצעית השוטפת ועל תרומתו לבנייה ותפעול "מצודת ציון" - בור המבצעים החדש של צה"ל. "ייעוד הגדוד הוא מתן מענה מבצעי ומקצועי למטה הכללי בכל מערכות המחשוב והתקשורת למיניהן, הן בשגרה והן בחירום, המאפשרות תקשורת רב-זרועית", מסביר מפקד גדוד "צמרת" סא"ל יניב נמני, "במהלך השנתיים האחרונות הבאנו לידי ביטוי את המהפכה הדיגיטלית שמתרחשת בצה"ל, ובאגף התקשוב וההגנה בסב"ר בפרט".

מדובר באחד מהגדודים הוותיקים ביותר בצבא, שהוקם אי שם ב-1948, "עם הזמן הגדוד התעצם ושינה את פניו. כיום אני יכול להגיד שהוא נמצא בחזית הטכנולוגיה של האגף, עם המערכות המתקדמות ביותר והיכולות הטובות ביותר", מצהיר סא"ל נמני.

"לצורך העניין, מתחיל אירוע מבצעי", מדגים סא"ל נמני את עבודת הגדוד. "מאותו הרגע אנחנו מתגברים את כוחותינו בשטח, שנדרשים באופן אוטומטי לתת מענה תקשובי למטה הכללי, על מנת שיקבלו בזמן אמת את תמונת המצב הטובה ביותר ויוכלו לגבש החלטה מדויקת. במבצע 'מגן צפוני' הפעלנו מערכות שונות, רשתות וידאו ושלל כלים נוספים בזמן מהיר ומיידי - הכול כדי לקלוט את כל המידע ולהעביר אותו באופן המיטבי ביותר אל הפיקוד הבכיר".

כשמפקד הגדוד נשאל על האתגרים מולם הם עומדים, הוא עונה ללא היסוס ומיד מצהיר: "האינטנסיביות של היום-יום - אנחנו מושפעים מכל פעילות, לא משנה באיזו גזרה. המעבר המהיר שבין שגרה לחירום מחייב כוננויות ומענה של מערכות פעילות בכל רגע נתון".

"כשקיבלנו את הבשורה על הזכייה בפרס אין ספק שהתרגשנו וקיבלנו עוד יותר מוטיבציה", משתף סא"ל נמני. "עצם ההתמודדות הייתה מבחינתנו הגאווה הגדולה, שכן זו האסמכתה לכך שסומכים על הגדוד, מאמינים בו ובאנשיו - זו הזכייה הראשית".

על אף שרוב פעילות הגדוד חסויה ולא ניתן לספר עליה, לגדוד יש חלק בלא מעט הישגים רבים במהלך ההיסטוריה של צה"ל: "במבצע 'אנטבה' הגדוד היה שותף בהפעלת מערכות הקשר במטוסים בזמן החילוץ. זהו רק מקרה אחד מתוך רבים המציג את היכולות האסטרטגיות יוצאות הדופן של הגדוד". כעת עם הפרס והגאווה העצומה סא"ל נמני לא שוכח להציב יעדים לעתיד: "אנחנו שואפים להמשיך ליזום ולהכניס טכנולוגיה חזקה ומעודכנת - הכול כדי לשפר תהליכים מבצעיים, לשמור על איכות החיילים והמפקדים ולבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר".