על הצ'ופר הזה לוחמי צה"ל הולכים להסתער

רגע לפני שחרור, סיימו בהצלחה עשרות חיילים קרביים את קורס "לוחמים בסייבר" הראשון מסוגו, שהכשיר אותם לאחד התפקידים הנחשקים כיום באזרחות. אחרי אינספור פעילויות מבצעיות, אימונים ותרגילים, הגיעו כולם לקריית ההדרכה בשביל ללמוד איך להיות קו ההגנה הראשון באירועי סייבר. יצאנו לשמוע על מה שהם שעברו בחודשיים האחרונים ועל המקצוע איתו יוצאים לדרך חדשה

13.01.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

במשך חודשיים אינטנסיביים הוכשרו כ-30 לוחמים לפני שחרור, משלל החטיבות הלוחמות בצה"ל, להיות מגנים בסייבר. בקורס הנחשק, שהתקיים בבה"ד 7 שבקריית ההדרכה והסתיים בשבוע האחרון, למדו הלוחמים את נושאי היסוד בהגנת הסייבר, וכיצד להתמודד אל מול האתגרים השונים במרחב הרשתי כיום.

"נגענו במגוון רחב של תחומים", פותחת ואומרת מפקדת בהכשרה רב"ט ע', "מאירועי סייבר, דרך תוכנות זדוניות ועד ללמידה על מערכות - רשתות ותשתיות וכמובן שפות תכנות".

אז מה למדו הלוחמים לעשות בפועל? לתת את המענה הראשוני לאירועי סייבר, לתפעל אותם ברמת המיישמים, ובנוסף לכך לדאוג לניטור מגוון של רשתות.

לדבריה, הקורס העניק ללוחמים את שלל הכלים שדרושים להם בהתאם למקצוע באזרחות. "הם הגיעו אלינו מרקעים שונים לאחר שעברו מיונים והתקבלו לקורס", מסבירה רב"ט ע', "הם התחילו את הקורס עם רקע בסיסי בלבד במחשבים שרכשו בתיכון, את המקצוע הם למדו בקורס מאפס".

אל מול היתרונות הרבים בקורס, התמודדו הלוחמים עם אתגר לא פשוט - לעשות את המעבר הכל כך קיצוני בשגרת חייהם, בין השטח לבין עולם המחשבים הפחות מוכר להם. כמי שהיו רגילים לקום כל בוקר במהלך השנתיים ושמונה חודשים האחרונים לתפוס קו, להשתתף בתרגילים ולהיות בעיקר בפעילות ובכוננות, המעבר אל שגרת הלמידה האינטנסיבית הייתה לא פשוטה.

להרגיש שלצד השירות המשמעותי כלוחם קיבלתי עוד משהו מעבר

"שלוש שנים לא נגעתי במחברת, ספרי לימוד, כלי כתיבה. לעבור מזה ללשבת 10-12 שעות בכיתה? זה שונה ומאוד מאתגר", מסביר סמ"ר ד', לוחם בגדוד "רותם" של גבעתי, "השגרה שלי השתנתה מקצה לקצה, משגרה של לוחם בשטח ל"תלמיד בכיתה". אבל אני יכול להגיד שבסופו של דבר הצלחתי, ידעתי שמה שעומד בקצה זה שאני רוכש מקצוע מאוד מבוקש שיעזור לי להתחיל פרק חדש בחיים ולהרגיש שלצד השירות המשמעותי כלוחם קיבלתי עוד משהו מעבר".

לצד התכנים העיוניים שנלמדו בקורס, השתתפו הלוחמים גם בסיורים מקצועיים שעזרו ללמידה: "מתוך הבנה שיש דרישה למקצוע בעולם האזרחי, יצאנו לסיורים בנתב"ג, ב-CERT, שזה מערך הסייבר הלאומי". בהמשך הלוחמים יעברו סדנת שיווק וכתיבת קורות חיים כדי לתת להם ממש את הכלים החשובים רגע לפני סוף השירות.

בין אם השתחררו מצה"ל, ובין אם המשיכו לשירות קבע במקצוע, הלוחמים קיבלו תעודת הסמכה של המס"ל (מערך הסייבר הלאומי) בתפקיד "מיישם הגנה בסייבר" באופן רשמי. "אני מסיים עם מקצוע מבוקש", מציין סמ"ר א', "הקורס הזה עולה אלפי שקלים, אך בגלל שהשתתפתי בו בצבא, אני מתחיל את הדרך המקצועית שלי בנקודת מוצא טובה יותר".

"נתנו ללוחמים סיום נחמד של השירות הצבאי", מסכמת המפקדת ע', "הם עברו פה חודשיים מגבשים שהעניקו להם כלים, המון ידע ולמעשה פתחו להם עוד הרבה דלתות".