כשתקשוב, אמ"ן ותותחנים נפגשו. כך נראה תרגיל המודיעין

הצוערים של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר כבר כמעט מוכנים לשטח ולמשימה. אחרי התרגיל המסכם של ההכשרה, הם יתפסו את מקומם כקצינים במקומות השונים, והם מוכנים לכל תרחיש

15.10.19
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

דמיינו מצב חירום מבצעי, לדוגמה ירי לכיוון כוחות צה"ל. מקרה כזה יוצר שרשרת אירועים מידית: האחת, סגירת מעגל על החוליה המחבלת, והשנייה, פינוי וטיפול בפצועים והרוגים. סגירת המעגל תתבצע כך - מודיעין יחפשו ויאתרו את מיקום הירי, תותחנים יפציצו את המקום ויחסלו את האויב והמשימה תושלם.

אבל מה יקרה אם החיילים בשטח לא יצליחו לעדכן שהם נורו, או לחלופין ששליחת המיקום של המחבלים תיקח יותר מידי זמן והם כבר לא יהיו שם. איך מודיעין יידעו לחפש אחר מחבלים? איך תותחנים יידעו איפה להפציץ?

"לכל אחד יש יכולות מדהימות אבל אם לא מצליחים לתקשר מספיק ביעילות ובמהירות היכולות לא מנוצלות", כך מסביר רס"ן אלון פולישוק, מפקד ההשלמה של קציני התקשוב, עם סיום תרגיל "שרון".

זהו תרגיל שמשלב השלמות קצונה של מודיעין, תותחנים ותקשוב, בזירה הדרומית. המטרה שלו היא לדמות את שיתוף הפעולה במציאות בין המגמות השונות. "בעצם המיקוד בכל התרגיל הזה הוא על שיח משותף בין כל הגורמים האלה, והשיח המבצעי שקורה בין האיתור של אויב עד לרגע התקיפה שלו", מבהיר מפקד ההשלמה.

"את התרגיל התחלנו בשבטה", הוא ממשיך להסביר, "היינו שם שלושה ימים ותכננו איך ייראה התרגיל מבחינה תקשובית. אחרי זה נסענו לצאלים, שם, כל מה שתוכנן בשבטה יצא לפועל. הצוערים של תקשוב הקימו את מערכות התקשוב, את הנגמ"שים והכינו את כל הציוד ליציאה לשטח".

בשש בערב החל ניהול הקרב. בדיוק כמו במלחמה, נפגשו קציני מודיעין, קציני שיתוף ארטילרי וקציני תקשוב לראשונה: "בסוף הם מוצאים את עצמם נלחמים לילה שלם בתוך השטח הפתוח (ואחר כך הבנוי) אחד לצד השני. אחד לאחד איך שהם יעבדו אחר כך בגדוד", מסביר מפקד ההשלמה. "כשיכול להיות שפעם הבאה שיפעלו בצורה הזו, תהיה בזמן לחימה אמיתי".

לכן נדרש מהצוערים דבר נוסף - היכולת לחשוב על פתרונות יצירתיים. כגורם המקצועי בכל הקשור לרשת, רק הם ידעו לעשות את העבודה הזו בזמן אמת בשטח, גם במקרה ולא כל המערכות תקינות יוכלו למצוא דרך להעביר את המידע בצורה הכי מהירה שתתאפשר, להעביר את מה שנדרש למרות התקלות.

שמו של התרגיל המורכב משתנה בכל שנה. הפעם, שמו נקרא על שם שרון ארמה ז"ל, שהיה קשר"ח (קצין קשר חטיבתי) בחטיבה הדרומית, ונהרג בשנת 2000 כקצין תקשוב חטיבה דרומית.

זו לא ההשלמה הראשונה בה תרגיל כזה חותם את הקורס שלה, אבל הוא כל הזמן במגמת שיפור, כל השלמה משנים קצת, דואגים להיות רלוונטיים לשטח, לעמוד באתגר ולהמשיך להתקדם כשהשטח משתנה ומשתפר. "אין ספק שעשינו את זה בהצלחה רבה בתרגיל", מבהיר מפקד ההשלמה.

"זהו אחד התרגילים המשמעותיים שקורים בהשלמה", ממשיך. "הצוערים החדשים, כשנשלח אותם לשטח יגיעו עם ארגז כלים שהם צברו מהתרגיל הזה, מוכנים לתפקיד".