מהפכת שמות המקצועות באגף התקשוב וההגנה בסייבר

טק״מ? טמ״ח? טתר״ס? אם גם אתם ראיתם פעם את המילים האלה, וממש לא הבנתם מה הן אומרות, אתם בטח תשמחו לשמוע שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר החליטו לעדכן גרסה ולפתור את תעלומת שמות התפקידים - כדי שזה גם ישתלם לכם באזרחות

02.01.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

חלקכם זה אולי ייראה מינורי, אבל כל חייל וחיילת באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) רגישים לסוגיה - למה השמות של התפקידים שלהם כל כך לא ברורים? אז באגף הרימו את הכפפה, החליטו לעשות מעשה ולשנות סוף סוף את שמות המקצועות הוותיקים. החל מהחודש האחרון, מלש"בים המקבלים שאלון העדפות נחשפו לאותם המקצועות, רק שהפעם הצליחו להבין קצת יותר, באיזה מקצוע באמת מדובר.

"עד עכשיו, השמות של כלל המקצועות היו בקיצורים מסורבלים ובראשי תיבות", מסביר ראש מחלקת משאבי אנוש באגף התקשוב וההגנה בסייבר, אל"ם נמרוד ארזואן, "מי שלא נמצא בעולם הזה לא מכיר ולא מבין את המשמעות, ולכן החלטנו להנגיש את השמות ולשנות אותם בהתאם למקצועות המקבילים באזרחות".

מיתוג מחודש של שמות המקצועות

*טק"מ > טכנאי דיגיטל מבצעי
*טמ"ח > טכנאי חשמל
*טתר"ס > טכנאי מאור
*טמ"מ > טכנאי רשתות
*טכנאי מ"א > טכנאי מכ"מ
*מת"מ הפעלה > מפעיל דיגיטלי מבצעי נייח
*מפקח בקרת רשת > בקרית רשת
*רא"ת > רכז אמצעי תקשוב
*מדריך חי"ק > מדריך תקשוב
*מר"מ > מנהל רשת
*בצ"ק > בודק אמצעי תקשוב
*צפ"ר > מגן צופן
*מת"מ מרחב > מפעיל דיגיטלי מבצעי נייד
*כותבת לומדה > מפתחת לומדה

 

במהלך חצי השנה האחרונה החלו לעבוד במרץ על השינוי. "השתדלנו שהשמות יכילו את תוכן המקצוע, ולא יספרו או ישווקו מקצוע שלא קיים. מדובר באותו התפקיד, רק בשם ברור יותר שיקל על המלש"בים. משם נולד המהלך, ויצאנו לדרך", מבהיר אל"ם ארזואן.

"העידן בו אנו חיים הוא דיגיטלי, התוכן של המקצוע משתנה כל הזמן, ואילו השמות של המקצועות לא עודכנו במשך עשרות שנים. הקפדנו להתאים את השם ואת התוכן של התפקיד גם כן לאזרחות. חשוב להדגיש, שאנשים שמגיעים לשרת באחד מהתפקידים הטכנולוגיים באגף התקשוב וההגנה בסייבר, משתחררים עם ידע וגישה למקצוע מבוקש בעולם ההייטק האזרחי".

תפקידים רבים בהם עוסקים החיילים באגף, מצויים גם בחברות ההייטק האזרחיות בהן יוכלו להשתלב המשוחררים. כעת, עם שינוי השמות, ידעו המשרתים באופן חד וחלק מהו התפקיד האזרחי המקביל לתפקידם בצבא ולאן הם מתאימים. הם יוכלו להזדהות עם תפקידם בשם ברור, כמו מנהלי רשת, ולא כמר"מים. 

"אנחנו עוד בתחילת המהלך", מסכם אל"ם ארזואן, "אני מצפה שעכשיו מלש"בים יראו את השמות, יעשו גוגל וימצאו פירוט והסבר על מקצוע דומה שיוכלו לעסוק בו אחרי הצבא, וכך יותר אנשים ירצו להגיע לתפקידים השונים שיש לנו להציע".