צה"ל מכין אתכם לשחרור עם... מקצוע חדש? קורס בודקי התוכנה הראשון

כעשרה לוחמים מיחידות השדה השונות בצה"ל יעברו במשך עשרה שבועות קורס, אשר יכשיר אותם להיות בודקי תוכנה. אז מה זה אומר? מה הולך להיות בקורס הקרוב? ואיך הלוחמים קשורים לכל זה? יצאנו לשמוע

03.04.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

השבוע יצא לדרך קורס בודקי התוכנה הראשון מסוגו ללוחמים שנמצאים לקראת שחרור. הקורס הייחודי של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, המתקיים בבסמ"ח, עתיד להסתיים בעוד כחודשיים וחצי.

"הפיילוט מיועד למשרתים מהמערך בלוחם בצה"ל", פותחת ומסבירה סגן טופז מורדוך, מפקדת הקורס, "לוחמים מחטיבות החי"ר, חיל השריון, מערך הגנת הגבולות וזרועות הים והאוויר, אשר היו צפויים להשתחרר לאחר שירות קרבי, עברו מיונים קפדניים, כנסים וימי מכין עד שהגיעו לכאן והתחילו בהכשרה".

לתוכנית התקבלו כעשרה לוחמים מהיחידות השונות שהביעו התעניינות בנושא והיו בעלי ידע בסיסי בתחומים כמו מתמטיקה ואנגלית. במהלך הקורס ילמדו הלוחמים את מקצוע ה-QA המבוקש, בדיקת התוכנה.

"הקורס הוא הזדמנות נפלאה בשבילנו, הלוחמים, לקבל מקצוע חדש לחיים", מספר סמ"ר ג', שסיים את שירותו כלוחם איסוף קרבי, "עוד מלפני הצבא התעניינתי בנושא, בבית הספר למדתי מחשבים ופיזיקה וחשבתי שבצבא אתגייס למקצוע טכנולוגי, ובסוף התגייסתי לאיסוף קרבי. אני שמח שאני מקבל את ההזדמנות להיכנס לתחום עכשיו. בתור לוחם, ששירת בתפקיד שנותן הרבה מעצמו לצה"ל, כיף לקבל בחזרה מהצבא. אני מאמין שהקורס ייתן לי ידע ויכווין אותי במקצוע שלי לחיים".

זה ייתן להם את ההזדמנות לרכוש מקצוע רגע לפני השחרור ובכך דלתות נוספות ייפתחו בפניהם

על הפיילוט מספרת מפקדת הקורס: "הרעיון נבע מתוך הוקרה לכל השירות שעברו והתרומה האדירה לביטחון המדינה. זה ייתן להם את ההזדמנות לרכוש מקצוע רגע לפני השחרור ובכך דלתות נוספות ייפתחו בפניהם עם יציאתם לאזרחות".

בודק תוכנה הפך עם השנים להיות תפקיד יותר משמעותי גם בחיים האזרחיים, אך במיוחד בצבא. הוא אמון על איכות המוצר הסופי: "קיימות לא מעט מערכות חשובות ומבצעיות של ניהול לוחמים בשטח, שחשוב לוודא שהן תקינות ועובדות כמו שצריך. הבודק נותן את האישור הסופי שאפשר להשתמש במערכות".

לדבריה, לאורך כל תהליך הפיתוח מהווים הבודקים חלק חשוב מהפרויקט, מאחר וגם בצבא עלה הצורך באבטחת המערכת. "באזרחות, המקצוע מאוד נפוץ ומבוקש - אם תחפשו באינטרנט, תראו את הביקוש, הצורך והחשיבות בו. אף אחד לא רוצה לקבל מערכת תקולה או שאינה פועלת כמו שצריך", מדגישה סגן מורדוך.

התוכנית כוללת את התכנים העיקריים הדרושים - הלוחמים לומדים הנדסת בדיקות תוכנה, כלים לניהול בדיקות, תכנות בסיסי וכתיבת נתונים. "מעבר לכך, אנחנו מבינים שזה קורס לאוכלוסיית לוחמים לפני שחרור ויש להעניק להם גם כלים לאזרחות, לכן אנחנו מקיימים גם סדנאות שונות בנושא עצמאות, כתיבת קורות חיים ויצירתיות לצד התכנים המקצועיים", מדגישה מפקדת הקורס.

היא נובעת מתוך הוקרה לתרומתם ולשירותם המשמעותי במשך שנתיים ושמונה חודשים

אותם החיילים שנבחרו להשתתף חתמו עשרה שבועות של שירות סדיר נוסף שלאחריו יצאו לאזרחות עם מקצוע ביד. "הקורס", מסכמת סגן מורדוך, "הוא חלק מתכנית רחבה להעצמת הדרג הלוחם. היא נובעת מתוך רצון עמוק של אגף התקשוב וההגנה בסייבר להעניק את הכלים והידע המצויים בידו ללוחמים, מתוך הוקרה לתרומתם ולשירותם המשמעותי במשך שנתיים ושמונה חודשים".