הכירו את הדאטה אנליסטים הראשונים בצה"ל

נתונים, סטטיסטיקות ומידע יכולים להיות מבלבלים ואפילו לשעמם את מרבית האנשים, אבל כעת, יותר מ-10 חיילים יעברו את קורס "אנליסט מבצעי" הראשון וילמדו להפוך אותם למסקנות מבצעיות שיאפשרו לייעל תהליכים בזמן אמת. יצאנו לשמוע על האנליסטים המבצעיים החדשים של צה"ל, שעל כתפיהם תהיה מונחת אחריות לא קטנה

17.04.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר יצא לדרך בפעם הראשונה קורס "אנליסט מבצעי" הראשון בצה"ל שמתקיים בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר. המשתתפים בו ירכשו יכולות של ניתוח ועיבוד מידע באמצעות הפעלת אלגוריתם תוך התחשבות בצרכים ובנסיבות. כך, בזמן שישב הדאטה אנליסט העתידי עם המפקדים הרלוונטים הוא יידע לייעץ להם על סמך אותם הנתונים.

לפני כחודש התייצבו בשרשרת החיול יותר מ-10 חיילים אשר עתידים להיות הדאטה אנליסטים הראשונים בצה"ל עם סיום הקורס. "אותם החיילים ישובצו תחילה ביחידת מצפ"ן ויתחלקו לשני צוותים", מסבירה סמ"ר נ' מפקדת הקורס, "הקורס הוא כרגע פיילוט, אך בהמשך המטרה היא שאותם חיילים ישתבצו באוגדות המרחביות והסדירות ובעצם כל חייל יישב אצל 'הלקוח' שלו".

האנליסט המבצעי הוא בעצם מנתח "ביג דאטה", כלומר על מנת לקבל החלטות, חלק גדול מהתפקיד הוא להסתכל על לקחים, נתונים ואפילו טעויות מהעבר: "המטרה של האנליסטים היא לקחת את מה שאירע  בעבר, ללמוד את המקרה מבחינה מחקרית - סטטיסטיקות, נתונים וכל מידע נוסף, ובעצם לחקור את מה שעשינו בשביל שהפעולות הבאות יהיו יותר נכונות ומחושבות", כך מדגישה סמ"ר נ'.

אז למה עכשיו וכיצד נולד המקצוע החדש? המקצוע נולד בהשראה מהעולם האזרחי, "התפקיד הזה הולך ומתפתח בתעשייה האזרחית, וכעת הצורך בו גובר גם בצה"ל", מציינת מפקדת הקורס, "בעת חירום, האנליסטים יעסקו בשאלות עבור הלקוח שלהם, לצורך העניין מפקד האוגדה, ויעזרו לו לייעל את היכולות של הלוחמים בשטח מתוך ניתוח המידע העצום שיקבלו".

מדובר במקצוע שיש לו ביקוש ולכן אנחנו רוצים להרחיב ולהגדיל כמה שניתן

הקורס, שהחל בשבוע שעבר יימשך כחודשיים וחצי והתכנים אותם יעברו יהיו ברמה גבוהה. "במיונים שעברו החיילים, הם ענו על מבחן שבודק יכולות ניתוח נתונים בסיסיות וריאיון, לאחר שצלחו אותו בהצלחה, הגיעו לטירונות ובסיומה התחילו את הקורס. השאיפה שלנו היא שיהיו שניים עד שלושה קורסים בשנה - מדובר במקצוע שיש לו ביקוש ולכן אנחנו רוצים להרחיב ולהגדיל כמה שניתן".

בין שיעור לשיעור הצלחנו לתפוס את טוראי ט', שהתחיל השבוע את הקורס, והוא סיפר לנו על התחושות: "היה מרגש מאוד להתחיל את הקורס. ידעתי שאני נכנס לתפקיד חדש שהוא הפיילוט הראשוני, אבל לא ידעתי עליו, ועד שהתחלנו לא הבנתי לעומק את העשייה".

רק לאחר שנחשפו החיילים החדשים לתכני הקורס, הם התחילו להבין את חשיבות התפקיד ואת ההשפעה שתהיה לעבודה שלהם על תהליכים בצבא. "אני מאמין שצפויה לנו תקופה אינטנסיבית", הוסיף טוראי ט', "מוכן ללמוד הרבה גם מבחינה מקצועית וגם על עצמי. אני מקווה להצליח לעשות את התפקיד על הצד הטוב ביותר, ליישם את מה שאלמד ומתוך הנתונים שאאסוף לתת את ההמלצות הטובות והנכונות ביותר".

זה לחקור ולהבין איפה טעינו, לתחקר לעומק אירועים, לייעל תהליכים ולהתפתח

רגע לפני שתחזור לאותם החיילים ותכשיר אותם להיות האנליסטים המבצעיים הראשונים בצה"ל, סמ"ר נ' שיתפה אותנו בהרגשה: "החשיבה הצבאית השתנתה. זה לא רק ללמוד מה עשינו נכון ומה לא, זה הרבה מעבר. זה לחקור ולהבין איפה טעינו, לתחקר לעומק אירועים ובסופו של יום לגרום להם להיעשות להבא באופן נכון יותר, לייעל את התהליכים ולהתפתח".