איך הגיבו הספרדים לפיתוח הייחודי של ממר"ם?

בחודש מאי האחרון, עלו על מטוס לברצלונה שני קצינים מיחידת ממר"ם באגף התקשוב וההגנה בסייבר (סב"ר) על מנת להציג את הפיתוח עליו עמלו רבות בתקופה האחרונה - Machine Learning. מערכת זו צפויה להוביל את צה"ל לקדמת הטכנולוגיה ולייעל את עשייתן של כלל היחידות בצבא. אז במה בדיוק מדובר? יצאנו לשמוע על התוצר הייחודי שלקח חלק בכנס העולמי לפיתוחים טכנולוגיים

04.06.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר התקיים בברצלונה הכנס העולמי Kubecon EU, בו השתתפו גם נציגים מצה"ל - סרן גיא מנחם וסגן איתי גבאי מיחידת ממר"ם באגף התקשוב וההגנה בסייבר (סב"ר), אשר הציגו פיתוח ראשון מסוגו בצה"ל - Machine Learning.

"בנינו מערכת שפועלת באמצעות תשתיות ענן מתקדמות של יחידת ממר"ם", מספר לנו סגן גבאי. "המטרה היא לעבד מידע וליצור מודלי חיזוי באופן אוטומטי, על מנת לייעל את זמני ניתוחי המידע - וכך לספק את המענה המבצעי הנכון ביותר עד הקצה הטקטי ובזמן הקצר ביותר".

סרן מנחם וסגן גבאי

מה הכוונה, אתם שואלים? כיום בצבא הגדול ישנם חוקרי מידע שפעלו עד היום בשיטה קבועה - הם קיבלו מידע מסוים ונתונים, ניתחו את המגמה הקיימת, הבינו את המאפיינים והמשפיעים ולבסוף החלו בבניית מודלים מתמטיים. הזמן שנמשך עד למודל המדויק ביותר היה עומד על לפחות מספר חודשים.

עם הפיתוח החדש, התהליך אורך מספר ימים ועד לשבועות בודדים - בהתאם לסוג המודל והבעיה. "המטרה של כל מחקר כזה הוא בסופו של דבר לבנות מודל שיודע לחזות את העתיד, למשל, האם אדם x מתאים לקורס y, וכן להתאים מטרות ליעדים", מסביר סגן גבאי.

"מעבר לכך שפיתחנו פלטפורמה שיודעת לייעל את התהליך מחודשים לשבועות ואפילו לימים, בנינו רכיב שמאפשר אוטומטית לכל אדם לבנות מודלי חיזויים בכמה שעות", ממשיך סגן גבאי. "היום, כל אדם או חייל שרוצה ללמוד מהעבר ולהסיק מסקנות לגבי העתיד, סביר להניח שיסתכל בטבלת אקסל וינסה לחקור. בזכות הפיתוח שלנו, אותו אחד יוכל להזין אוטומטית את הנתונים ולקבל מודל שיעזור לו להסיק מסקנות לגבי העתיד".

"אם ניקח מקרה", מדגים סגן גבאי, "בו אני מקבל מידע על הרבה ביקורים של חולים אצל רופא - יש לי אינדיקציה אם מטופל חלה בשפעת לפי פרמטרים רבים - חום, צינון ועוד. באמצעות הפיתוח החדשני, אנחנו ניקח את כמות המידע, נזין אותה ותוך זמן קצר נקבל מודל שיגדיל את הסיכויים שלנו לדעת אם חולה חדש שיגיע לקה בשפעת". 

המערכת Machine Learning, אשר נכנסה כבר לשימוש לפני כשלושה חודשים, הוצגה בכנס היוקרתי שהתקיים החודש בברצלונה לצד חברות אזרחיות מובילות בתחום. "זהו הכנס לפיתוחים טכנולוגיים הגדול בעולם ומגיעות אליו כל החברות להציג את התוצרים עליהם הן עמלות", מצטרף סרן גיא מנחם. "הצגנו את המערכת ב'לייב', הראינו דוגמאות וגם הסברנו איך בכלל בונים מודל". התגובות לא איחרו לבוא. עם תום ההרצאה, שני הקצינים קיבלו עשרות פניות ומשובים חיוביים. 

"אנחנו נמצאים בחזית הטכנולוגית של בינה מלאכותית", מציין סרן מנחם, "לצבא שלנו יש אלגוריתמים חכמים שיודעים להשתמש בתובנות כדי לשפר את האפקטיביות של צה"ל", 

ומה באשר לעתיד? השניים מאמינים שכבר בזמן הקרוב נראה לא מעט יחידות בצה"ל שהן לאו דווקא טכנולוגיות - מסתייעות במערכת. "הפיתוח פועל ממש כמו אתר ומאפשר לכל אחד להעלות את הקבצים והמידע הרלוונטי לו, ובכך לקבל מודל חיזוי בתוך זמן קצר", מבהיר סגן גבאי.

"ככל שיותר יחידות בצה"ל ייעזרו בבינה מלאכותית", מסכם סרן מנחם, "ויבחרו לקחת מקרה שהתרחש וללמוד ממנו לגבי העתיד וההתנהלות הכללית - כך הצבא יהפוך ליעיל יותר".