איך מונעים נשר של חיילים ממסלול קרבי בעזרת דאטה סיינס?

כיצד מזהים את הפוטנציאל של כל חייל עוד לפני הגיוס? מה גורם למלש"בים לא להגיע לצו הראשון? ואיך מונעים נשר של לוחמים מהמסלול? למשך 36 שעות הגיעו חיילים מכלל רחבי הצבא למקום אחד, על מנת למצוא את הפתרונות לאתגרים המעסיקים את כלל הצבא. כיצד זה נראה, ומה זה בכלל דאטתון? צללנו למספרים, לטבלאות ולגרפים

23.06.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר נערך בפעם הראשונה אירוע ה״דאטתון" של צה״ל בהובלת אגף התקשוב וההגנה בסייבר ואגף כוח האדם. במשך 36 שעות התמודדו צוותי Data Science (מדע נתונים) מכלל הצבא מול אתגרים שונים - במטרה להביא פתרון מבוסס מידע לאתגרי כוח אדם.

באירוע השתתפו קהילת הדאטה סיינטיסטים של צה"ל - חיילים העוסקים בתחום ומשולבים ביחידות השונות בצבא, וגם חניכי קורס הדאטה אנליסטים שמסיימים השבוע את הפיילוט הראשון של אותה הכשרה. שמו של הדאטתון נולד כמילה המשלבת את המילים מרתון ודאטה (נתונים).

״עם יריית הפתיחה, החיילים מהקורס ניצבו מול האתגר הראשון - אי ההתייצבות לתהליך המיון (צו ראשון)", מספרת סא״ל נורית כהן אינגר, רע״ן CDO, “כיוון שיש מפעל מיון לכלל המלש"בים, אנחנו לא רוצים שיהיה עומס יתר ומצד שני שלא יהיה חוסר, ולכן ניסינו להבין מה הנסיבות שגורמות לאי הגעה לתהליכי מיון של מלש"בים ואיך ניתן למנוע את זה״.

המסקנות שהגיעו החיילים באתגר היו מעניינות - לאחר ניתוח מעמיק וחשיבה הבינו שהבעיה קשורה לקירוב הזימונים לימי בגרויות, ימי צום וחגים שונים, וכמו כן ניכר קשר בין הגעת המלש"בים למיונים ולעיר והמוסד בו הם לומדים.

הבנו שאנחנו יכולים לייצר פרסונליזציה בהתאמה ליום המיון לכל מלש"ב

מכאן החלו בחשיבה על הצעד הראשון לעבר הפתרון. ״הבנו שאנחנו יכולים לייצר פרסונליזציה בהתאמה ליום המיון לכל מלש"ב״, משתפת סא״ל אינגר.

המשימה השנייה איתה התמודדו צוותי הדאטה סיינס היא חשובה לא פחות - הפעם ניסו לחזות את סיכויי ההצלחה של חיילים שונים במסלולים קרביים. "יש יעדי שיבוץ אטרקטיביים יותר ופחות. אם נבין יותר טוב מה היכולות של כל מלש"ב ואיפה הוא ימקסם את הפוטנציאל שלו, יהיה ניתן לחזות את טיב השיבוץ שלו". 

הפתרונות והמסקנות שעלו ב-36 השעות האלו לא מתוכננים להיעלם או להישאר במגירה - מודל החיזוי שנעשה בדאטתון ייכנס לצה"ל בהדרגה, ובתהליכי השיבוץ יאמצו את המסקנות כדי לחזות בצורה טובה יותר את סיכויי ההצלחה של חייל בתפקיד מסוים.  

"יש פה אלגוריתמים ומאות פרמטרים שאפשר להשתמש בהם כדי לייעץ למפקדים", מוסיפה סא"ל אינגר, ״השיבוצים השונים וסדרי היום באגף כוח האדם משפיעים בקצה על תקופת הצבא של המלש"בים, בסוף זה מפעל גיוס וההחלטות שמתקבלות צריכות להיות מבוססות״.

"ניתוח נתונים הוא כלי שאנו מנסים להשתמש בו יותר ויותר לפתרון בעיות בצה"ל", מסכמת סא"ל אינגר. "בעידן המבוסס כולו על טכנולוגיה ונתונים - אין סיבה שהצבא יישאר מאחור, ולכן הזמנו נציגים מכלל צה"ל לקחת חלק באתגר הזה. אגף התקשוב וההגנה בסייבר ימשיך להיות מוביל דיגיטלי עבור צה"ל ולשפר את אפקטיביות הפעילות באמצעים החכמים ביותר".