לחצן מצוקה ובוט "אנה" - איך נראה ההאקתון למען שורדי השואה והנצחתה?

במשך 36 שעות האצבעות לא הפסיקו להקליד, המוח לא הפסיק לעבוד ותחושת השליחות לא עזבה לרגע. כ-40 חיילים מכלל רחבי הצבא, בהובלת יחידת לוט"ם (להתעצמות ותקשוב טכנולוגי מבצעי) באגף התקשוב וההגנה בסייבר, לקחו בפעם הראשונה חלק בהאקתון "ניצוץ לדורות" - וניסו לספק פתרונות לשימור זיכרון השואה ולאתגרים היומיומיים איתם מתמודדים אלו ששרדו את המלחמה. כך זה נראה

27.05.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בחלוף השנים, האתגרים בנושא שימור והנצחת השואה הולכים וגדלים: מספר שורדי השואה שעודם בחיים מתמעט, וחלקם חיים בבדידות ובמצוקה קשה. במקביל, הדור הצעיר מתקשה יותר להתחבר למאורעות ולזוועות שהתרחשו בזמן מלחמת העולם השנייה, ובכלל - הכחשת השואה היא תופעה שמתפשטת לצד אנטישמיות ברחבי העולם.

ביום חמישי האחרון, לקחו חלק בהאקתון "ניצוץ לדורות" כ-40 חיילים מכל רחבי הצבא - חט"ל, חיל החינוך, אגף התקשוב וההגנה בסייבר (סב"ר), חיל האוויר ופיקוד העורף. "בהובלת אגף התקשוב וההגנה בסייבר השתתפנו השנה לראשונה במיזם המיוחד של TLV Starters", מספר סמל שי יזדנפור, מנהל חדשנות בחטיבת לוט"ם.

במהלך 36 השעות בהן ישבו החיילים לצד היזמים האזרחיים שהובילו את ההאקתון, הם חשבו על פתרונות למשימה שקיבלו - פיתוח מוצרים לשימור זכר הקורבנות והנצחתם, לצד שיפור תנאי החיים של אלו ששרדו את השואה.

"כלל המשתתפים התחלקו לכ-20 קבוצות ששמונה מתוכן היו קבוצות אשר כוללות חיילים או קצינים", מסביר סמל יזדנפור, "היו צוותים שהגיעו עם רעיון בסיסי כתוב והיו כאלה שחשבו על רעיון במקום".

מאותו הרגע בו יצאו לדרך, הוא מדגיש, הם לא עצרו לרגע עד ליום למחרת. הם נשארו ערים כל הלילה והפכו את המילים הכתובות לדגמים ראשוניים של המוצר: "במהלך היממה עברנו הרצאות, גיבשנו רעיונות, התייעצנו עם החברים לקבוצה והתיישבנו לפתח את המוצר". 

אל הגמר הגיעו שני פיתוחים צה"ליים - לחצן מצוקה שיונגש לניצולי השואה אשר רובם, מפאת גילם, מתקשים עם הטכנולוגיה, ועל כן יש צורך בהנגשת אותו המוצר. "אם לצורך העניין, קורה משהו לניצול - הוא לא מרגיש טוב או צריך עזרה - הוא מיד יכול ללחוץ על הכפתור ולהזעיק עזרה", מפרט סמל יזדנפור.

גם הפיתוח של חיל החינוך והנוער עלה אל הגמר ואף זכה במקום השלישי. באותו היום הם פיתחו פלטפורמה חברתית לשיתוף תכנים בעת מסעות לפולין. "הצורך נבע מזה שראינו שבמהלך המסע של 'עדים במדים', קצינים לא מסכמים את מה שהם חווים בסוף היום, הם לא מגיעים למסקנות ורושמים לעצמם חוויות", מסביר סמל יזדנפור, "כאן בנינו בעצם אפליקציה אליה אתה יכול להעלות מה עבר עליך באותו היום ולבחור אם לשתף עם כולם או שזה יהיה פרטי, אפילו המדריך יכול לשלוח לך משימות ייחודיות".

"הנגשה לדיגיטל והאפשרות לכתוב לעצמך ולקבל משימות לטלפון הופכים את הדבר ליותר נגיש ויותר נוח - כמו שכולנו מתורגלים לכתוב פוסט לפייסבוק או לטוויטר, זה יהיה המקום שלהם בזמן המסע".

בנוסף לאותם הפיתוחים המיוחדים שעלו לגמר, סמל יזדנפור מגלה לנו על אבטיפוס יוצא דופן שנבנה במהלך אותו היום. "בנינו בוט חכם - קוראים לו אנה. אנה היא "נערה" שמלווה את התלמידים במהלך המסע בפולין, זה כמו צ'אט בוואטסאפ, מענה אוטומטי שניתן לשוחח איתה והיא עונה", מסביר סמל יזדנפור, "היא משתפת נתונים, מציעה לכתוב יומן מסע במהלך הטיול ולשלוח תמונות, ואפילו תשלח שירים על פי המיקום בו אתם נמצאים".

אותם מיזמים נולדו מתוך הבנה שיש לשמר בתודעה את השואה, ולא רק ביום הזיכרון השנתי: "פה אנחנו לוקחים את הפלטפורמה של סטודנטים, חיילים או תלמידים שנוסעים לפולין ומשאירים להם יומן מסע בטלפון, יומן שהוא פעיל. בנוסף לכך הייחודיות היא שהבוט יכול לשלוח לא רק ביום השואה. השיח תמיד פעיל ותמיד יש מענה ותוכן חדש שהבוט יכול לספק".

את הרעיונות שהועלו, כך מאמין סמל יזדנפור,יהיה ניתן לפתח ולקדם מעבר לדגם הראשוני שהוצג באירוע: "אחת העצות שאמרתי לחיילים בתחילת ההאקתון היא 'תנסו לייצר משהו עם עלות פיתוח ושימור נמוכה', ואכן אלו הרעיונות - התחזוק הוא אפסי. לצורך העניין, הבוט כבר מוכן לפיתוח והוא קיים".

בסוף היום, לאחר שנתנו לידיים לנוח מההקלדה, ועצרו לרגע את גלגלי המוח, פתאום הבינו המשתתפים את המשמעות הגדולה שבאירוע. "ההרגשה שאתה יוצא איתה היא שהיית חלק ממשהו שהוא יותר גדול - אם אתה עכשיו חייל, שיכול לעזור בהנצחה אחת או בנושא אחד של ניצול שואה אז מבחינתי עשית עולם ומלואו", מסכם מנהל החדשנות, ומישיר מבט אל העתיד, "אנחנו נמשיך לקחת חלק במיזם הזה ונרצה כמובן להרחיב אותו. האירוע הזה הוא לא חד פעמי".