מאחורי הקלעים של המאמץ התקשובי במבצע נגד מנהרות חיזבאללה

כשאתם מדמיינים את מבצע ״מגן צפוני״, אתם אולי מתארים לעצמכם את כוחות ההנדסה פועלים בשטח כדי לחשוף ולנטרל את מנהרות הטרור של "חיזבאללה". אבל מאחורי הקלעים, במפקדות ובחזית, מי אלו שדואגים לשמור את המידע המודיעיני מוצפן? ואיך מגיעות הפקודות מהמטה לחוליות בשטח מבלי שהאויב ידע מה מצפה לו? כך נראית הפעילות התקשובית בגזרה הצפונית, שהמפקדים והכוחות בשטח לא יכולים לתאר את המבצע בלעדיה

07.01.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

על פני השטח, נראה לעין כי מבצע כמו "מגן צפוני", לחשיפת ונטרול מנהרות הטרור ההתקפיות של "חיזבאללה" משטח לבנון לישראל, דורש בעיקר את יכולות התמרון הקרקעי של כוחות ההנדסה והכוחות המיוחדים. לא תמיד תחשבו על איך המידע החיוני בשטח עובר בין הדרגים בזמן אמת, איך נראות ונשמעות הפעולות בזירה, ובעיקר - איך שומרים על המערכות המורכבות האלו, ועל הדיווחים שזורמים בשדה הקרב, מחוץ לידי האויב?

המבצע המורכב, אשר מובל ע״י עוצבת "הגליל", מביא עמו אתגרים תקשוביים ייחודיים. מג"ד התקשוב של עוצבת "הגליל", סא״ל זאב פריימוביץ׳, מספר כי כל מערכות התקשוב, השליטה והבקרה (המופעלות במטה ועל ידי חוליות הפיקוד בשטח) מוצפנות, ונדרשת שליטה מרבית בציוד מסווג ושמירה על תקשורת איכותית. "המשימה המתפרצת העיקרית הייתה לקלוט את הכוחות, שהוקפצו לגזרה בחשאיות, וללא היערכות מוקדמת", מפרט המג"ד, "בנוסף, היינו צריכים להתאים את מערכות ההצפנה לגזרה הצפונית, ולהחבירן למערכות השליטה והבקרה בצורה הכי מקצועית שאפשר - כל זאת בתיאום מלא עד אחרון הכוחות״.

חלק נוסף ומשמעותי מהפעילות, לדברי סא״ל פריימוביץ׳, היה עוד בתקופת ההכנות למבצע - באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) היו אמונים על מעטה החשאיות ועל הכנת כוחותיהם למעבר 'מ-0 ל-100' - בצורה שתשמור על רציפות ואפקטיביות תקשובית שוטפת. 


״המטרה היא להבטיח את הזמינות של כל המידע והמערכות המבצעיות לכוחות בשטח. על משימה זו אמונים מאות חיילים ומפקדים של גדוד התקשוב והפלחי״קים (פלוגות חיל הקשר)", הוא ממשיך. "הם פרוסים בשטח המבצע, מסייעים בתחומי התקשוב השונים ואמונים על איתור הצרכים המבצעיים ועיצובם דרך יכולות טכנולוגיות מתקדמות".

״זו הפעם הראשונה בה אנו רואים מימוש מלא של תפיסת ה-"Mobility" החדשה בצה״ל"' מוסיף המג"ד. היכולת כוללת בין היתר שימוש בחוזי (תצלום וידאו אווירי) במרחב המבצעי. אחד הפיתוחים החשובים שבאו לידי ביטוי, הוא מציין, היה יישומון ה-Z-TUBE, שאפשר צפייה מקוונת בכלל מאמצי האיסוף במרחב. החיבור של ערכות השידור לאחור, הניידות בשטח, לכלי איסוף ניידים וסנסורים רבים הפרוסים במרחב, הוביל לזרימת המידע בזמן אמת לכול הגורמים הרלוונטיים למבצע, מהכוחות בקצה ועד למטכ"ל״.

 

״המעבדה לגילוי וחשיפת המנהרות נבנתה מהיסוד - הקמנו בתוכה תשתיות תקשורת, עמדות ושרתי פענוח, המאפשרים למעבדה לממש את ייעודה, וגם כעת אנחנו ממשיכים לפתח אותה ולשפר אותה. זה מוכיח את עצמו במשימת איתור המנהרות", הוא מצהיר, "אנו פועלים בסביבה דינאמית עם אויב שמנסה לאתגר אותנו, אבל אנחנו מבינים שאנחנו גורם משפיע על המערכה כולה, וכך אנו ניגשים לפצח גם את האתגרים הבאים״.

״בעולם הטכנולוגי והדיגיטלי שלנו אי אפשר לדמיין מערכה כזו בלי מערך תקשוב איכותי, המוביל לוחמה רשתית עם קישוריות רב-זרועית, שמהווה את הבסיס לעבודה משותפת בין הכוחות ובין הדרגים השונים", הוא מבהיר.

"במערכה שמבוססת על מידע", הוא מסכם, "אנחנו חייבים שתהיה לכוחות פלטפורמה מקצועית לתקשר בה, במטרה להגביר את האפקטיביות בגבול הצפוני. חיילי ומפקדי האגף פעלו בשבועות האחרונים תחת עומס ואינטנסיביות רבה בכדי לאפשר את המערכה במרחב הקיברנטי (רשתי) בעצמאות, במקצועיות, ובאיתנות יוצאת דופן. אני גאה בכל אחד ואחת מהם".