הקשב המפקדת, שלום כיתה ט'!

היום, ב-1 בספטמבר, מתחילים את שנת הלימודים אלפי תלמידים ברחבי ישראל. אך לא רק תלמידים מן השורה פסעו היום אל שערי בית הספר - כ-150 מהעולים לכיתות ט' ו-י' לא לבשו תלבושת אחידה, אלא מדים, והתחילו את דרכם המוקדמת במסלול המיוחד של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר)

01.09.19
מערכת אתר צה"ל

מסלול השוחרות של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) הוא מסלול מיוחד המכשיר נערים ונערות למקצועות הטכנולוגיים השונים הנחשקים עוד מגיל צעיר. המסלול נועד להכשיר נוער איכותי טרם הגיוס וכך השוחרים יהוו כוח חזק שישתלב בעולמות התוכן הטכנולוגיים והתקשוביים בצבא באופן הטוב ביותר.

התלמידים, משתתפי המחזור השמיני של מסלול השוחרות, למעשה 'מתחיילים' לפני תחילת שנת הלימודים, מקבלים מדים, דיסקית וכל הערכה השלמה לשוחר המתחיל - ומאותו הרגע הם שוחרים לכל דבר ועניין.

אז מהו בעצם מסלול השוחרות של אגף התקשוב?

השוחרים הצעירים הם נערים ונערות אשר בחרו להצטרף למסלול שמכשיר אותם לשרת במקצועות הטכנולוגים שיש לאגף להציע. המטרה למעשה היא להגדיל את מקורות כוח האדם לקורסים הטכנולוגיים באגף התקשוב, ואכן, אחוז השוחרים שמשרתים במקצועות אלו הוא גבוה - במגוון רחב של הכשרות טכנולוגיות בחיל בניהן חושן, תקשורת לוונית, טכנאי רשתות, מערכות מחשוב וכו', אשר נחשבים לתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק בארץ ובעולם.

ומה קורה בפועל?

ב-7 בתי ספר ברחבי הארץ - מצפת שבצפון ועד אופקים בדרום, פזורות כיתות של שוחרים. לכל בית ספר יש גדוד קשר מאמץ אשר פועל רבות יחד עם השוחרים.

השוחרים עצמם, תלמידים מצטיינים בעלי רקע ראלי, לומדים 10 יח''ל אלקטרוניקה, פיזיקה ומדעי המחשב, ומקבלים תגבור מהמפקדים - לכל כיתת שוחרים מוצמדים מפקד או מפקדת שעוזרים להם בכל התחום הלימודי. למעשה, המפקדים מעניקים תגבור בפיזיקה, במתמטיקה ובאלקטרוניקה, אך גם במקצועות האחרים במקרה הצורך, וזאת על מנת להבטיח את הצלחתם בבגרויות. בפועל, המפקדים שם בשביל השוחרים לכל דבר - בלימודים, בקשיים, בקשר מול הצבא, בהכנה לצו ראשון, בקבלת מיונים ובקבלת תפקידים, ולכל דבר שהשוחרים זקוקים לו.

המפקדים מובילים סיורים ומעבירים תכנים הקשורים לחיל התקשוב, הרצאות וסדנאות שיכינו את השוחרים לשירות - כך שבסוף ה-3 שנים, מהפיכתם לשוחרים ועד להפיכתם לחיילים, המפקדים הופכים למעין אחים בוגרים עבור התלמידים.
''התאהבתי בתפקיד, בתחושת השליחות, החניכה, הלמידה והעשרה. כשאתה נותן אתה גם מקבל וזו לא רק קלישאה'', מספרת סמ''ר מאי בראונשטין, מפקדת שוחרות שחתמה קבע ומרכזת כיום את מחוז צפון. ''שוחרות זה הבית והמשפחה - הנה, בחרתי להמשיך בשירות קבע ולפקד על המפקדים הפזורים בבתי הספר ובכך להמשיך לקדם, לחדש ולעצב את דור העתיד של חיל הקשר התקשוב והסייבר''.

טקס פתיחת הלימודים הגדול

בשבוע שעבר התנהל טקס פתיחת שנת הלימודים השנתי באתר ההנצחה לחיילי חיל הקשר והתקשוב - תלמידים העולים לכיתה ט' ולכיתה י' התאספו ועברו מעין שרשרת חיול- חתמו על ציוד, קיבלו מתנות, דיסקיות ותעודות שוחרים, וכמובן עלו על מדים לראשונה. ''טקס פתיחת שנת הלימודים מהווה את השלב האחרון בשרשרת החיול והכניסה לחיל לשוחרים המצטרפים'', מסכמת רמ"ד שוחרות ומכללות, רס''ל אתי כהן, המנהלת את המסלול. ''הטקס מרגש, מאחד בין כל בתי הספר בארץ ויוצר קבוצה מגובשת של תלמידים עם מכנה משותף''.

בסוף התהליך הגיעו לטקס ההורים והמשפחות, אנשים מהאגף, מגדי הקשר השונים, מנהלי בתי הספר, מפקדות השוחרות ואל''מ נועם אסידו מפקד בה''ד 7, אשר תחתיו מתנהל המסלול. ''בטקס הייתה אווירה מאוד מרגשת'', מספרת אחת השוחרות החדשות. ''ללבוש את המדים, לקבל את הקיטבג, להתכונן לטקס ולבסוף לפגוש את ההורים שלנו שהגיעו לראות אותנו מתבגרים.

והרגע הכי מרגש? "לחבוש את הכומתות. מבחינתי זה היה השיא - הרגשתי בוגרת מלאת אחראיות, ממש כאילו אני מתגייסת היום לצה''ל''.