בעזרת הפיתוח הזה, תוכלו לדעת בדיוק כמה כדורים נשארו לכם במחסנית

24 שעות הן כל מה שנדרש לצוערים בהשלמת הקצונה הטכנולוגית באגף התקשוב וההגנה בסייבר כדי לחשוב ולפתח מיזמים שנועדו לתת מענה לצרכים מבצעיים בשטח - ביניהם, יישומון המזהה היכן נמצא המקלט הקרוב ביותר ומערכת שתדע להגיד ללוחם כמה כדורים נותרו במחסנית. שמענו על ההאקתון והיממה המאתגרת שעברה עליהם

10.04.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

ום שלישי, שעות הבוקר המוקדמות. בעוד מספר רגעים ייצאו לדרך כ-50 צוערים הנמצאים כעת בהשלמת הקצונה הטכנולוגית של בה"ד 7 ויחשבו על רעיונות ופיתוחים לצרכים מבצעיים. לאחר 24 שעות - יוכרעו המנצחים.

בהאקתון הזה הוחלט לשים דגש על מתן מענה לפערים אופרטיביים שעלו מהשטח

"מגמות המחשוב וההנדסה התחלקו לעשרה צוותים מעורבים, כאשר בכל אחד מהם יש חמישה צוערים", מסביר רס"ן גיא שטרייט, מפקד קורס ההשלמה הטכנולוגית בבה"ד 7. "כל קבוצה מגיעה עם רעיון בסיסי כתוב, ובהאקתון הזה הוחלט לשים דגש על מתן מענה לפערים אופרטיביים שעלו מהשטח".

מיריית הפתיחה, הצוערים לא עצרו לרגע. הם נשארו ערים כל הלילה והפכו את המילים הכתובות לדגמים ראשוניים של המוצר. "במהלך אותה היממה קיבלו הצוותים את כלל הציוד הנדרש - מחשבים ניידים, סנסורים ותוכנות, על מנת שיוכלו לעבוד על הפיתוחים ביעילות. בין לבין, הם עברו הרצאות מקצועיות וקיבלו ייעוץ ממנטורים העובדים בתעשייה", מסביר רס"ן שטרייט.

ומה היו התוצאות? במקום הראשון זכה הצוות שפיתח מערכת שיודעת לזהות את כמות הכדורים במחסנית הרובה. אותה המערכת יודעת להתריע ללוחם בכמה כדורים הוא מחזיק בכל זמן נתון באמצעות שעון חכם דרך התראת רטט או צפצוף, כשהמחסנית עומדת להיגמר. "מפקד לוט"ם התלהב מהפרויקט והוא כבר העביר אותו לבחינה בזרוע היבשה כדי שיוכלו לקחת צעד אחד קדימה ולהמשיך לגבש אותו", מספר מפקד הקורס.

במקום השני דורג יישומון שמצביע היכן נמצא המקלט הקרוב ביותר אליכם בעת אזעקה, על בסיס המיקום שלכם. האפליקציה יודעת גם לציין מה תפוסת המקלט, ואם הוא מלא - להפנות את הגולשים לאחד אחר תוך התחשבות באילוצי זמן. "זה יכול לתת פתרון, בין היתר, גם לאנשים שמגיעים ליישוב שהם לא מכירים, ולא יודעים בדיוק איפה יש מרחב מוגן בקרבה", מבהיר רס"ן שטרייט.

את השלישייה הפותחת חותם מיזם שישקף את מצבת הלוחמים בשטח בהקשרי כוח אדם. רכיב קטן שניתן ללוחמים מאפשר למפקדים, כך מדגים רס"ן שטרייט, לעקוב בזמן אמת אחר הצוות באזור ולתכנן בהתאם את המשך הפעילות: "אם כל הכוח צריך להתרכז בנקודה מסוימת, אז במקום לספור את החיילים ולבזבז את הזמן - הוא יכול להסתכל באפליקציה בטלפון או בשעון החכם שלו ולראות תוך שנייה מי חסר. בשורה התחתונה, בכל מצב שהוא, המפקד יודע איפה הלוחמים בשטח נמצאים". 

באגף התקשוב והסב"ר (סייבר) אומרים כי ההתנהלות הכוללת בזמן ההאקתון, בדגש על העצמאות וחופש היצירה שנתנו לצוערים, יצרה סביבה שהעצימה אצל הצוערים את תחושת המסוגלות. "בסופו של דבר, לקחת חבר'ה ולתת להם משימה לפתח מוצרים ממשיים שעונים על צורך מבצעי תוך 24 שעות זה לא דבר מובן מאליו, אבל הם עמדו בזה באופן יוצא דופן", מסכם מפקד ההשלמה. "מעבר לכך, בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים חשוב שהמערך הטכנולוגי יספק פתרונות לדרישות בשטח, לחבר בין היכולות שלנו לצרכים המבצעיים - על מנת לבצע את המשימה הנדרשת על הצד הטוב והיעיל ביותר".