ברוכים הבאים ל"עיר החכמה" שמראה למלש"בים את העתיד בצה"ל

רחפנים, חדרי בריחה וסימולטורים מתקדמים הם רק חלק קטן מהיכולות שהציגו יחידות טכנולוגיות מרחבי הצבא ביריד הטכנולוגי למלש"בים. קיבלנו הצצה לדוכנים המרשימים וחזרנו עם כל הפרטים

26.02.19
מיכל עבר-הדני וליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

במהלך ארבעת הימים בהם התרחש יריד המגמות הטכנולוגיות, בשיתוף משרד החינוך וחברות אזרחיות מובילות בתחום הטכנולוגיה, הגיעו כ-40,000 מלש"בים שנחשפו למסלולים השונים והאפשרויות העומדות לרשותם בעתיד.

"מטרת היריד", מספרת רמ"ד מקורות ולחימה רס"ן מיטל ביטן, "הייתה להעלות את המוטיבציה בקרב אותם הנערים לבחירת מגמות טכניות או טכנולוגיות, ובכך להביא להגדלת מקורות הטכני העתידיים בצה"ל, מטרה נוספת היא לחשוף בפניהם תפקידים בצה"ל שלא ידעו על קיומם".

היריד, שהתקיים בשבוע שעבר בסגנון "עיר חכמה", כלל תצוגת יכולות מרשימה של אגפים שונים. "בעמדה של זרוע היבשה בנו דגם של מנהרה ובתוכה רובוט שיודע למפות את המנהרות והאיומים", מתארת רס"ן ביטן, "לצד המיצג של זרוע היבשה ניתן היה לראות רחפנים ייחודיים, סימולטורים של חיל האוויר, משקפי VR ועוד כלים נוספים התורמים לביצוע המשימה שלנו כצבא".

"כצה"ל אנחנו מבינים שנדרש כוח אדם וידע טכנולוגי לא רק בעורף, אלא בראש ובראשונה גם במערך הלחימה", מסבירה רס"ן ביטן, "יש הרבה סמכויות שמקבלים לוחמים טכנולוגיים ולוחמים בשטח ולמעשה נדרשים לדעת להפעיל מערכות בשדה הקרב, ועל כן אנחנו רוצים לראות את אותה האוכלוסייה גם תורמת בשטח".

במערך הטכנולוגי של אגף המודיעין החליטו להציג את היכולות שלהם באופן מעט שונה - באמצעות חדר בריחה בו התלמידים נאלצו להתמודד עם שלל חידות ואתגרים דומים לאתגרים בעבודה היומיומית באגף.

בחיל הטנ"א הציגו את מגוון הפיתוחים, החידושים והמסלולים בחיל: "מעמדת VR, דרך עמדת טנ״א TV שבה ראיינו תלמידים שהגיעו ליריד בנושא החינוך הטכנולוגי ועד עמדת שיווק לתכנית 'מקצוע לחיים', שבעזרת מתן ידע מקצועי, מהווה קרש קפיצה משמעותי לחיילי צה״ל לשילוב בתעשיות במשק הישראלי, ובכך מחזקת את כוח האדם בו", מפרטת מפקדת מרכז המידע והתודעה החילי, ״עתיד מבטיח״, רס״ב עינת רביד מרקוביץ׳.

מיצג נוסף שניתן היה לראות ביריד הוא מערכת 'שולחן חול', המאפשרת למפקד לתכנן אימון או מבצע בצורה טובה יותר. "המפקד מרכיב משקפי מציאות מדומה", מסביר רמ"ד מעבדת מאמנים, סרן ערן קליינר, "דרכם הוא רואה מפה תלת-מימדית של המרחב, ויכול למקם את הכוחות בצורה הטובה ביותר ואת ההתקדמות שלהם". לדבריו, המטרה היא לתת לתלמידים השראה כדי שילמדו בתיכון מקצועות טכנולוגיים, ולאחר מכן יממשו את הידע שלהם בצבא.

ביריד המיוחד, ניתנה לבני הנוער גם האפשרות לפגוש את החיילים והלוחמים ולשאול אותם שאלות, להתייעץ ולקבל מהם חוות דעת והסברים על אותם התפקידים. "אנחנו מבינים כי ליריד יש פן נוסף - אנחנו נותנים פלטפורמה ייחודית לתלמידים לבוא לראות את העשייה של הצבא ולשאול שאלות מהמקור בשטח", מספרת סא"ל ביטן.

במהלך היריד, ביקרו גם קצינים מכל רחבי הצבא, קצין החינוך הראשי תא"ל צביקה פייראיזן, ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז, מפקדי טייסות וראשי חטיבות, על מנת להתרשם ולייצג את העשייה הטכנולוגית הרבה שיש כיום לצה"ל.

"קיומו של כוח אדם טכנולוגי איכותי בצה"ל", אמר וסיכם ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, תא"ל ערן שני, "הוא חיוני לביצוע משימותיו ומימוש ייעודו בהגנה על ביטחונה של מדינת ישראל".